Strategi Humas Kepolisian dalam Membentuk Citra Organisasi Polri
Abstract
Abstract: In the current era the image or impression of an organization is considered very important because it will affect how the public will contribute in supporting and sustaining rather than organizational goals. this is supported by current technological developments which are fast paced in disseminating information, the Police organization as one of the government organizations tasked with maintaining security and public order in this case makes various efforts to form a positive image in the eyes of the public, the strategy used in this study namely public relations strategies namely Publications, Events, News, CSR (Corporate Social Responsibility), Identity, Lobbying and Negotiating, Speech, and sponsors. The paradigm in this study is the Constructivist Paradigm, This research method is descriptive qualitative. Key Informants consist of one person and three additional informants. Data collection techniques in this study were through interviews with key informants and informants, in addition to official documents from the study in the form of photos of event, purpose of implementation of the activities, targets for the implementation of activities and other information related to the topics discussed. The results showed Jakarta Police Public strategy had been carried out and the strategy succeeded in shaping the image of the police in the Jakarta Metropolitan Police. Further research from this research is expected to use a different method, namely the quantitative method.
Keywords: Image, Public Relations, Strategy, Communications
Abstrak: Pada era saat ini citra ataupun kesan daripada suatu organisasi dianggap sangat penting karena akan mempengaruhi bagaimana khalayak akan andil dalam mendukung dan mempertahankan daripada tujuan organisasi. hal ini didukung dengan perkembangan teknologi saat ini yang serba cepat dalam menyebarluaskan informasi,organisasi Kepolisian sebagai salah satu organisasi pemerintah yang bertugas menjaga keamanan dan ketertiban umum dalam hal ini melakukan berbagai upaya untuk membentuk citra yang positif di mata khalayak, Strategi yang digunakan pada penelitian ini yaitu strategi public relations yaitu Publications, Event, News, CSR (Corporate Social Responsibility), Identity, Lobbying and Negotiating, Speech, dan sponsor. Paradigma pada penelitian ini adalah Paradigma Konstruktivis, Metode Penelitian yang digunakan adalah deskriptif. Key Informan terdiri dari satu orang dan tiga orang informan tambahan. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah melalui wawancara terhadap key informan dan informan, selain itu dari dokumen resmi dari penelitian berupa foto-foto event, tujuan pelaksanaan kegiatan, sasaran pelaksanaan kegiatan dan informasi lainnya yang berhubungan dengan topik yang dibahas. Hasil penelitian menunjukkan bahwa strategi Humas Polda Metro Jaya Jakarta sudah dilakukan dan strategi tersebut berhasil membentuk citra kepolisian di Polda Metro Jaya. Â Penelitian lanjutan dari penelitian ini diharapkan menggunakan metode yang berbeda, yaitu metode kuantitatif.
Kata kunci: Citra, Public Relations, Strategi, Komunikasi
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agung, J. M. S. (2013). STRATEGI PUBLIC RELATIONS (Silih Agung Wasesa (Ed.); 2nd ed.). Gramedia Pustaka Utama. https://books.google.co.id/books?id=8l9nDwAAQBAJ
Albi Anggito, J. S. (2018). Metodologi penelitian kualitatif (J. S. S.Pd & A. Anggito. (Eds.); 1st ed.). CV Jejak (Jejak Publisher). https://books.google.co.id/books?id=59V8DwAAQBAJ
Ali, D. S. F. (2017). Marketing Public Relations --Diantara Penjualan dan Pencitraan (Dini Salmiyah Fitra Ali (Ed.); 1st ed.). Deepublish. https://books.google.co.id/books?id=xlw9DwAAQBAJ
