Analisis Pendidikan Program Peningkatan Kesadaran Beragama Pada Siswa Kelas 4-6 Madrasah Ibtidaiyah Nurul Falah Kabupaten Bandung

Nuriyah Kamilah, Enoh Nuroni, M. Imam Pamungkas

Abstract


Abstract. MI Nurul Falah held several activities with the aim to improve the religious awareness, to make it easy for learners to be able to read the Qur'an tartile and to understand the meaning of the prayer readings. Morning Spirit, Ummi Method, and Turjuman Al-Qur'anThis research uses descriptive method with qualitative approach to analyze the purposes of the improvement of the religious awareness program, implementation of the improvement of the religious awareness program, as well as to know the result of the improvement of the religious awareness program. In collecting the data, the writer uses two techniques with interviews, and documentation studies. The conclusion of this research is the improvement of religious awareness program in MI Nurul Falah Fill with several activities that will help schools to achieve the goals, the activities include; First Morning Spirit activity is habituation activity, second is Ummi Method to make the learners easier to read Qur'an, and the third is Turjuman Al-Qur'an to make the learners understanding and interpreting the meaning of the prayers readings and the verses of Qur'an. By using these three activities MI Nurul Falah shows not only mastering in reading the Qur'an but also the learners' religious awareness in various morals and the obedience to God's command can be owned by every learner.

 

Keywords: Religious awareness, learner's Ability, Morning Spirit, Ummi Method, Turjuman Al-Qur'an

Abstrak. MI Nurul Falah mengadakan beberapa kegiatan keagamaan dengan tujuan untuk meningkatkan kesadaran beragama, memberikan kemudahan bagi peserta didik untuk dapat membaca Al-Qur‟an dengan tartil dan untuk memahami makna dari bacaan sholat. Morning Spirit, MetodeUmmi, dan Turjuman Al-Qur‟an. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan pendekatan kualitatif untuk meneliti tujuan program peningkatan kesadaran beragama, pelaksanaan program peningkatan kesadaran beragama, serta mengetahui hasil dari program peningkatan kesadaran beragama. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan wawancara, observasi, dan studi dokumentasi. Kesimpulan dari penelitian ini adalah program peningkatan kesadaran beragama di MI Nurul Falah diisi dengan beberapa kegiatan yang akan membantu sekolah untuk mencapai tujuannya, kegiatan itu antara lain adalah Morning Spirit kegiatan ini adalah kegiatan pembiasan, kedua adalah Metode Ummi kegiatan ini dilakukan untuk mempermudah peserta didik dalam membaca Al-Qur’an, dan yang ketiga adalah Turjuman Al-Qur’an kegiatan ini dilakukan untuk mempermudah peserta didik dalam memahami makna maupun terjemah dari doa-doa sholat sampai isi Al-Qur‟an. Dengan adanya tiga kegiatan keagamaan ini MI Nurul Falah menunjukan bukan hanya menguasai dalam hal membaca Al-Qur‟an saja tetapi kesadaran beragama siswa dalam segi akhlak maupun ketaatan terhadap perintah Allah dapat dimiliki setiap peserta didik.

Kata Kunci: Kesadaran Beragama, Kemampuan Peserta didik, Morning Spirit, Metode Ummi, Turjuman Al-Qur‟an


Keywords


Kesadaran Beragama, Kemampuan Peserta didik, Morning Spirit, Metode Ummi, Turjuman Al-Qur‟an

Full Text:

PDF

References


Azis, Abdul. (1987). Psikologi Agama Islam: Kepribadian Manusia Pancasila. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Abudin, N. (1996). Akhlak Tasawuf. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Arifin,M. (2003). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.

Daryanto, M. (1998). Administrasi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Dirman. Cicih Juarsih. (2014). Karakteristik Peserta Didik. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Gunawan, A. H. (2000). Sosiologi Pendidikan Suatu Analisis Sosiologi tentang Berbagai Problem Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Mulia, Siti Musdah. Aini, Ira D. (2013). Karakter Manusia Indonesia. Bandung: Nuansa Cendikia.

Pamungkas, M. I. (2012). Akhlak Muslim Modern. Bandung: Marja.

Uhbiyah, N. (1999). Ilmu Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.11738