Pengaruh Internasionalisasi, Afiliasi Bisnis, dan Keputusan Pendanaan terhadap Kinerja Perusahaan Manufaktur yang Terdaftar di Kompas 100 pada Tahun 2014-2018

Fitria Eka Yustika, Azib Azib

Abstract


Abstract. This study aims to determine whether there is an influence of Internationalization, Business Affiliation and Funding Decisions on Manufacturing Company Performance. The period used in this study is 5 (five) years, starting from 2014 to 2018. This research uses descriptive methods with survey techniques in manufacturing registered in Kompas 100 with secondary analysis using quantitative methods. The analytical tool used is multiple linear regression analysis with the help of the SPSS 26 program. Based on the results of data analysis, Internationalization has no effect on company performance as evidenced by a coefficient of -1,942 at a significance value of 0,060. Business Affiliation has a negative and significant effect on company performance as evidence by a coefficient of -3,121 at a significance value of 0,004. Funding Decisions have a positve and significant effect on company performance as evidenced by a coefficient of 3,743 at a significance value of 0,001. Simultaneously Internationalization, Business Affiliation, and Funding Decisions affect the Company’s Performance, this is evidenced by the calculated F value of 15,877 at a significance value of 0,000.

Keywords: Internationalization, Business Affiliation, Funding Decision, and Company  Performance.

Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah terdapat pengaruh Internasionalisasi, Afiliasi Bisnis dan Keputusan Pendanaan terhadap Kinerja Perusahaan Manufaktur. Periode yang digunakan dalam penelitian ini adalah 5 (lima) tahun, yaitu mulai dari tahun 2014 sampai dengan tahun 2018. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan teknik survey pada manufaktur yang terdaftar di Kompas 100 dengan analisis sekunder menggunakan metode kuantitatif. Alat analisis yang digunakan adalah analisis regresi linier berganda dengan bantuan program SPSS 26. Berdasarkan hasil analisis data, Internasionalisasi tidak berpengaruh terhadap kinerja perusahaan dibuktikan dengan nilai koefisien sebesar -1,942 pada nilai signifikansi 0,060. Afiliasi Bisnis berpengaruh negatif dan signifikan terhadap kinerja perusahaan dibuktikan dengan nilai koefisien sebesar -3,121 pada nilai signifikansi 0,004. Keputusan Pendanaan berpengaruh positif dan signifikan terhadap kinerja perusahaan dibuktikan dengan nilai koefisien sebesar 3,743 pada nilai signifikansi 0,001. Secara simultan Internasionalisasi, Afiliasi Bisnis, dan Keputusan Pendanaan berpengaruh terhadap Kinerja Perusahaan, hal ini dibuktikan dengan nilai F hitung sebesar 15,887 pada nilai signifikansi sebesar 0,000.

Kata kunci: Internasionalisasi, Afiliasi Bisnis, Keputusan Pendanaan, Kinerja Perusahaan.


Keywords


Internasionalisasi, Afiliasi Bisnis, Keputusan Pendanaan, Kinerja Perusahaan

Full Text:

PDF

References


Bamiatzi, V. C. (2014). Does business group affiliation help firms achieve superior performance during industrial downturns? An empirical examination. International Business Review.

Brigham, Eugene F dan Joel F. Houston. (2001). Manajemen Keuangan. Jakarta: Erlangga.

Calof, J. L. (1995). Adapting to foreign market: Explaining internationalization. International Business Review.

Elango, B., & Pattnaik, C. (2007). Building Capabilities For International Operations Through Networks: A Study Of Indian Firms. Journal of International Business Studies.

Fenandar, I. G. (2012). Pengaruh Keputusan Investasi, Keputusan Pendanaan, dan Kebijakan Deviden Terhadap Niali Perusahaan. Jurnal Akuntansi.

Fletcher, R. (2001). A holistic approach ti internationalization. International Business Review.

Gaol, D. K. (2018). Pengaruh Internasionalisasi Terhadap Kinerja Perusahaan Di Indonesia. Skripsi. Institut Teknologi Sepuluh November Surabaya.

Goerzen, A. d. (2007). Multinational corporation internationalization in the service sector: A study of Japanese trading companies. Journal of International Business Studies.

Johanson, J. d. (1988). Internationalization in Industrial System: A Network Approach. Strategies Management Journal.

Knight, G. (2000). Entrepreneurship and Marketing Strategy: The SME Under Globalization. Journal of International Marketing.

Lu, J. W., & Beamish, P. W. (2001). The Internationalization and Performance Of SMEs. Strategic Management Journal.

Mayangsari, S. (2001). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pendanaan Perusahaan: Penguji Pecking Order Hypothesis. Media Riset Akuntansi, Auditing, dan Informasi.

McDougall, P. P., & Oviatt, B. M. (1996). New venture Internationalization, Strategic Change, and Performance : A Follow-up Study. Journal of Business Venturing.

Pattnaik, Chinmay, & Elango, B. (2009). The Impact of Firm Resources on the Internationalization and Performance Relationship: A Study of Indian Manufacturing Firms. Multinational Business Review.

Prastowo, A. (2011). Metode Penelitian Kualitatif dalam Presperktif Rancangan Penelitian. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Singla, C., dan George, R. (2013). Internationalization and performance: A contextual analysis of Indian Firms. Journal of Business Research.

Tobin's, J. (1969). A General Equilibrium Approach to Monetary Theory. Journal of Money, Credit and Banking.

Wright, R. W. (1994). Trends in international business research: twenty-five-years later. Journal of International Business Studies.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v6i1.19910

Flag Counter   Â