Pengaruh Kepribadian Merek (Brand Personality) Terhadap Keputusan Pembelian Pada Mobil Geely (Survei Pada Komunitas Geely Di Jawa Barat)

Reza Adithya Gumelar, Ratih Tresnati, Dede R. Oktini

Abstract


Abstract. Geely is a car brand that comes from the Chinese State, which is trying to enter the Indonesian market in the automobile industry. Geely became the new competition in the automotive industry, making companies from China are challenged to sell their products to attract consumers to buy in Indonesia. Based on this phenomenon, the problem in this research is formulated as follows: (1) How do respondents to the personality of the brand on the car brand Geely ?. (2) How do respondents on purchasing decisions on brand car Geely ?. (3) How much influence the personality of the brand to the purchasing decision Geely brand cars ?. This type of research is verification, using census sampling technique with a number of research sample of 52 respondents. Analysis of the data used to test the hypothesis is simple linear regression analysis. The results of this study are: (1) consumer response on the implementation of brand personality on brand Geely cars in the category enough. Respondents rate the efforts of companies felt less. (2) The response of consumers on purchasing decisions on brand Geely cars in the category enough. Respondents rate is still a lack of a decision to buy a Geely car. (3) There is a significant relationship between the brand personality to the purchasing decision Geely car with a strong influence. Of 61.5% brand personality variables influence purchasing decisions, the remaining 38.5% influenced by other factors not examined in this study.

 

Abstrak. Geely adalah merek mobil yang berasal dari Negara Tiongkok, yang berusaha untuk masuk pasar industri mobil di Indonesia. Geely menjadi persaingan baru di industri otomotif, membuat perusahaan asal Tiongkok tersebut tertantang untuk menjual produknya dengan menarik minat membeli konsumen di Indonesia. Berdasarkan fenomena tersebut, maka permasalahan dalam penelitian ini dirumuskan sebagai berikut: (1) Bagaimana tanggapan responden terhadap kepribadian merek pada mobil merek Geely?. (2) Bagaimana tanggapan responden tentang keputusan pembelian pada mobil merek Geely?. (3) Seberapa besar pengaruh kepribadian merek terhadap keputusan pembelian mobil merek Geely?. Jenis penelitian yang digunakan bersifat verifikatif, menggunakan teknik sampling sensus dengan jumlah sample penelitian sebanyak 52 responden. Analisis data yang digunakan untuk menguji hipotesis adalah analisis regresi linear sederhana. Hasil penelitian ini adalah: (1) Tanggapan konsumen tentang pelaksanaan kepribadian merek pada mobil merek Geely dalam kategori cukup. Responden menilai upaya yang dilakukan perusahaan dirasakan kurang. (2) Tanggapan konsumen tentang keputusan pembelian pada mobil merek Geely dalam kategori cukup. Responden menilai masih kurangnya keputusan untuk membeli mobil Geely. (3) Terdapat pengaruh yang signifikan antara kepribadian merek terhadap keputusan pembelian mobil Geely dengan pengaruh yang kuat. Sebesar 61,5 % variable kepribadian merek  mempengaruhi keputusan pembelian, sisanya 38,5% dipengaruhi faktor lain yang tidak diteliti pada penelitian ini.


Keywords


brand, brand personality, purchase decision

References


Aaker, Jennifer L, Agustus 1997, “Dimensions of Brand Personalityâ€. Volume 34, No. 3, ABI/INFORM Global.

Kotler, Philip and Gary Armstrong. 2012. Prinsip-prinsipPemasaran. Edisi. 13. Jilid 1. Jakarta: Erlangga.

Kotler dan Amstrong. 2008. Prinsip-prinsip Pemasaran. Jilid 1 dan 2.Edisi 12. Jakarta: Erlangga.

Riduwan. (2011). Dasar-dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.5174

Flag Counter   Â