Pengaruh Kualitas Layanan, Kualitas Informasi, Kualitas Sistem terhadap Tingkat Kepuasan Pengguna

Aldi Rai Prandhana, Nunung Nurhayati, Elly Haimatusadiah

Abstract


Abstract. This study aims to determine the influence of service quality, system quality, information quality and level of user satisfaction. This study took place in the Islamic Banks in Bandung. Respondents in this study were employees of the accounting information system and the sample is determined by proportional simple random sampling technique,in which the samples were obtained randomly from the population are met with a sample size of 40 respondents. The method use disempirical studies with descriptive research and verification. Data analysis technique use dismultiple linear regression analysis with SPSS version 20.00. These results in dicatethatthe quality of service, quality systems, and information quality significantly influence the level of user satisfaction. service quality, system quality,information quality and user satisfaction level on Islamic commercial bank in Bandung has been good. The high quality of service, quality systems and quality of information will increase the level of user satisfaction.

Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui besarnya pengaruh kualitas layanan, kualitas sistem, dan kualitas informasi tingkat kepuasan pengguna. Penelitian ini mengambil lokasi pada Bank Umum Syariah di Kota Bandung. Responden dalam penelitian ini adalah karyawan pengguna sistem informasi akuntansi dan sampel ditentukan dengan teknik Proportional simple random sampling, di mana sampel diperoleh secara acak dari bagian populasi yang ditemui dengan jumlah sampel sebanyak 40 orang responden. Metode penelitian yang digunakan adalah studi empiris dengan jenis penelitian deskriptif dan verifikatif. Teknik analisis data yang digunakan yaitu analisis regresi linear berganda dengan bantuan program SPSS versi 20.00. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kualitas layanan, kualitas sistem, dan kualitas informasi berpengaruh signifikan terhadap tingkat kepuasan pengguna. kualitas layanan, kualitas sistem, kualitas informasi dan tingkat kepuasan pengguna pada bank umum syariah di Bandung sudah baik. Semakin tingginya kualitas layanan, kualitas sistem dan kualitas informasi akan menambah tingkat kepuasan pengguna.


Keywords


Quality of service, system quality, information quality and user satisfaction.

References


DeLone, W. H., and Mclean, E. R. 2003.The DeLone McLean Model Of Information

System Success: A ten-Year Update. Journal of Management Information:

Vol. 19, No. 4: 9-30.

Jogiyanto. 2005. Analisis dan Desain Sistem Informasi: Pendekatan Terstruktur

Teoridan Praktik Aplikasi Bisnis. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Kotler, Philip.2003. ManajemenPemasaranedisikesebelas. Jakarta: Indeks

kelompokGramedia.

| Aldi Rai Prandhana, et al.

Volume 2, No.2, Tahun 2016

Livari, Juhani. 2010. An empirical Test OfDeloneand McLean Model of Information

System Success: Database for advance in Information System. Proquest

Company.

Oliver, Richard L. 2011. Satisfaction, A Behavioral Perspective on The Customer.

New York: McGraw-Hill. Companies Inc.

Parasuraman, A. Valerie. 2001. Delivering QualityService. New York: The Free.

Paul, Bocij. 2015. Business information systems : technology, development and

management for the e-business.Harlow: Pearson

Romney, Marshall B, dan Steinbart, paul J.2012. Accounting Information Systems.

Global Edition.Twelfth Edition.England: Pearson Education Limited

Shannon, Calude and Weaver.2010. The Mathematical Theory of Communication.

Jakarta: SalembaEmpat

Stemvelt, Robert C. 2004. Perception of ServiceQuality. Allyn and Bacon:

Massachusetts.

Sugiyono. 2012. MemahamiPenelitianKualitatif. Bandung : ALFABETA

Susanto, Azhar. 2005. Sistem Informasi Manajemen. Jakarta: Ghaila Indonesia.

Sutedjo, Budi. 2002. PerancangandanPengembanganSistemInformasi.

Yogyakarta: CV. AndiOffet.

Weygandt., Jerry J., Kimmel., Paul D, and Kieso, Donald E. 2011. Financial

Accounting IFRS Edition. United States of America: John Wiley & Sons

Yong, C.Z., Yun, Y.W., Loh, L. 2003. The Quest forGlobal Quality.Jakarta: Pustaka

Delapratasa.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.4886

Flag Counter    Â