Analisis Konsep Pendidikan Deschooling Society Ivan Illich dan Konsep Pendidikan Muhammad Abduh

Fathur Rahman Fawzi, Eko Surbiantoro

Abstract


Abstract. This study aims to (1) understand Ivan Illich's concept of education in terms of the educational component. (2) understanding Ivan Illich's educational concept in terms of education components, (3) analyzing Ivan Illich's education concept and Muhammad Abduh's education concept. This research is a library research which is also included in the second qualitative research model. Library Research or literature review is a study carried out to solve a problem which basically rests on a critical and in-depth study of relevant library materials. The result, (1) in outline Ivan Illich's educational thinking is to limit the role of schools. (2) in general Muhammad Abduh's educational thinking is the development of educational institutions, (3) analysis of Ivan Illich's Educational Thought concepts and Muhammad Abduh's educational thought concepts, in terms of the components of educators, methods, and the environment in line with Muhammad Abduh's educational concepts and Islamic education. (a) in the case of the educator component, equally prioritizing that the main educators are parents. (b) in terms of method components, both are flexible in accordance with the material being taught. (c) in terms of environment, both state that schools are not the only educational institutions. In terms of the objective components, students, and the curriculum are not relevant to the concept of Islamic Education. (d) in terms of goals, Illich does not consider changing behavior in his goals. (e) in the case of students, Illich does not teach ethics to students in seeking knowledge. (f) in terms of curriculum, Illich wants it to be free and unrestrained without any restrictions.

Keywords : Concept, Ivan Illich's Thought, Muhammad Abduh's Thought, Analysis, Education Component

 

Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk (1) memahami konsep pemikiran pendidikan Ivan Illich, (2) memahami konsep pemikiran pendidikan Muhammad Abduh, (3) analisis konsep pendidikan Ivan Illich dan konsep pendidikan Muhammad Abduh. Penelitian ini merupakan penelitian pustaka (Library Research) dimana juga termasuk dalam penelitian kualitatif model kedua. Library Research atau kajian pustaka adalah telaah yang dilaksanakan untuk memecahkan suatu masalah yang pada dasarnya bertumpu pada penelaahan kritis dan mendalam terhadap bahan-bahan pustaka yang relevan. Hasilnya, (1) secara garis besar pemikiran pendidikan Ivan Illich adalah membatasi peran sekolah. (2) secara garis besar pemikiran pendidikan Muhammad Abduh adalah pengembangan lembaga pendidikan, (3) analisis konsep Pemikiran Pendidikan Ivan Illich dan konsep pemikiran pendidikan Muhammad Abduh, dalam hal komponen pendidik, metode, dan lingkungan selaras dengan konsep pendidikan Muhammad Abduh dan pendidikan Islam. (a) dalam hal komponen pendidik, sama-sama mengutamakan bahwa pendidik yang utama adalah orang tua. (b) dalam hal komponen metode, sama-sama bersifat fleksibel sesuai materi yang diajarkan. (c) dalam hal lingkungan, sama-sama menyatakan bahwa sekolah bukanlah satu-satunya lembaga pendidikan. Dalam hal komponen tujuan, peserta didik, dan kurikulum tidak relevan dengan konsep Pendidikan Islam. (d) dalam hal tujuan, Illich tidak mempertimbangkan perubahan perilaku dalam tujuannya. (e) dalam hal peseta didik, Illich tidak mengajarkan etika kepada peserta didik dalam mencari ilmu. (f) dalam hal kurikulum, Illich menginginkan kurikulum itu bebas dan tidak mengekang tanpa adanya batasan.

Kata Kunci : Konsep, Pemikiran Ivan Illich, Pemikiran Muhammad Abduh, Analisis, Komponen Pendidikan

 


Keywords


Konsep, Pemikiran Ivan Illich, Pemikiran Muhammad Abduh, Analisis, Komponen Pendidikan

Full Text:

PDF

References


Basri, Hasan. 2009. Filsafat Pendidikan Islam. Bandung : Pustaka Setia, 2009.

Daulay, Haidar Putra. 2014. Pendidikan Islam dalam Perspektif Filsafat. Jakarta : Kencana, 2014.

Gagasan Ivan Illich Tentang Pendidikan Dalam Buku Deschooling Society. Baharudin. 2015. Yogyakarta : s.n., 4 2 2015, Jurnal Terampil, hal.

Illich, Ivan. 1971. Deschooling Society. New York : Marion Boyars, 1971.

—. 2008. Deschooling Society. [penerj.] A. Sonny Keraf. 3rd. Jakarta : Yayasan Obor Indonesia, 2008. Vol. III. ISBN.

Imarah , Muhammad. 1993. al-A’mal alKamilah li al-Syaikh Muhammad Abduh. Beirut : Dar al-Syuruq, 1993. Vol. 3.

Minarti, Sri. 2013. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta : Bumi Aksara, 2013. hal. 25.

Ramayulis. 2015. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta : Kalam Mulia, 2015.

Saebani, Beni Ahmad dan Akhdiyat, Hendra. 2010. Ilmu Pendidikan Islam. Bandung : Pustaka Setia, 2010.

Suwito. 2003. Sejarah Pemikiran Para Tokoh Pendidikan. Bandung : Angkasa, 2003.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v7i1.26222