Implikasi Adab Menyebarkan Salam Berdasarkan Hadits Riwayat Al-Bukhari Terkait Peran Pendidik dalam Mendidik Peserta Didik

Aldi Purnama Sani, U Saefuddin, Adliyah Ali MD

Abstract


Abstract. This study aims to (1) obtain the results of the thought of the hadith experts or Muhadittsin about the content of H.R Al-Bukhari no.5759, (2) find the essence of education contained in H.R Al-Bukhari no. 5759 (3) identify theories of the role of educators in education and spread greetings, (4) find the educational implications of H.R Al-Bukhari no.5759 related to the role of educators in educating students. The approach used in this research is the tautsiq method, the tashih method, the takhrij method, and the tahlili sharh method, namely by collecting Muhadittsin's opinions, then analyzing with the literature by collecting data that is related to the researchers' discussion. The educational implications of H.R Al-Bukhari, namely (1) The role of parents in educating children can be exemplary and habituation methods. (2) The role of the teacher in educating children can be with methods of coaching and rewards and punishment, (3) The role of scholars in educating children can use the story and dialogue method. The conclusion of this study is the law of spreading greetings, namely in spreading the greetings of the existence of manners or procedures that have been taught by the Messenger of Allah and the educational efforts of educators namely parents, teachers and scholars. Researchers provide advice for: 1) For educators, especially parents, teachers and scholars to teach and familiarize students spread greetings and answer with the teachings of the Prophet, 2) Schools need coaching with the 5s program (greetings, greetings, smiles, polite and polite ), 3) Researchers suggest for more researchers to examine further educational hadiths.


Keywords: H.R al-Bukhari no. 5759, Adab greetings, The Role of Educators

Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk (1) memperoleh hasil pemikiran para ahli hadits atau Muhadittsin tentang kandungan H.R Al-Bukhari no.5759, (2) menemukan esensi pendidikan yang terkandung dalam H.R Al-Bukhari no. 5759 (3) mengidentifikasi teori-teori dari peran pendidik dalam pendidikan adab menyebarkan salam, (4) menemukan Implikasi pendidikan dari H.R Al-Bukhari no.5759 terkait peran pendidik dalam mendidik peserta didik. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan metode tautsiq, metode tashih, metode takhrij, dan metode syarh tahlili, yaitu dengan cara mengumpulkan pendapat para Muhadittsin, lalu menganalisis dengan kepustakaan yaitu dengan cara mengumpulkan data yang ada keterkaitan dengan pembahasan peneliti. Implikasi pendidikan dari H.R Al-Bukhari, yaitu (1) Peran orang tua dalam mendidik anak dapat dengan metode keteladanan dan pembiasaan. (2) Peran guru dalam mendidik anak dapat dengan metode pembinaan dan ganjaran dan hukuman, (3) Peran ulama dalam mendidik anak dapat menggunakan metode kisah dan dialog. Kesimpulan dari penelitian ini adalah hukum menyebarkan salam, yaitu dalam menyebarkan salam adanya adab atau tata cara yang sudah diajarkan oleh Rasulullah saw dan adanaya upaya pendidikan dari pendidik yaitu orang tua, guru dan ulama. Peneliti memberikan saran bagi: 1) Untuk pendidik terutama orang tua, guru dan ulama mengajarkan dan membiasakan anak didik menyebarkan salam dan menjawab dengan ajaran Rasulullah saw, 2) Sekolah perlu adanya pembinaan dengan adanya program 5s (Salam, sapa, senyum, sopan dan santun), 3) Peneliti menyarankan untuk lebih banyak peneliti selanjutnya dalam meneliti Hadits pendidikan.


Kata kunci             : H.R al-Bukhari no. 5759, Adab salam, Peran Pendidik

Keywords


H.R Al-Bukhari no. 5759, Adab Salam, Peran Pendidik

Full Text:

PDF

References


Al-Hilali, Abu Usamah Salim bin 'Ied. Syarah Riyadush Shalihin. Jakarta: Pustaka Imam Syafi'i, 2005.

Dr. Abdurrahman Misno Bp, MEI. Rahasia Ucapan Salam dalam Islam. Jakarta: PT Elex Media Komputindo, 2017.

Dr. Musthafa Diib al-Bugha, dkk. Syarah Riyadush Shalihin 2. Jakarta: Gema Insani, 2012.

Hasbullah. Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT.RajaGrafindo Persada, 2005.

Hidayatulloh, Furqon Syarief. "Salam Dalam Perspektif Islam." Jurnal Pendidikan Agama Islam (2011): 89.

Ramli, M. "Hakikat Pendidik dan Peserta didik." Tarbiyah Islamiyah (2015): 62-78.

Shihab, M. Quraish. Tafsir Al-Misbah Pesan kesan dan keseharian Al-Qur'an. Jakarta: Lentera Hati, 2008.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.20041