Citra Taman Pet Park Bandung di Kalangan Komunitas Hewan

Hanif Ahmad Firdaus, Maman Suherman

Abstract


Abstract. Basically, everyone has a penchant for such thing as interest to animals. Pet Park Bandung Garden was made by Bandung City Government as a destination gathered for members of animal communities in Bandung. Indicators of success of the Pet Park Bandung Garden’s management could be seen from the image based on the experience which is felt directly by the public.This research aims to discover and describe: (1) cognition of animal communities members in Bandung toward Pet Park Garden as the destination gathered; (2) perception of animal communities members in Bandung toward Pet Park Garden as the destination gathered; (3) motivation of animal communities members in Bandung toward Pet Park Garden as the destination gathered; (4) attitudes of animal communities members in Bandung toward Pet Park Garden as the destination gathered. The method which used in this research is quantitative method with descriptive analytical technique approached through questionnaire, interviews, documentation method or literature. This research had been done to animal communities members in Bandung who had gathered or visited the Pet Park Bandung as the subject of study. Samples had been taken as many as 89 respondents from population of 785 animal communities members in Bandung. The concept and theories which used in this research is the theory of image forming factor from John Nimpoeno and the theory of current image from Frank Jefkins. Based on the result of research found that cognition, perception, motivation, and attitude of animal communities member in Bandung toward Pet Park Bandung Garden classified high. Animal communities members in Bandung have a great experience during the visit, a positive point of view, feel satisfied and happy toward the Pet Park Bandung Garden as the destination gathered place.

Keywords: Image, Pet Park Bandung Garden, Animal Communities

Abstrak. Pada dasarnya, setiap individu mempunyai kegemaran terhadap suatu hal seperti halnya kegemaran terhadap hewan. Taman Pet Park dibuat oleh pemerintah Kota Bandung untuk destinasi berkumpul para anggota komunitas hewan yang ada di Bandung. Indikator keberhasilan pengelolaan Taman Pet Park Bandung dapat dilihat dari citra berdasarkan pengalaman yang dirasakan langsung oleh publik. Dalam penelitian ini bertujuan untuk menemukan dan menggambarkan: (1) kognisi anggota komunitas hewan di Bandung terhadap Taman Pet Park sebagai destinasi tempat berkumpul; (2) persepsi anggota komunitas hewan di Bandung terhadap Taman Pet Park sebagai destinasi tempat berkumpul; (3) motivasi anggota komunitas hewan di Bandung terhadap Taman Pet Park sebagai destinasi tempat berkumpul; (4) sikap anggota komunitas hewan di Bandung terhadap Taman Pet Park sebagai destinasi tempat berkumpul. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantiatif dengan pendekatan teknik analisis deskriptif melalui angket, wawancara, dan metode dokumentasi atau studi pustaka. Penelitian ini dilakukan kepada anggota komunitas hewan yang ada di Bandung yang pernah berkumpul atau mendatangi Taman Pet Park sebagai subyek penelitian. Sampel yang diambil sebanyak 89 orang dari populasi sebanyak 785 orang anggota komunitas hewan di Bandung. Konsep dan teori yang digunakan dalam penelitian ini di antaranya Teori Faktor Pembentuk Citra dari John Nimpoeno dan Teori Current Image dari Frank Jefkins. Berdasarkan hasil penelitian ditemukan bahwa kognisi, persepsi, motivasi, dan sikap anggota komunitas hewan terhadap Taman Pet Park Bandung tergolong tinggi. Anggota komunitas hewan Bandung memiliki pengalaman yang besar selama berkunjung, pandangan yang positif, merasa puas dan senang terhadap Taman Pet Park Bandung sebagai destinasi tempat berkumpul.

Kata Kunci: Image, Taman Pet Park Bandung, Komunitas Hewan


Keywords


Image, Taman Pet Park Bandung, Komunitas Hewan

Full Text:

PDF

References


Ardianto, Elvinaro. 2010. Metodologi Penelitian Untuk Public Relations. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Jefkins, Frank. 2012. Public Relations. Jakarta: Erlangga

Rakhmat, Jalaluddin. 2012b. Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.9667

Flag Counter   Â