Strategi Komunikasi Dakwah Inspira TV Pada Program Awas Ada Setan

Hasan Abdul Rohman, Bambang S Ma’arif, N Sausan M Shaleh

Abstract


Abstract—This research is about how the da'wah communication strategy in television programs. This research is focused on the Inspira TV Da'wah Strategy on the Awas Ada Setan Program. The purposes of this study are: first to find out how the general condition of Inspira TV is, second to find out how the concept of Inspira TV da'wah is on the Awas Ada Setan program, third to find out how the communication strategy of Inspira TV da'wah is on the Awas Ada Setan program, and fourth to find out the audience's response to Awas Ada Setan program. The type of research used is qualitative research. The data were found through the results of observations, interviews, and documentation. The theory that the author uses is the theory of Agenda Setting and Media Message Effects to find out the Inspira TV strategy da'wah on the Awas Ada Setan program. The results of the research, Inspira TV is a digital television station that exists to meet the needs of information and entertainment. Inspira TV has an important role in Da'wah activities. Seen in one program that contains da'wah, namely "Awas Ada Setan". The concept of Da'wah for the Awas Ada Satan program uses the concept of a religious comedy sketch, while the Communication Strategy for Da'wah Inspira TV in the Awas Ada Satan program is Using a Sentimental Strategy (al-manhaj al-athifi) , namely da'wah that focuses on aspects of the heart and moves the audience's feelings by providing education about religion. lightly, through impressions that are close to daily activities. Likewise, the audience response to the Awas Ada Setan program received a positive response in accordance with the effects of media messages.

Keywords—Strategy, Communication, Da’wah, Inspira TV.

Abstrak—Penelitian ini tentang bagaimana strategi komunikasi dakwah pada program televisi. Penelitian ini difokuskan kepada Strategi Dakwah Inspira TV Pada Program Awas Ada Setan.Tujuan penelitian ini adalah:pertama untuk mengetahui bagaimana kondisi umum Inspira TV, kedua untuk mengetahui bagaimana konsep dakwah Inspira TV pada program Awas Ada Setan, ketiga untuk mengetahui bagaimana strategi Komunikasi dakwah Inspira TV pada program Awas Ada Setan, dan keempat untuk mengetahui respon penonton terhadap program Awas Ada Setan.Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian kualititatif. Data ditemukan melalui hasil observasi, wawancara, dan dokumentasi. Teori yang penulis gunakan adalahteori Agenda Settingdan Efek Pesan Media Untuk mengetahui strategi Inspira TV pada program Awas Ada Setan. Hasil penelitian, Inspira TV adalah stasiun televisi digital yang hadir untuk memenuhi kebutuhan informasi dan hiburan. Inspira TV mempunyai peran penting dalam kegiatan Dakwah. Terlihat dalam salah satu progam yang bermuatan dakwah yaitu “Awas Ada Setanâ€.Konsep Dakwahprogram Awas Ada Setanmenggunakan konsep sketsa  komedi religi, Sedangkan Strategi Komunikasi Dakwah Inspira TV pada program Awas Ada Setan adalah Menggunakan Strategi Sentimental (al-manhaj al-athifi)yaitudakwah yang memfokusan aspek hati dan menggerakkan perasaan penonton dengan memberikan edukasi tentang keagamaan secara ringan, melalui tayangan yang dekat dengan kegiatan sehari-hari. Begitupun respon penonton program Awas Ada Setan mendapatkan respon positif sesuai dengan efek pesan media.

Kata Kunci—Strategi, Komunikasi, Dakwah,Insapira TV.


Keywords


Strategi, Komunikasi, Dakwah,Insapira TV

Full Text:

PDF

References


Alo Liliweri. 2011. Komunikasi Massa; Serba Ada Serba Makna. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Bambang, ma'arif S. 2010. Komunikasi Dakwah Paradigma Untuk Aksi. Bandung: simbiosa rekatama media .

Hafied, Cangara. 2008. Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Onong, uchjana effendy. 1981. Dimensi-dimensikomunikasi. Bandung: Pt.alumni.

Samsul, Munir Amin. 2009. Ilmu Dakwah. Jakarta: Hamzah.

Saputra, Wahidin. 2011. Pengantar Ilmu Dakwah . Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Morissan, Andy Corry Wardhani, Farid Hamid U. 2010. Teori Komunikai Massa. Bogor: Ghalia Indonesia.

Nurudin.2007. Pengantar Komunikasi Massa efek-efek komunikasi massa. Jakarta:Rajawali Press.

Nurdianto Didit, Rodhiyah Khuza'i, Asep Ahmad Siddiq. (2021). Strategi Dakwah Pemuda Persis Cabang Cimenyan dalam Meningkatkan Akidah Pemuda di Kecamatan Cimenyan Kabupaten Bandung. Jurnal Riset Komunikasi Penyiaran Islam, 1, 13-16.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/pkpi.v0i0.31588

Flag Counter