Efektivitas Metode Mind Mapping Terhadap Prestasi Belajar PAI Siswa SMP Al-Falah Dago

Miftahul Ihsan, Agus Halimi, Aep Saepudin

Abstract


Abstract. Method in learning process is important component for achieving educational. Right method for material will make it easier for students to understand material being studied. However, there are still many teachers using inappropriate methods of teaching material that cause students to passive in learning process.  Impact of passive students is low student learning achievement. Based on these problems this study aims to (1) is differences in learning achievement between classes using mind mapping and lecture methods? (2) is effectiveness of mind mapping and lecture methods?. Researcher used a quasi-experimental research method with a quantitative approach. Population used in this study  SMP Al-Falah Dago in class VIII A and B which amounted to 56 students. Data collection techniques in using observation sheets, tests and documentation. Data analysis techniques in study used parametric statistics and analysis pre-requisite tests. The results of this study are: (1) There are differences in results of learning achievement between mind mapping methods and lectures. (2) Use of mind mapping methods is very effective in improving learning achievement. This is evident from  results of calculation of average N-gain test mind mapping group score of 79% in very effective category. And lecture group was 16% in  ineffective category.

 

Keywords: Mind Mapping, Learning Achievement, Effectiveness

 

Abstrak. Metode dalam proses pembelajaran merupakan salah satu komponen yang penting untuk tercapainya tujuan pendidikan. Metode yang tepat terhadap materi akan memudahkan siswa dalam memahami materi yang dipelajari. Akan tetapi, masih banyak guru menggunakan metode yang kurang tepat terhadap materi ajar yang menyebabkan siswa menjadi pasif dalam proses pembelajaran. Dampak dari siswa pasif ialah prestasi belajar siswa rendah. Bedasarkan masalah tersebut  penelitian ini bertujuan untuk (1) Apakah perbedaan prestasi belajar antara kelas yang menggunakan metode mind mapping dan ceramah ? (2) Apakah efektivitas metode mind mapping dan ceramah ? Peneliti menggunakan metode penelitian quasi eksperimen dengan pendekatan kuantitatif. Populasi yang digunakan dalam penelitian ini adalah siswa SMP Al-Falah Dago pada kelas VIII A dan B yang berjumlah 56 siswa. Teknik pengumpulan data dalam menggunakan lembar observasi, tes dan dokumentasi. Adapun teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan statistic parametric dan uji pra-syarat analisis. Hasil penelitian ini adalah: (1) Ada perbedaan hasil prestasi belajar antara metode mind mapping dengan ceramah. (2) Penggunaan metode mind mapping sangat efektif dalam meningkatkan prestasi belajar dibuktikan dengan hasil rata-rata uji N-gain score kelompok mind mapping sebesar 79% pada kategori sangat efektif. Dan kelompok ceramah sebesar 16% pada kategori tidak efektif.

 

Kata kunci : Mind Mapping, Prestasi Belajar, Efektivitas


Keywords


Mind Mapping, Prestasi Belajar, Efektivitas

Full Text:

PDF

References


Buzan, Tony. (2004). Mind Map: Untuk Meningkatkan Kreaivitas. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Doni, Koesoema. (2010). Pendidikan Karakter, Strategi Mendidik Anak Di Zaman Global. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Ismail, Arif. (2008). Model-Model Pembelajaran Mutakhir. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sudjana.(1990). Metode Statistika. Bandung: PT. Gramedia Pustaka.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.14939