Hubungan Kegiatan CSR PT.XL Axiata Tbk dengan Daya Inovasi Teknologi Komunikasi Masyarakat

Suciati Ayuningtiyas, M E Fuady

Abstract


Abstract.PT XL Axiata Tbk, whom conducts the programs, which is called Xmartvillage. Xmartvillage is the program of CSR that is designed to develop some villages into a ‘smart village’ and being advanced in technology area. The purpose of this research is to find out the correlations between the Corporate Social Responsibility (CSR) events of PT. XL AXIATA TBK with the technology innovation of public communications. The research used: the concept of CSR, the theory of Diffusion Innovation and also the theory communication technology development. The respondents were the people of RW Cikondang Pangalengan, the techniques that were being used are the cluster random sampling. The CSR event was conducted by considering the aspects of enabling, empowering, protecting with knowledge, persuasion, decision, the confirmation of public’s communication technology. The method that being used in this research was correlational. With the total of 67 respondents (by using correlational approach), the research was conducted to inspect and to find out the correlation between both variables (X Variable and Y Variable). At the end, the research shows that there is a correlation between the CSR events of PT XL AXIATA with the technology innovation of public communications. Any suggestions towards PT XL AXIATA Tbk that hopefully the CSR events can be conducted periodically, and also there are more similar programs that could enhance the technology innovation of public communications in the future.

Abstrak.PT.XL Axiata Tbk melakukan program CSR, yang disebut Xmartvillage. Xmartvillage yaitu program CSR yang dirancang  untuk mengembangkan  desa menjadi desa pintar dan tidak tertinggal teknologi. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara kegiatan CSR PT. XL Axiata Tbk dengan daya inovasi teknologi komunikasi masyarakat. Penelitian ini menggunakan konsep CSR, teori Difusi Inovasi dan juga teori perkembangan teknologi komunikasi. Responden yang dipilih peneliti adalah warga RW Cikondang Pangalengan  dengan menggunakan teknik cluster random sampling. Kegiatan CSR yang diteliti adalah dilihat dari aspek enabling, empowering, protecting dengan pengetahuan, persuasi, keputusan,konfirmasi daya inovasi teknologi komunikasi masyarakat. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah korelasional dengan jumlah 67 responden dengan pendekatan korelasional yaitu untuk meneliti dan mengetahui hubungan di antara dua variabel (Variabel X dan Variabel Y). Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat hubungan antara kegiatan CSR PT.XL Axiata dengan daya inovasi teknologi komunikasi masyarakat. Adapun saran dan masukan untuk PT.XL Axiata Tbk yaitu diharapkan kegiatan CSR ini dapat dilaksanakan secara rutin dan juga menambah program-program yang dapat meningkatkan daya inovasi teknologi komunikasi warga.


Keywords


CSR, Xmartvillage, Innovation, Technology Communication.

References


Ardianto, Elvinaro, Lukiati Komala & Siti Karlinah. 2007. Komunikasi Massa Suatu Pengantar. Bandung. Simbiosa Rekatama Media.

Kartasasmita, Ginanjar. 1996. Pembangunan Untuk Rakyat: Memadukan Pertumbuhan dan Pemerataan. Jakarta.Cidesindo

Kriyantoro, Rachmat. 2008. Public Relations Writing. Jakarta. Kencana

Micquail, Denis.2011. Teori Komunikasi Massa. Jakarta. Salemba Humanika

Morissan, Wardani dan Hamid. 2013. Teori Komunikasi Massa. Ghalia Indonesia

Effendy, Onong Uchjana. 1993. Human Relations & Public Relations. Bandung. Mandar Maju




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.4052

Flag Counter   Â