Cutlip, S. M. (1962). Effective Public Relations. Prentice-Hall. https://books.google.co.id/books?id=_3A-lV2w0cAC
Dr. Hernimawati, M. S. (2018). Model Implementasi Kebijakan Penataan Reklame (M. S. Dr. Herminawati (Ed.)). Jakad Media Publishing. https://books.google.co.id/books?id=rm7YDwAAQBAJ
Dr. Irene Silviani, M. S. P., 241/JTI/2019, A. I. N., & Pustaka, S. M. (2020). PUBLIC RELATIONS SEBAGAI SOLUSI KOMUNIKASI KRISIS (D. S. M. Irene (Ed.)). SCOPINDO MEDIA PUSTAKA. https://books.google.co.id/books?id=OyrbDwAAQBAJ
Dr. Morissan, S. H. M. A. (2014). Manajemen Public Relations (M. . M.A, Drs. Morrisan, S.H. (Ed.); 1st ed.). Kencana. https://books.google.co.id/books?id=qq5oDwAAQBAJ
Drs. Tommy Suprapto, M. S. (2009). Pengantar Teori & Manajemen Komunikasi (M. S. Drs. Tommy Suprapto (Ed.); Pertama). Media Pressindo. https://books.google.co.id/books?id=xtHs4pLWdqAC
Jefkins, F. (1992). Public Relations (Frank Jefkins (Ed.)). Pitman. https://books.google.co.id/books?id=NQpgSQAACAAJ
Kotler, P., & Keller, K. L. (2015). Marketing Management (K. L. K. Philip Kotler (Ed.); 15th ed.). Pearson Education, Limited. https://books.google.co.id/books?id=PDUOrgEACAAJ
Lofland, L. H. (1983). The Public Realm: Exploring the City’s Quintessential Social Territory (Lyn H Lofland (Ed.)). Transaction Publishers. https://books.google.co.id/books?id=vckzR8aHfJIC
Luthfiyah, M. F. (2018). Metodologi penelitian: penelitian kualitatif, tindakan kelas & studi kasus (M. Dr. Moch Mahfud Effendi M & D. R. M. A. . M.Pd (Eds.); 1st ed.). CV Jejak (Jejak Publisher). https://books.google.co.id/books?id=UVRtDwAAQBAJ
Moleong, L. J., & Surjaman, T. (2010). Metodologi penelitian kualitatif (L. J. Maleong (Ed.)). Remadja Karya. https://books.google.co.id/books?id=YXsknQEACAAJ
Nova, F. (2009). Crisis public relations: bagaimana PR menangani krisis perusahaan (firsan nova (Ed.)). Grasindo. https://books.google.co.id/books?id=_oFy5Vkthi4C
Prof. Dr. A. Muri Yusuf, M. P. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan (P. A. Muri Yusuf, M.Pd Dr. (Ed.); 1st ed.). Prenada Media. https://books.google.co.id/books?id=RnA-DwAAQBAJ
Prof. Dr. Ir. H. Jody Moenandir, D. A. S., & Press, U. B. (2011). Filosofi, Metodologi Penelitian, dan Komunikasi Ilmiah (P. D. I. H. J. M. D. A. Sc (Ed.)). Universitas Brawijaya Press. https://books.google.co.id/books?id=suiZDwAAQBAJ
Rachmat Kriyantono, S. S. M. S. (2014). Teknik Praktis Riset komunikasi (P. D. Rachmat Kriyantono (Ed.); 7th ed.). Kencana. https://books.google.co.id/books?id=gI9ADwAAQBAJ
Ratna, S. M. (Ed.). (2019). JURNAL PIKOM (PENELITIAN KOMUNIKASI DAN PEMBANGUNAN) Vol. 20 No. 2 Desember 2019. BALAI BESAR PENGEMBANGAN SDM DAN PENELITIAN KOMINFO MEDAN. https://books.google.co.id/books?id=bwntDwAAQBAJ
Ruslan, R. (2011). Etika kehumasan: konsepsi dan aplikasi (Rosady Ruslan (Ed.); 1st ed.). Rajawali Pers. https://books.google.co.id/books?id=peWgtQEACAAJ
Siyoto, S., & Sodik, M. A. (2015). DASAR METODOLOGI PENELITIAN (Sunyoto, Dr. Siyoto, SKM., M.Kes (Ed.); 1st ed.). Literasi Media Publishing. https://books.google.co.id/books?id=QPhFDwAAQBAJ
Taylor, S. J., Bogdan, R., & DeVault, M. (2015). Introduction to Qualitative Research Methods: A Guidebook and Resource (M. D. Steven J Taylor, Robert Bogdan (Ed.); 4th ed.). Wiley. https://books.google.co.id/books?id=pONoCgAAQBAJ
Wibowo, W. (2011). Cara Cerdas Menulis (Wahyu Wibowo (Ed.); 1st ed.). Penerbit Buku Kompas. https://books.google.co.id/books?id=NDg9rcOjHUMC
Yulia Indriyati S.Sos, S.E, Y. S. (Ed.). (2007). Seri Pr: Strategi Pr. Esensi. https://books.google.co.id/books?id=gqnNRsKeOiAC
DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v7i1.27246
  Â