Gerakan Nasional 1000 Startup Digital dalam Mengkampanyekan Wirausaha di Bidang IT

Qotrunnada Rifqi Pratama Putra, Ike Junita

Abstract


Abstract. The potency of internet users in Indonesia is very high, in fact, it has become one of the highest internet users globally. Hence, entrepreneurship or startup in IT (information and technology) sector has turned into a potential opportunity, moreover, with the growth of startup, a lot of advantages can be created to solve the nation’s problems. Nevertheless, many are not familiar with IT entrepreneurship. Building up IT entrepreneurship is diverse with other businesses since it demands the knowledge in digital or IT field such as understanding computer programming language, grasping IoT (Internet of Thing), etc. The 1000 Digital Startups National Movement has born as an action to realize Indonesia’s potencies to become The Digital Energy of Asia in 2020 by bringing forth 1000 startups becoming a solution for issues by harnessing digital technology. The main aim of this movement is to advance digital economy growth in Indonesia by cultivating the youth so that they can build their own startups capable of solving the nation’s problems and striving through the time until they turn into a sustainable company. The aims of this research are to find out the reason of creating the communication planning, event and obstacle that are faced by 1000 Digital Startups National Movement in bringing forth the urge of entrepreneurship in IT field. The research method used is qualitative with case study approach. This perspective is aimed to analyze as many data related to the researched subject which is the communication strategy in 1000 Digital Startups National Movement in campaigning IT entrepreneurship. The conclusion of this research is that the reason of this movement is the desire of Indonesia President Joko Widodo himself, and for the sake of Indonesia economy development, also this communication planning from the movement has started from the promotion and campaign strategy arrangement. The events of this movement are divided into 5 steps: ignition, workshop, haksprint, boothcamp, and incubation of which in every step will be executed a selection to seek the fit, and mentoring has become the learning key. The obstacles faced are divided into internal and external source from the delegating of 1000 Digital Startups National Movement.

Keyword: 1000 Digital Startups National Movement, Communication Strategy, Startup, Campaign.


Abstrak. Potensi pengguna Internet di Indonesia sangat besar, bahkan menjadi salah satu pengguna internet yang tertinggi di dunia. Oleh karena itu wirausaha dibidang IT (information and technology) atau startup menjadi peluang yang berpotensi, di tambah lagi manfaat dengan terbentuknya startup mampu untuk menciptakan solusi atas berbagai masalah bangsa. Namun banyak orang yang masih awam dengan wirausaha di bidang IT ini. Berwirausaha di bidang IT  berbeda dengan wirausaha lain, karena dibutuhkan pengetahuan yang lebih dibidang digital atau IT seperti memahami bahasa pemrograman komputer, memahami  IoT (Internet of Thing) dan sebagainya. Gerakan Nasional 1000 Startup Digital muncul sebagaisebuah gerakan untuk mewujudkan potensi Indonesia menjadi The Digital Energy of Asia di tahun 2020 dengan mencetak 1000 startup yang menjadi solusi atas berbagai masalah dengan memanfaatkan teknologi digital. Tujuan besar dari gerakan ini adalah memajukan pertumbuhan ekonomi digital di Indonesia dengan cara membina para pemuda Indonesia agar mampu membuat startup yang menyelesaikan masalah bangsa dan mampu bertahan hingga nantinya menjadi sebuah perusahaan yang sustainable Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui alasan membuat, perencanaan komunikasi, kegiatan, dan hambatan yang dihadapi dari Gerakan Nasional 1000 Startup Digital dalam membangun keinginan berwirausaha di bidang IT. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif melalui pendekatan studi kasus. Pendekatan ini bertujuan untuk menelaah sebanyak mungkin data mengenai subjek yang diteliti yaitu strategi komunikasi dalam Gerakan Nasional 1000 Startup Digital dalam mengkampanyekan wirausaha di bidang IT. Kesimpulan dari penelitian ini adalah alasan untuk membuat gerakan ini merupakan keingan langung Presiden Indonesia Joko Widodo, dan untuk memajukan perekonomian Indonesia, lalu peremcanaan komunikasi dari gerakan ini dimulai dari promosi dan menyusun staregi kampanye. Kegiatan dari gerakan ini ada 5 tahap yaitu ignition, workshop, haksprint, boothcamp, dan incubation,dalam setiap tahapnya dilakukan sleksi untuk mencari yang siap dan mentoring menjadi kunci pembelajaran. Hambatan yang dihadapi terbagi kedalam hambatan yang berasal dari internal dan eksternal dari kepengutusan Gerakan Nasional 1000 Startup Digital

Kata Kunci: Gerakan Nasional 1000 Startup Digital, Strategi Komunikasi, Startup, Kampanye


Keywords


Gerakan Nasional 1000 Startup Digital, Strategi Komunikasi, Startup, Kampanye

Full Text:

PDF

References


Buku

Arjanti, Restituts Ajeng dan Mosal, Reney Lendy. 2012. Start-Up, Indonesia! Inspirasi & Pelajaran dari para pendiri bisnis digital. Jakarta. PT Kompas Media Nusantara.

Cangara, Hafied. 2011. Komunikasi Politik Konsep, Teori, dan Strategi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Venus, Antar. 2009. Manajemen Kampanye: Panduan Teoretis dan Praktis dalam Mengefektifkan Kampanye Komunikasi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Jurnal

Kuswarno, Engkus. 2001. “Efektifitas Komunikasi Organisasiâ€. Dalam ejournal UNISBA




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.9394

Flag Counter   Â