Perbandingan Jumlah Koloni Bakteri Kontaminan pada Es Balok dan Es Kristal di Pabrik Es Batu dan Penjual Minuman Sekitar Unisba

Dian Permata Liliana, Sadeli Masria, Ratna Dewi Indi Astuti

Abstract


Abstract: Ice cubes are food products commonly consumed in Indonesia as tropical country. There two types of ice cubes, ice block and ice crystal. There are quality difference between ice blocks and ice crystal due to differences in packaging and distribution of both types. The study was conducted to identify the comparison between bacterial colony count and fecal Eschericia coli count that are contaminating the ice blocks and ice crystal in an ice cubes factory and drink stalls around Unisba. The study was analytical laboratory research. Samples were collected from one ice cube factory and from 10 drink stalls around Unisba. Three ice blocks and three ice crystals were taken from ice factory and 9 ice blocks and 21 ice crystals were taken from drink stalls around Unisba. Laboratory study was conducted to measure and to compare total plate count (TPC) of bacterial contaminants and fecal Eschericia coli. The study showed that total plate count of bacterial contaminants in ice blocks taken from  ice cube factory was 6,23x103 and from drink stalls was 9,00x103. TPC of ice crystal taken from ice cube factory was 2,76x104, regular ice cube taken from drink stalls was 0,92x 104. Contamination of fecal E. coli in all samples was 0,00 APM/g. This research shows that there are no difference between TPC of ice blocks taken from ice cube factory and drink stalls. TPC of bacterial contaminants in ice crystal taken from drink stalls showed a low count compared to TPC of regulare ice cubes taken from ice factory. There were not E. coli contamination found in this study.

Abstrak: Es batu merupakan produk pangan yang disering dikonsumsi di Indonesia karena Indonesia termasuk dalam negara tropis. Jenis dari es batu yaitu es balok dan es kristal. Kedua jenis es ini berbeda dalam pengemasan dan distribusinya sehingga dapat menyebabkan perbedaan kualitas es. Penelitian bertujuan untuk mengetahui perbandingan jumlah koloni bakteri kontaminan dan bakteri kontaminan Escherichia coli tinja pada es balok dan es kristal di pabrik es batu dan penjual minuman sekitar unisba. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah analitik laboratori. Jumlah sampel diambil dari satu pabrik es batu dan 10 penjual minuman sekitar Unisba yang terdiri dari tiga es balok dan tiga es kristal dari pabrik es batu, sembilan es balok dan 21 es kristal dari penjual minuman sekitar Unisba. Penelitian ini dilakukan di laboratorium untuk menghitung dan membandingkan angka lempeng total (ALT) bakteri kontaminan dan bakteri kontaminan Escherichia coli tinja. Hasil penelitian menunjukan jumlah ALT bakteri kontaminan es balok di pabrik es batu adalah 6,23x103 dan es balok di penjual minuman adalah 9,00x103, sedangkan es kristal di pabrik es batu adalah 2,76x104 dan es kristal di penjual minuman adalah 9,2x 103. Hasil penelitian kontaminasi bakteri E.coli tinja di semua sampel es adalah 0,00 APM/g. Simpulan penelitian ini menunjukan bahwa tidak terdapat perbedaan bermakna antara jumlah ALT es balok di pabrik es batu dan penjual minuman, sedangkan jumlah ALT bakteri kontaminan es kristal di penjual minuman lebih kecil dibandingkan di pabrik es batu. Tidak ditemukan kontaminasi bakteri E.coli tinja pada es balok dan es kristal di pabrik es batu dan penjual minuman.


Keywords


Ice Block, Ice Crystal, TPC of Bacterial Contaminant, Fecal E.Coli

References


Agbaje Lateef, Julius K. Oloke. 2006. The microbiological quality of ice used to cool drinks and foods in Ogbomoso Metropolis, Southwest, Nigeria. Internet journal of food safety, Vol 8.

BPOM. 2009. Peraturan kepala badan pengawasan obat dan makanan republik Indonesia nomor HK.00.06.1.52.4011 tentang penetapan batasan maksimum cemaran mikroba dan kimia dalam makanan. Jakarta.

CDC. 2015. Escherichia coli. U.S Department of Health and Human services. Tersedia di:http://www.cdc.gov/ecoli/general/index.html.

Dhinaranata IGP. 2011. Identifikasi serotipe bakteri Vibrio cholerae yang terisolasi dari es batu jenis tube dan jenis balok dari pedagang Makanan dan minuman di Kota Denpasar, Bali. E-jurnal medika udayana, Vol. 3, No. 1.

Food and Environmental Hygiene Department. 2005. The microbiological of edible ice from ice manufacturing plants and retail businesses in Honkong. Queensway: the government of the Hongkong special administrative region.

Harti Sri Agnes. 2015. Mikrobiologi kesehatan. Yogyakarta. CV. Andi Offset.

Jawetz, Melnick, Adelberg. 2010. Medical microbiology, 25 ed. United State of America: Mc Graw Hill.

Muharrom. 2010. Tingkat kelayakan konsumsi es batu balok berdasarkan mutu. Jakarta.

PT. Agronesia Saripetojo Bandung. 2010. Pedoman alur pembuatan es batu. Bandung.

Totok Sutrisno C. 2010. Teknologi penyediaan air bersih. Cetakan ke-7. PT. Rineka Cipta.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/kedokteran.v0i0.4411

Flag Counter    Â