Hubungan antara Tayangan Youtube “Female Daily Network†dengan Pemenuhan Kebutuhan Informasi Netizen

Hana Kurnia Eka Putri, Muhammad E Fuady

Abstract


Abstract. Social media is the medium on the internet that allows users to represent themselves as well as interact, work together, share, communicate with other users, and form social bonds virtually. One is youtube. YouTube is one of the sites that used the audience to find a variety of information, especially regarding beauty. One youtube channel that deals with beauty is female daily network. Research objectives ni adalalah to find out if there is a relationship between the type of media, media content, media exposure, and the social context of impressions youtube female daily network with fulfillment information netizen. The theory used in this research is the theory of uses and gratifications. The methods used in this study is the method korelasional, that is to examine the relationship between variables or examine the extent to which a variable on one factor associated with variations in other factors. the sampling techniques used in this research are the total sampling. Populations and samples taken by researchers is the netizen who commented in one of his youtube female impressions daily network entitled "Tips menghilangkan jerawat ft Harumi Sudrajat" that add up to 74 people. Based on the results of the research it is known that there is a relationship between the type of media, media content, media exposure, and the social context of impressions youtube female daily fulfillment network with netizen information.

Keywords: Theory of Uses and Gratifications, Social Media, Female Daily Network, fulfilling the information needs

Abstrak. Media sosial adalah medium di internet yang memungkinkan pengguna merepresentasikan dirinya maupun berinteraksi, bekerja sama, berbagi, berkomunikasi dengan pengguna lain, dan membentuk ikatan sosial secara virtual. Salah satu nya adalah youtube. YouTube merupakan salah satu situs yang digunakan khalayak untuk mencari berbagai informasi, terutama mengenai kecantikan. Salah satu channel youtube yang membahas mengenai kecantikan adalah female daily network. Tujuan penelitian ni adalalah untuk mengetahui apakah terdapat hubungan antara jenis media, isi media, terpaan media, dan konteks sosial tayangan youtube female daily network dengan pemenuhan kebutuhan informasi netizen. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori uses and gratifications. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode korelasional, yaitu untuk meneliti hubungan antara variabel atau meneliti sejauh mana variabel pada satu faktor berkaitan dengan variasi pada faktor lain. teknik sampling yang digunakan dalam penelitian ini adalah total sampling. Populasi dan sampel yang diambil oleh peneliti adalah netizen yang berkomentar dalam salah satu tayangan youtube female daily network yang berjudul “Tips Menghilangkan Jerawat ft Harumi Sudrajat†yang berjumlah 74 orang. Berdasarkan hasil penelitian diketahui bahwa terdapat hubungan antara jenis media, isi media, terpaan media, dan konteks sosial tayangan youtube female daily network dengan pemenuhan kebutuhan inforamasi netizen.

Kata Kunci : Teori Uses and Gratifications, Media Sosial, Female Daily Network, Pemenuhan Kebutuhan Informasi.


Keywords


Teori Uses and Gratifications, Media Sosial, Female Daily Network, Pemenuhan Kebutuhan Informasi

Full Text:

PDF

References


Chris, Brogan. 2010. Social Media: Tactic and Tips to Develop Your Bussiness Online. John Willey & Sons.

Lasa HS. 2009. Kamus Kepustakawanan Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Book Publisher.

McQuail, Denis. 2011. Teori Komunikasi Massa McQuail, Edisi 6 Buku 1. Jakarta: Salemba Humanika

Nurudin. 2015. Pengantar Komunikasi Massa. Jakarta: Rajawali Pers.

Muhammad E. Fuady. 2002. “Surat Kabar Digital dan Media Konvergensi di Rea Digital†dalam jurnal Mediator, Vol.3 No 1.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.12546

Flag Counter   Â