Hubungan antara Pembelajaran Aqidah Akhlak dengan Etika Peserta Didik kepada Guru di Mts Al-Istiqomah Bandung

Muhamad Tsany Nurshiddiq, sobar Al Ghozal

Abstract


Abstract. This research is the background of a phenomenon that occurs in the world of education, in which the ethics and morals of students towards teachers are decreasing. Namely the occurrence of a moral degradation. So this study aims to examine the relationship between learning aqidah akhlak and ethics of students to teachers. This research arises due to the occurrence of a moral degradation, in which teachers (science experts) are no longer respected and honored. What students should be able to respect and honor teachers. And learning aqidah morals is part of the formation and training of praiseworthy behaviors that can sustain despicable actions. The research method used in this study is the Correlation Spearman to determine the relationship between variable X and variable Y. The data collection tools used in this study were questionnaires and interviews with students, school principals, and the Head of School. Kurikullum and aqidah moral teacher Mts Al-Istiqomah Bandung. Based on the data analysis conducted by researchers using the Spearman Correlation, the hypothesis test results were obtained, that the correlation coefficient value obtained was 0.802. Because Ïcount> Ïtabel is 0.802> 0.364, then H0 is rejected and Ha is accepted. Sehinnga there is a relationship between learning aqidah morals with the ethics of students to teachers. Then the coefficient shows a very strong relationship, meaning that learning aqidah morals is strongly related to the ethics of students to teachers.

Keywords : Learning, moral aqidah, ethics

Abstrak. Penelitian ini melatarbelakangi sebuah fenomena yang terjadi di dunia pendidikan, yang mana etika dan moral peserta didik kepada guru semakin menurun. Yakni terjadinya sebuah degradasi moral. Maka penelitian ini bertujuan untuk menguji hubungan antara pembelajaran aqidah akhlak dengan etika peserta didik kepada guru. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah Expost Fakto yang mencari sebab dan akibat dari sesuatu hal yang terjadi di lingkungan pendidikan. Dan untuk menguji hipotesisnya menggunakan Correlation Spearman untuk mengetahui hubungan antara variabel X dengan variabel Y. Alat pengumpul data yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuesioner) dan wawancara dengan peserta didik, kepala sekolah, Kabag. Kurikullum dan guru aqidah akhlak Mts Al-Istiqomah Bandung. Berdasarkan analisis data yang dilakukan peneliti menggunakan Spearman Correlation didapatkan hasil uji hipotesis, bahwa nilai koefisien korelasi yang didapatkan sebesar 0,802. Karena Ïhitung  > Ïtabel yaitu 0,802 >  0,364, maka H0 di tolak dan Ha diterima. Sehinnga terdapat hubungan antara pembelajaran aqidah akhlak dengan etika peserta didik kepada guru.

Kata Kunci : Pembelajaran, aqidah akhlak, etika.


Keywords


Pembelajaran, aqidah akhlak, etika.

Full Text:

PDF

References


As'ad , A. (2007). Terjemah Ta'limul Muta'allim Bimbingan Bagi Penuntut Ilmu .

Amin, A. (1993). Etika Ilmu Akhlak. Jakarta: Bulan Bintang.

Dimyati, d. M. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Darajat, Z. (2011). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Ilyas, Y. (2005). Kuliah Aqidah Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Khalimi. (2009). Pembelajaran Aqidah dan Akhlak. Jakarta: Dirjen Pendidikan Islam Kementerian Agama RI.

Nata, A. (2006). Akhlak Tasawuf. Jakarta: Rajawali Pers.

Pamungkas, M. I. (2014). Membangun Karakter Generasi Muda. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 38-53.

Salam, B. (2012). Etika Individual dan Pola Dasar Filsafat Moral. Jakarta: Rineka Cipta.

Djaramah, B. S. (2005). Guru dan Anak Interkasi. Jakarta: Rineka Cipta.

Soegiono. (2012). Filsafat Pendidikan Teori dan Praktik. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Susanto. (2011). Filsafat Ilmu Suatu Kajian Dalam Dimensi Ontologis, Epistimologis dan Aksiologis. Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v6i2.23606