Internet as a Medium of Da'wah (Analysis Study of Da'wah Material Content in the Website www.dakwatuna.com, July-December 2014)

Ali Akbar

Abstract


Da'wah activities can be run effectively and efficiently when the delivery of the teachings of God is done strategically and precisely. One aspect that can be looked at is in terms of facilities and infrastructure, the media propaganda. Da'wah is a universal activity that spans all facets of human life, then delivery should be able to touch all the layers, both from a cultural, social, economic, educational, and technological advances. Da'wah through the internet is a recent innovation in the greatness of Islam. This could definitely make it easier to widen preachers preaching. Use of the Internet as a medium of propaganda is an opportunity and challenge in the development and the expansion of the horizon of Islamic propaganda. Opportunities include ways that people care about the propaganda and take advantage of the internet as a medium of propaganda to support the propagation of Islam.

Keywords


Internet, Da’wah, Social Media

References


Abdullah Dzikron. 1989. Metodologi Dakwah. Semarang: Fak. Dakwah IAIN Walisongo.

Alwisral Imam Zaidalah dan Khaidir Khatib Bandaro. 2005. Strategi Dakwah dalam Membentuk Diri dan Khatib Profesional. Jakarta: Cetakan Kedua. Kalam Mulia.

Asmuni Syukir. 1983. Dasar-Dasar Strategi Dakwah Islam. Surabaya: Al-Ikhlas.

Datuk Tombak Alam. 1990. Kunci Sukses Penerangan dan Dakwah. Jakarta: Rineka Cipta.

Deddy Mulyana. 2012. Ilmu Komunikasi: Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Didin Hafidhuddin. 2000. Dakwah Aktual. Jakarta: Gema Insani Press.

Dudung Abdul Rohman. 2001. Dakwah Kultural dalam Alquran Majalah Tabligh. No. 1 Th. VII. April 2009.

Effendy Onong Uchjana. 2001. Ilmu Komunikasi “Teori dan Praktekâ€. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Elvinaro Ardianto Dkk. 2010. Komunikasi Massa: Suatu Pengantar. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Endang Saifudin Anshari. 1996. Wawasan Islam. Jakarta: Rajawali.

Fathul Wahid. 2004. E-Dakwah :Dakwah Melalui Internet. Yogyakarta: Gava Media.

Hamzah Ya’qub. 1981. Publisistik Islam. Teknik Da’wah dan Leadership. Bandung: CV. Diponegoro. Cet. II.

Husein Umar. 2002. Metode Riset Komunikasi Organisasi: Sebuah Pendekatan Kuantitatif Dilengkapi dengan Contoh Proposal dan Hasil Riset Komunikasi Organisasi. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Taimiyah Ibn. 2001. Manhaj Dakwah Salafiyah. pent. Amiruddin. dari judul asli. al-Amru bi al-Ma’rûf wa al-Nahyi ‘an al-Munkar. Jakarta: Pustaka Azzam.

Buick Joanna dan Jevtic Zoran. 1997. (Terj. Ahmad Zaini) Internet dan Cyberspace. Bandung: Mizan.

Amin Abdul Aziz Jum’ah. 2011. Fiqih Dakwah; studi atas berbagai prinsip dan kaidah yang harus dijadikan acuan dalam dakwah islamiah. Solo: Era Intermedia.

M. Ali Aziz. 2004. Ilmu Dakwah. Jakarta: Kencana.

M. Arifin. 1997. Psikologi Dakwah. Jakarta: Bulan Binntang.

M. Hariwijaya. Triton. 2007. Pedoman Penelitian Ilmiah Proposal Dan Skripsi. Yogyakarta: Tugu Publisher.

M. Toha Yahya Omar. Islam dan Dakwah. Al-Mawardi Prima. Jakarta. 2004.

M. Yahya Mansur. Penelitian kualitatif Kajian Konseling. (Surabaya : Biro Penerbit Fakultas Dakwah IAIN Sunan Ampel Surabaya. 1993).

Kamus

Melekat, yang menjadi sifatnya. Lihat John M. Echols dan Hassan Shadily, Kamus Inggris-Indonesia…, hal.322

Depdikbud, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Balai Pustaka, Jakarta, 1990.

Internet :

http://id.wikipedia.org/wiki/Sejarah_Internet

https://id.wikipedia.org/wiki/Jejaring_sosial

http://alumnifiad.youneed.us/t44-dakwah-kontemporer. (dipublikasikan pada tanggal 14 November 2008)

http://alumnifiad.youneed.us/t43-dakwah-kultural (dipublikasikan pada tanggal 14 November 2008)

http://ensiklomedia.insan.co.id/s/sejarah.htm,

http://tskau0.tripod.com/sejarah_singkat_internet.htm




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.2907

Flag Counter        Â