Analisis Manajemen Program Taqwa Character Building dalam Membentuk Karakter Peserta Didik Di SMP Darul Hikam Bandung
Abstract
Abstract. Character Education in schools is an important and main thing to improve the quality of learning and educational outcomes that lead to the achievement of character formation. Efforts are designed and implemented systematically so that students understand the values of character education that are expected to become habituation. This research method is descriptive with a qualitative approach. The research technique is by interviewing, observing and studying documentation as supporting research data. The results of this study are to find out how the Taqwa Character Building program planning process includes setting goals, strategizing, training or training, internalizing TCB values into all aspects of learning, making indicators of success, incorporating TCB values into learning devices such as syllabus and indicators and compile various instruments. The TCB program is divided into four activities, namely: Matriculation, TCB specific lessons, in the field of study and other programs. Evaluation of this TCB program has five steps, namely, developing the specified value indicators, arranging various instruments according to their activities, the trainer or the teacher recording the achievement of the indicators of the students, carrying out analysis and observation, following up on problematic students. The supporting factor in this program is the support of all parties, program training, TCB special trainers. The inhibiting factors in this program are conditions in the field when conditioning students, the teacher sees the situation of learners as possible or not.
Keywords: Character Education, Planning, Implementation, Evaluation, Inhibiting Factors and Supporting Factors
Abstrak. Pendidikan Karakter di sekolah merupakan hal yang penting dan utama untuk meningkatkan mutu pembelajaran dan hasil pendidikan yang mengarah pada pencapaian pembentukkan karakter. Upaya-upaya dirancang dan dilaksanakan secara sistematis agar peserta didik memahami nilai-nilai pendidikan karakter yang diharapkan menjadi pembiasaan. Metode penelitian ini adalah deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Adapun teknik penelitian ini adalah dengan wawancara, observasi dan studi dokumentasi sebagai data pendukung penelitian. Hasil penelitian ini adalah mengetahui bagaimana proses perencanaan program Taqwa Character Building yaitu meliputi penetapan tujuan, menyusun strategi, membuat pelatihan atau training, menginternalisasikan nilai TCB kedalam seluruh aspek pembelajaran, membuat indikator keberhasilan, memasukan nilai-nilai TCB kedalam perangkat pembelajaran seperti silabus dan indikator dan menyusun berbagai instrumen. Pelaksanaan program TCB ini terbagi kedalam empat kegiatan yaitu : Matrikulasi, Pelajaran khusus TCB, dalam bidang study dan program lainnya. Evaluasi program TCB ini mempunyai lima langkah yaitu, mengembangkan indikator nilai yang ditetapkan, menyusun berbagai instrumen sesuai kegiatannya, trainer atau guru melakukan pencatatan terhadap pencapain indikator peserta didik, melakukan analisis dan pengamatan, melakukan tindak lanjut kepada peserta didik yang bermasalah. Faktor pendukung dalam program ini adalah adanya dukungan dari seluruh pihak, adanya pelatihan program, adanya trainer khusus TCB. Adapun faktor penghambat dalam program ini ialah kondisi di lapangan ketika pengondisian peserta didik, guru melihat situasi peserta didik memungkinkan atau tidak.
Kata Kunci: Pendidikan Karakter, Perencanaan, Pelaksanaan, Evaluasi, Faktor Penghambat dan Faktor Pendukung
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Kemdiknas. (2011). Panduan Pelaksanaan Pendidikan Karakter. Jakarta: Kemdiknas.
Koesoema, A. (2007). Pendidikan Karakter : Strategi Mendidik Anak Di Zaman Global, Jakarta: Grasindo
Marzuki. (2012). Pengintegrasian Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran di Sekolah. Jurnal pendidikan Karakter
Mulyasa, E. (2014). Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta: Bumi Aksara.
Rahminawati, Nan. (2016). Bahan Ajar Manajemen Pendidikan. Bandung: Unisba
Suprapto. (2014). Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Terpadu Di Sma-It Darul Hikam Bandung. Jurnal Edukasi
Terry, R. (2005). Prinsip-Prinsip Manajemen. Jakarta: PT Bumi Aksara
Wijayanti, I.D. (2008). Manajemen. Yogyakarta: Mitra Cendekia
DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.18249