Hubungan antara Brand Ambassador dengan Brand Image Shampo Pantene

Ica Nurmaisya Budiman, Nurrahmawati Nurrahmawati

Abstract


Abstract.In this modern era, it usuals for a company to knew the consumer need. In contrast with the company that produces the consumptive goods, there is PT P&G, that winning the Pantene shampoo selling market in 2016 in Top Brand Awards amount 22,0 %, meanwhile in the previous year who become the market leader is Clear shampoo produced by PT Unilever. It shows the Pantene shampoo fame has shifted its competitors. One of the factors that cause Pantene shampoo into a Market leader is the new brand ambassador. In accordance with the identification of the problem, this research has the objective to know about visibility, attraction, power and credibility of Ralline Shah with Pantene shampoo brand image among the students of Communication Faculty Unpad. The theory used consists of cognitive theory as a grand theory, S-O-R theory as a middle theory, and image theory as apply theory. The research method is correlational method. The sampling technique using the Solvin formula, to 75 respondents. The result of the research shows most of the respondents have a high valuation on brand ambassador Ralline Shah and brand image Pantene shampoo. By using the Rank Spearman formula and the significant level at 5%, it can be concluded that suitable with the hypothesis that H0 is rejected and H1 accepted, which means that there’s the relationship between the brand ambassador Shah Ralline with brand Pantene shampoo image.

Abstrak.Di era modern ini jaman sekali perusahaan yang mengetahui apa yang diinginkan oleh konsumen. Berbeda dengan salah satu perusahaan yang  memproduksi barang-banrang konsumtif yaitu PT P&G yang berhasil memenangkan pasar penjualan shampo Pantene pada tahun 2016 berdasarkan Top Brand Awards sebesar 22,0 %, pedahal pada tahun sebelumnya yang menjadi market leader adalah shampo Clear yang diproduksi  oleh PT Unilever. Hal ini menunjukan shampo Pantene telah menggeser ketenaran shampo pesaingnya. Salah satu faktor yang menyebabkan shampo Pantene menjadi Market leader  adalah penggunaan brand ambassador . sesuai dengan identifikasi masalah, penelitian ini  mempunyai tujuan untuk mengetahui hal visibility, attraction, power dan credibility Ralline Shah dengan brand image shampo Pantene di kalangan mahasiswa Humas Fikom Unpad. Teori yang dipakai terdiri dari teori kognitif sebagai grand teori, teori S-O-R sebagai middle teori, dan teori citra sebagai apply teori. Metode penelitian ini adalah metode korelasional. Teknik pengambilan sampel menggunakan rumus slovin, kepada 75 responden.  Hasil penelitian menunjukan sebagian besar responden mempunyai penilaian yang tinggi pada brand ambassador Ralline Shah dan brand image shampo Pantene. Dengan menggunakan rumus Rank Spearman  dan tingkat signifikan sebesar  5% dapat disimpulkan sesuai dengan hipotesis yang ada bahwa H0 ditolak dan H1 diterima, yang mengartikan bahwa terhadapat hubungan antara brand ambassador Ralline Shah dengan brand image shampo Pantene.


Keywords


V=Visibility, Attraction, Power, Credibility, Brand Ambassador, Brand Image



DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.6034

Flag Counter   Â