Analisis Event Marketing dalam Meningkatkan Citra Merek STIKOM InterStudi

Nur Azizah, Margareta Manalu Lovett

Abstract


Abstract. Public Relations is a communication activity that has a big influence, because it tries to provide understanding to the public in a persuasive way. One of the ways that InterStudi takes a persuasive approach is to create an Event Marketing activity, namely InterStudi On The Air (IOA). Therefore, the authors are interested in analyzing Event Marketing in improving the STIKOM InterStudi brand image. This research uses a qualitative approach. This type of research is included in case study research and is classified as descriptive research. The informants of this study were high school students or prospective students and students registered as STIKOM InterStudi students after participating in the IOA event. The result of this research is that there is a positive correlation of the three dimensions of Event Marketing in improving the STIKOM InterStudi brand image with the indicators of the strength of brand association, the benefits of brand association, and the uniqueness of brand association.

Keywords: Public Relation, Event Marketing, Brand Image, InterStudi On The Air

Abstrak. Public Relations merupakan kegiatan komunikasi yang mempunyai pengaruh besar, karena sifatnya yang berusaha memberikan pemahaman terhadap publik dengan cara persuasif. Salah satu cara Interstudi melakukan pendekatan persuasif yaitu dengan membuat kegiatan Event Marketing adalah InterStudi On The Air (IOA). Karenanya, penulis tertarik untuk menganalisis Event Marketing dalam meningkatkan citra merek STIKOM InterStudi. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Jenis penelitian ini termasuk kedalam penelitian studi kasus serta tergolong sebagai penelitian deskriptif. Adapun informan dari penelitian ini ialah siswa/i SMA atau calon mahasiswa/i dan mahasiswa/i yang terdaftar sebagai mahasiswa/i STIKOM InterStudi setelah mengikuti event IOA. Hasil dari penelitian ini adalah terdapat korelasi yang positif dari tiga dimensi Event Marketing dalam meningkatkan citra merek STIKOM InterStudi dengan indikatornya kekuatan asosiasi merek, keuntungan asosiasi merek, dan keunikan asosiasi merek.

Kata Kunci: Public Relations, Event Marketing, Citra Merek, InterStudi On The Air


Keywords


Public Relations, Event Marketing, Citra Merek, InterStudi On The Air

Full Text:

PDF

References


Aaker, D. A. dan A. L. B. (1993). Brand Equity and Advertising : Advertising’s Role in Building Strong Brand. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Blech, G. E. et. a. (2003). Advertising and Promotion An Integrated Marketing Communication Prespective. New York: Mc Graw Hill. Mc Graw Hill.

Cultip, Scott M, E. a. (2009). Effective Public Relations Edisi Kesembilan. Kencana.

Duncan, T. (2002). IMC Using Advirtising and promotion to build brand (Second Edi). Mc Graw Hill.

Duncan, T. (2005). Principles of Advertising and IMC. The MCGraw Hill Companies.

Hoyle Leonard, H. (2002). Event Marketing : how to successfully promote events, vestifals, convertations, and expositions. Simultaneously in Canada.

Huberman, A. michael dan M. B. M. (1994). An Expanded Sourcebook : Qualitative Data Analysis. Sage Publication.

Jefkins, F. (2003). Public Relations Edisi Kelima. PT. Glora Aksara Pratama.

Keller, K. L. (2008). Strategic Brand Management. Prentice Hall Inc.

Kenney, J. E. dan R. D. S. (2006). Marketing Communication : Teknik & Strategi. PT. Buana Ilmu Populer.

Kotler, P. (2009). Manajemen Pemasaran. Erlangga.

Kriyantono, R. (2006). Teknis Praktis Riset Komunikasi disertai Contoh Praktis Riset Media, Public Relations, Advertising, Komunikasi Organisasi, Komunikasi Pemasaran. Kencana.

Mahdalena, E. dan S. (2016). Pengaruh Event Marketing Terhadap Brand Image Rokok Djarum Super Mild PT. Djarum. Ecomedia.

Moleong, L. J. (2005). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Moleong, L. J. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif. Rosada Karya.

Noor, A. (2013). Manajemen Event. Alfabeta.

Nurmiyati. (2009). Analisis Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk, dan Promosi Penjualan Terhadap Citra Perusahaan. Manajemen, 13.

Ruslan, R. (2012). Manajemen Public Relations dan Media Komunikasi : Konsep dan Aplikasi. Raja Grafindo Persada.

Shone, A. dan B. B. (2002). Successful Event Management. A Parcitical Handbook.

Suparmo, L. (2017). Semiotics In Sing, Symbols, dan Brands (Simiotik dalam Tanda, Simbol dan Merek). Komunikasi, 2. https://journal.interstudi.edu/index.php/InterKomunika/article/view/20/pdf

Tjiptono Fandy. (2011). Strategi Pemasaran. Andi Offset.

Wiraditi, R. B. (2020). Strategi Marketing public Relations Dalam Meningkatkan Brand Image PT. Brodo Ganesha Indonesai. Creative Communication, 2. https://journal.interstudi.edu/index.php/interscript/article/view/555




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v7i1.27189

Flag Counter   Â