Hubungan Kebiasaan Sarapan dengan Prestasi Belajar pada Siswa Kelas 4 dan 5 SD Pertiwi Kota Bandung Tahun 2016

Aulia Nur Amalia, Budiman Budiman, Yuke Andriane

Abstract


Abstract: Breakfast serves as the most important eating time. It provides energy to start daily activities after around eight to ten hours of the digestive rest time during sleeping. School-age children are a group of people with high needs of energy. Breakfast for children can improve the concentration of learning, problem-solving skills, memory, and facilitate the comprehension of lessons, so they will be able to have better learning performance. The objective of this study is to determine the relation between breakfast habit and learning achievement.The research method was descriptive analytical research with cross sectional approach by using questionnaires to assess the breakfast habit and the data retrieval in the form of students score report to determine the value of learning achievement. The respondents were 112 students of 4th and 5th grade of Pertiwi Elementary School of Bandung. The researcher used Chi Square technique as the statistical analysis.The result confirmed that there is a significant relation (p <0.05) between breakfast habit and learning achievement. The conclusion of this research is that there is a relation between breakfast habits and learning achievement. It shows that human breakfast habit has a big influence in learning achievement which will be gained, because breakfast provides the energy required in learning activities. Breakfast can improve concentration, memory, and problem-solving skills in learning process that will ultimately affect learning achievement.

Abstrak: Sarapan merupakan waktu makan paling penting. Sarapan menyediakan energi untuk memulai aktifitas setelah sekitar delapan hingga sepuluh jam saluran pencernaan beristirahat selama tidur. Anak usia sekolah merupakan kelompok dengan kebutuhan energi yang tinggi. Sarapan pagi untuk anak sekolah dapat meningkatkan konsentrasi belajar, kemampuan memecahkan masalah, daya ingat,  dan memudahkan penyerapan pelajaran sehingga prestasi belajar lebih baik. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara kebiasaan sarapan dengan prestasi belajar. Metode penelitian ini adalah penelitian deskriptif analitik dengan pendekatan Cross Sectional menggunakan kuesioner untuk mengukur kebiasaan sarapan dan pengambilan data berupa nilai raport siswa untuk mengetahui prestasi belajar. Responden penelitian yaitu siswa kelas 4 dan 5 SD Pertiwi Kota Bandung yang berjumlah 112 orang. Analisis statistik menggunakan metode Chi Square. Hasil penelitian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan (p<0,05) antara kebiasaan sarapan dengan prestasi belajar. Kesimpulan dari penelitian ini adalah terdapat hubungan antara kebiasaan sarapan dengan prestasi belajar. Hal ini menunjukkan kebiasaan sarapan seseorang mempunyai pengaruh terhadap prestasi belajar yang akan didapat, karena sarapan menyediakan energi yang dibutuhkan dalam kegiatan belajar. Sarapan dapat meningkatkan konsentrasi, daya ingat, dan kemampuan memecahkan masalah dalam proses belajar yang pada akhirnya akan mempengaruhi prestasi belajar.


Keywords


Learning Achievement, Breakfast, Elementary School, School Report

References


Adole AA, Ware MB. 2014. Assessment of breakfast eating habits and its association with cognitive performance of early adolescents in Southern Ethiopia. Journal of Food and Nutrition Sciences. Volume 2 Nomor 4.

Annas M. 2011. Hubungan kesegaran jasmani, hemoglobin, status gizi, dan makan pagi terhadap prestasi belajar. Jurnal Media Ilmu Keolahragaan Indonesia. Volume 1 Nomor 2.

Hamdu G, Agustina L. 2011. Pengaruh motivasi belajar siswa terhadap prestasi belajar IPA di sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan. Volume 12 Nomor 1.

Notoatmodjo S. 2007. Kesehatan masyarakat ilmu dan seni. Jakarta: Rineka Cipta

Notoatmodjo S. 2010. Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.

S. Cueto, M.Chinen. 2008. Educational impact of a school breakfast programme in rural Peru. International Journal of Educational and Development. Volume 28.

Susanto A. 2013. Hakikat belajar dan pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/kedokteran.v0i0.4884

Flag Counter    Â