Pengaruh Viral Marketing terhadap Keputusan Pembelian

Demizsa Asriani

Abstract


Abstract. The purpose of this research is to find the viral marketing at ngorea bistro bandung, to know the level decision the purchase of ngorea bistro bandung and to find how big the influence of viral marketing of the decision purchase. The study is done at ngorea bistro bandung, with the survey and the kind of research verifikatif and using analysis simple regression mixed with spss. The subject of the research is 100 respondents. In any sample withdrawal is non the probability of sampling insidensial sampling. An analysis of the data used was regression analysis simple aims to test the hypothesis. The implementation of the viral marketing at ngorea bistro namely use dimensions (1) electronic media (2) involvement with the product (3) knowledge with product (4) discuss product (5) reduce uncertainty. The results show that there is a viral marketing of the decision by the purchase p = 0.000, a correlation coefficient of 0.680 (R=0.680), and coefficients determinan (R-Square/ ) of 46,3% it means there were influence between viral marketing by purchasing decision.

 

Abstrak. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pelaksanaan viral marketing di Ngorea Bistro kota Bandung, untuk mengetahui tanggapan konsumen tentang viral marketing di Ngorea Bistro kota Bandung, untuk mengetahui tingkat keputusan pembelian terhadap Ngorea Bistro kota Bandung, dan untuk mencari seberapa besar pengaruh viral marketing terhadap keputusan pembelian. Penelitian ini dilakukan pada Ngorea Bistro Kota Bandung, dengan metode survey dan jenis penelitian verifikatif dan serta menggunakan analisis regresi sederhana yang diolah dengan SPSS. Subjek dalam penelitian ini adalah 100 orang responden. Dengan teknik penarikan sampel adalah non probability  sampling yaitu insidensial sampling.  Analisis data yang di gunakan adalah analisis  regresi sederhana yang bertujuan untuk menguji hipotesis. Hasil penelitian ini menunjukkan adanya pengaruh viral marketing terhadap keputusan pembelian dengan nilai p = 0.000, koefisien korelasi sebesar  0.680 (R = 0.680), dan koefisien determinan (R-Square/ ) sebesar 46,3%. Artinya terdapat pengaruh antara  viral marketing terhadap keputusan pembelian.


Keywords


viral marketing, purchasing decisions

References


Kotler, Keller. 2012. Marketing Management. New Jersey: Pearson Education Inc

Masrum, WA (2007). Restoran dan Segala Permasalahannya. Yogyakarta

Kotler dan Amstrong. 2012. Prinsip-prinsip Pemasaran. Jilid 1 dan 2.Edisi 12. Jakarta: Erlangga.

Datta, Palto R.et.al. 2005. Viral Marketing: New Form of Word-of-Mouth through Internet. The Business Review, Cambridge, Volume 3, No. 2.

Sutojo, Siswanto. 2002. Strategi Manajemen Pemasaran. Jakarta: Damar Mulia Pustaka.

Turban Rainer. (2004). Introduction to Information Technology. Jhon Willey & Sons, Inc., United States of America.

Sutisna. (2001). Perilaku Konsumen dan Komunikasi Pemasaran. PT. Remaja Rosdakarya, Bandung.

Howkins, J. 2001. The Creative Economy: How People Make Money from Ideas.Penguins Books, London.

Shukla, Timira. 2010. Factors Affecting Internet Marketing Campaigns with Reference to Viral and Permission Marketing. The IUP Journal of Management Research, Vol. IX No. 1 Swanepoel,Celesteet.al. 2009.Virallyinspired:A review of the theory of viral stealth marketing. Australasian Marketing Journal, Volume 17, Iss.1




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.5899

Flag Counter   Â