Pengaruh Metode Sosiodrama terhadap Peningkatkan Keaktifan Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam

Dea Tamami Fauziah, Alhamuddin Alhamuddin, Fitroh Hayati

Abstract


Abstract. This research is motivated by the problem of students who does not play as an active role during the learning process of Islamic Cultural History (SKI) in the class. This is due to the lack of student interest in Islamic Cultural History subject and the use of conventional learning methods during learning, namely lecturing. This research aims to determine the effect of sociodrama learning methods on student activity in 8th grade in Islamic Cultural History subject at MTS AL-Istiqomah Bandung. The researcher used the Nonequivalent Control Group Design as a research method. The population of this research were 187 students of 8th grade from MTS AL-Istiqomah Bandung. The sample of this research were students of 8A class (36 students) as the experimental group and 8B class (36 students) as the controller group. In terms of sampling technique, researcher used purposive sampling method. It is the sampling technique with certain considerations. Data collection techniques in this research used: observation, questionnaires, interviews, and documentations. The data analysis technique in this research is the paired sample t-test, which is used to compare the difference in the mean of a paired sample. The results showed that the sociodrama method affects the activeness of students in the subject of Islamic Cultural History. This is indicated by the Sig. (2-tailed) of 0.000 (p <0.05) then Ho is rejected and Ha is accepted. Therefore, the results of the hypothesis can be concluded that there is an effect of the sociodrama learning method on student activity in the subject of Islamic cultural history of 8th grade at MTS Al-Istiqomah Bandung. The conclusion of this research is the sociodrama method has an effect on increasing student activity. In view of the fact that the advantages of the sociodrama method is to foster enthusiasm. It is proven that during the learning process students are very enthusiastic. Thus, the students actively participate during the learning. Teachers should be able to master various kinds of learning methods that can increase student activity so the learning will be student-centered in the future.

Keywords: Sociodrama method, student activity

Abstrak. Penelitian ini dilatar belakangi oleh permasalahan siswa yang tidak berperan aktif selama proses pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) penyebabnya karena siswa kurang tertarik terhadap mata pelajaran SKI serta penggunaan metode pembelajaran konvensional yaitu ceramah selama pembelajaran berlangsung. Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh metode pembelajaran sosiodrama terhadap keaktifan siswa pada mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam kelas VIII di MTS AL-Istiqomah Bandung. Metode penelitian dalam penelitian ini menggunakan yang digunakan adalah nonequivalent control group design. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas VIII MTS AL-Istiqomah Bandung sebanyak 187 orang siswa. Sampel pada penelitian ini siswa kelas VIIIA (36 siswa) sebagai kelas eksperimen dan kelas VIIIB (36 orang) sebagai kelas kontrol. Penentuan sampel menggunakan cara sampling purposive yaitu penentuan sampel berdasarkan pertimbangan tertentu. Dalam penelitian ini pengumpulan data menggunakan observasi, angket, wawancara, dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan menggunakan paired sampel t-test yaitu membandingkan selisih mean dari suatu sampel yang berpasangan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa metode sosiodrama berpengaruh terhadap peningkatan keaktifan siswa dalam mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. Hal tersebut ditunjukkan dengan harga Sig. (2-tailed) sebesar 0,000 (p<0,05) maka Ho ditolak dan Ha diterima. Jadi, hasil pengujian hipotesis dapat disimpulakan bahwa terdapat pengaruh metode pembelajaran sosiodrama terhadap keaktifan siswa pada mata pelajaran sejarah kebudayaan islam di kelas VIII MTS Al-Istiqomah Bandung. Kesimpulan dari penelitian ini adalah Metode Sosiodrama berpengaruh untuk meningkatkan keaktifan siswa karena kelebihan dari metode sosiodrama adalah menumbuhkan antusiasme dan ini terbukti selama proses pembelajaran siswa sangat antusias, sehingga siswa berperan aktif selama mengikuti pembelajaran. Bagi para guru sebaiknya dapat menguasai berbagai macam metode pembelajaran yang dapat meningkatkan keaktifan siswa sehingga pembelajaran akan berpusat pada siswa.

Kata Kunci : Metode soiodrama, Keaktifan siswa


Keywords


Metode soiodrama, Keaktifan siswa

Full Text:

PDF

References


Nasih, A. M. (2009). Metode dan Teknik Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bandung: Refika Aditama.

Alhamuddin. (2016). Penerapan Mutiple Intelligences Approach Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam DI Sekolah Dasar. Progressiva.

Alhamuddin, A., & Bukhori, B. (2016). The Effect of Multiple Intelligence-Based Instruction on Critical Thinking of Full Day Islamic Elementary Schools Students. Ta'dib: Journal of Islamic Education (Jurnal Pendidikan Islam), 21(1), 31-40.

Alhamuddin, A. (2018). Abd Shamad al-Palimbani’s Concept of Islamic Education: Analysis on Kitab Hidayah al-SÄlikin fi Suluk MÄsÄlÄk lil MuttÄqin. QIJIS (Qudus International Journal of Islamic Studies), 6(1), 89-102.

Alhamuddin, A. (2016). Kurikulum pendidikan tinggi keagamaan Islam: Mutu dan relevansi. Al-Murabbi: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, 3(1), 1-15.

Hamalik, P. D. (2009). Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Hamalik, P. D. (2016). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Muhaimin. (2011). Pemikiran Dan Aktualisasi Pengembangan Pendidikan Islam. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Sagala, S. (2013). Konsep Dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Santoso. (2015). Menguasai SPSS 22. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Sriyono. (1992). Teknik Belajar Mengajar Dalam CBSA. Jakarta : Rineka Cipta.

Sudjana, N. (2013). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Wijayanti, K. D., & dkk. (2019). Strategi Penanaman Pendidikan Karakter Pada Generasi Muda Melalui Metode Sosiodrama Sebagai Langkah Penguatan Daya Saing Bangsa. Senadimas Unisri.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v6i2.23312