Rebranding Yayasan Pendidikan Salman Al Farisi Bandung
Abstract
Abstract: The school is an educational institution that is formal, non-formal or informal, established by the state or private, specifically designed to educate students in the supervision that has been given by the teacher. By requiring school education in Indonesia with the aim of making the community able to train themselves to be social creatures who continue to improve new attitudes, knowledge, and skills in socializing and improving the quality of education. Choosing the best school is not easy, in Indonesia there are already many best schools, public schools and private schools. one of them in the city of Bandung. Private schools in Bandung range in variety, from private schools with an international system, full day schools, to private schools that focus on religious education. One private Islamic school with a full day school system and focuses on religious education in Bandung is the Salman Al Farisi Education Foundation. Salman Al Farisi Education Foundation Bandung has been 30 years old, people have known the Salman Al Farisi Bandung Education Foundation with the identity of their school logo which tends to be golden black which now turns black, orange and green. Salman Al Farisi Education Foundation Bandung changed its logo to better adjust their vision and mission. With the change of the logo, the Salman Al Farisi Education Foundation needs to Rebranding. This study uses a qualitative method with a case study approach, the purpose of this study is to find out the process of Rebranding of the Salman Al Farisi Education Foundation Bandung and to find out the reasons for the Salman Al Farisi Education Foundation Bandung to do Rebranding through the logo change, with the research subject being public relations from the Salman Al Farisi Education Foundation Bandung. The theory used in this research is image theory because the changing of the Salman Al-Farisi Foundation logo in Bandung will improve the foundation's image to be more qualified, religious, dynamic and up to date.
Keywords: School, Image, Brand Image, Rebranding.
Abstrak: Sekolah merupakan sebuah lembaga pendidikan yang bersifat formal, non formal maupun informal yang didirikan oleh negara ataupun swasta yang dirancang secara khusus untuk mendidik murid dalam pengawasan yang telah diberikan oleh guru. Dengan mewajibkannya pendidikan sekolah di Indonesia dengan tujuan untuk menjadikan masyarakat dapat melatih dirinya menjadi makhluk sosial yang terus meningkatkan sikap baru, ilmu pengetahuan, dan keterampilannya dalam bersosialisasi dan meningkatkan kualitas pendidikan. Memilih sekolah yang terbaik memang tidak mudah, di Indonesia sudah mulai banyak sekolah terbaik, sekolah negeri maupun sekolah swasta. salah satunya di kota Bandung. Sekolah swasta di Bandung beragam macamnya, darimulai sekolah swasta dengan sistem internasional, full day school, hingga sekolah swasta yang berfokus pada pendidikan agama. Salah satu sekolah swasta Islam dengan sistem full day school dan berfokus pada pendidikan agama di Bandung yaitu Yayasan Pendidikan Salman Al Farisi. Yayasan Pendidikan Salman Al Farisi Bandung telah menginjak 30 tahun, masyarakat sudah mengenal Yayasan Pendidikan Salman Al Farisi Bandung dengan identitas logo sekolah mereka yang cenderung berwarna hitam keemasan yang sekarang berganti menjadi warna hitam, oranye, dan hijau. Yayasan Pendidikan Salman Al Farisi Bandung berganti logo untuk lebih menyesuaikan dengan visi dan misi yang mereka miliki. Dengan adanya pergantian logo tersebut, maka Yayasan Pendidikan Salman Al Farisi perlu melakukan Rebranding. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus, tujuan dari penelitian ini yaitu untuk mengetahui proses Rebranding Yayasan Pendidikan Salman Al Farisi Bandung dan untuk mengetahui alasan Yayasan Pendidikan Salman Al Farisi Bandung melakukan Rebranding melalui pergantian logo, dengan subjek penelitian yaitu humas dari Yayasan Pendidikan Salman Al Farisi Bandung. Teori yang digunakan pada penelitian ini yaitu teori citra karena dengan diubahnya logo Yayasan Salman Al-Farisi Bandung maka akan memperbaiki citra yayasan menjadi lebih berkualitas, religius, dinamis dan kekinian.
Kata Kunci: Sekolah, Citra, Citra Merek, Rebranding.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Mulyana, Deddy. 2005. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung : Remaja
Kotler, Philip & Kevin Lane Keller. 2009, Manajemen Pemasaran Edisi 13.
Tjiptono, Fandy. 2015. Strategi Pemasaran, Edisi 4. Penerbit Andi, Yogyakarta
Rampersad, Hubert K. 2008. Sukses Membangun Authentic Personal Branding. Jakarta: PPM.
Tjiptono, Fandy. 2011. Manajemen dan Strategi Merek. Yogyakarta : Andi Offset Press.
Effendy, Onong Uchjana. 2003. Ilmu, Teori dan Filsafat Komunikasi. Bandung : Citra Aditya Bakti.
Yulianita, Neni. 2007. Dasar-Dasar Public Relations. Penerbit : LPPM UNISBA, Bandung.
Soemirat, Soleh & Ardianto, Elvinaro. 2007. Dasar-Dasar Public Relations.
DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v7i1.26320
  Â