Strategi Marketing Public Relations PT Atourin Travel

Alda Fadel Muhammad, Nur rahmawati

Abstract


Abstract. Startups or startup companies are getting longer and growing in Indonesia. More and more online businesses are found in Indonesia. Startup company is a designation for a company that is still pioneering and still looking for the right target land in its developers. The tourism sector becomes one of the opportunities that are useful to be a business object. A lot of emerging companies engaged in the field of Travel tourism. Atourin became one of the companies engaged in tourism travel. Atourin is a company that facilitates travellers to perform holidays. This research is titled Marketing Strategy Public Relations Atourin Travel. To know why Atourin Travel become a startup company engaged in tourism, management of itinerary services and one stop solutions services through online media and marketing plan public relationws through online media. Using the concept and marketing model of public relations and new media theory to know the marketing strategy public relations Atourin Travel. The study uses qualitative research methods with a case study approach. Data collection techniques in the form of interviews and direct information to the online media owned by Atourin Travel. The research resource is addressed to the Founder, head of Public Relations Division and consumer of Atourin Travel. As a startup company that should be able to solve the problems that are present in the community, Atourin has two mainstay services such as itinerary and one stop solutions, both services are presented to meet the needs of the community that will implement Holiday. By utilizing online media as a platforms they manage the service through several stages and processes. The itinerary service and one Stop solutions service are presented to the community to solve their problems when they want to go on vacation. Itineraries, budgeting and iformations around destinations are presented in the service. Online media utilization makes Atourin able to draft marketing strategy public relations. Online Media becomes one of the platforms in making marketing public relations design because it is very broad and fast in the dissemination of information. Atourin Travel services are managed through online media because it has a target market or segmentation is a millennials who want to perform a holiday

Keywords. Public relations marketing strategies, startups, online media.

Abstrak. Perusahaan rintisan atau perusahaan startup semakin lama semakin banyak dan berkembang di Indonesia. Pekembangan bisnis online yang semakin banyak dijumpai di Indonesia. Perusahaan startup merupakan sebutan untuk sebuah perusahaan yang masih merintis dan masih mencari lahan target yang tepat dalam pengembannya. Sektor pariwisata menjadi salah satu peluang yang dimanfaaatkan untuk menjadi objek bisnis. Sehinga banyak bermunculan perusahaan yang bergerak di bidang Travel Pariwisata. Atourin menjadi salah satu perusahaan yang bergerak dibidang travel pariwisata. Atourin menjadi perusahaan yang memudahkan travellers untuk melaksanakan liburan. Penelitian ini berjudul Strategi Marketing Public Relations Atourin Travel. Untuk mengetahui alasan Atourin Travel menjadi perusahaan startup yang bergerak di bidang pariwisata, pengelolaan layanan itinerary dan layanan one stop solutions melalui media online dan rancangan marketing public relationws melalui media online.Dengan menggunakan konsep dan model marketing public relations dan teori new media untuk mengetahui strategi marketing public relations Atourin Travel. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Teknik pengumpulan data berupa wawancara dan obsevasi langsung kepada media online yang dimiliki Atourin Travel. Narasumber penelitian ini ditujukan kepada Founder, Kepala divisi Public Relations dan konsumen dari Atourin Travel. Sebagai perusahaan startup yang harus bisa memecahkan masalah yang hadir dimasyarakat, Atourin mempunyai dua layanan andalan yaitu itinerary dan one stop solutions, kedua layanan tersebut dihadirkan untuk memenuhi kebutuhan masyarakat yang akan melaksanakan liburan. Dengan memanfaatkan media online sebagai plaform mereka mengelola layanan tersebut melaluti beberapa tahapan dan proses. Layanan itinerary dan layanan one stop solutions dihadirkan kepada masyarakat untuk memecahkan masalah mereka saat ingin pergi berlibur. Rancangan perjalanan, budgeting dan iformasi seputar destinasi disajikan dalam layanan tersebut. Pemanfaatan media online menjadikan Atourin mampu membuat rancangan strategi marketing public relations. Media online menjadi salah satu platform dalam membuat rancangan marketing public relations karena sifatnya yang sangat luas dan cepat dalam penyebaran informasi. Layanan yang dimiliki Atourin Travel dikelola melalui media online karena memliki target pasar atau segmentasi yaitu kaum milenial yang ingin melaksanakan liburan.

Kata Kunci: Strategi marketing public relations, startup, media online.


Keywords


Strategi marketing public relations, startup, media online

Full Text:

PDF

References


Hanajar.2017. Pengaruh Kesadaran Merk Persepsi Kualitas dan Pormosi Terhadap Kepuasan Pembelian.Semarang.Alma, Buchari. 2006. Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alvabeta.

Mardy,2017. Analisis Faktor Keberhasilan Startup Digital Di Yogyakarta.Yogyakarta.Azwar, Syaifuddin. 2005. Metode Penelitian. Jogyakarta: Pustaka Belajar.

Morissan.2008.Manajemen Public Relations.Bandung: Kencana.

Nugraha.2017. Marketing Strategy Public Relations Ismaya Group. Bandung.

Thomas L Harris dan Patricia T Wallen. 2006. The Marketers Guide to Public Relations. Texere.

Wiwitan, Tresna.2017. Strategi Marketing Public Relations Perguruan Tinggi Islam Swasta Peluang dan Tantangan di Era MEA. Bandung.

Wiwitan, Tresna.2016. Hubungan Antara Marketing Public Relations Dengan Sikap Siswa SMA& SMK Untuk Memilh Unisba. Bandung.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.21395

Flag Counter   Â