Pengaruh Kompetensi Staf, Penerapan Standar Akuntansi Pemerintahan, dan KomitmenIOrganisasi terhadap Kualitas LaporanIKeuangan Pemerintah Daerah

Muhammad Rizqi Dhiya Ulhaq, Sri Fadilah

Abstract


Abstract. Regional government financial reports are a form of accountability in the context of the implementation of regional autonomy and regional government operations, this is a performance measure that must be accounted for at the end of each fiscal year. Some of the things that are the focus of attention are: Top Level Management Commitment, Human Resources Competency (accounting actors), and adequate accounting policies. Based on this phenomenon, the following problems can be identified: 1) How is the influence of Employee Competency on the Quality of Regional Government Financial Reports. 2) How does the influence of the application of government accounting standards on the quality of local government financial reports. 3) How is the Effect of Organizational Commitment on the Quality of Local Government Financial Reports. 4) Whether there is simultaneous influence of Employee Competency, Government Accounting Standards, and Organizational Commitment on the Quality of Regional Government Financial Reports. The research method used in this research is quantitative method. The population used in this study are employees or staff who work at the Regional Financial and Asset Management and the Regional Secretariat of Bandung City. With the sample selection technique, namely non probability sampling with purposive sampling technique. And data techniques by distributing questionnaires. The analysis technique used in this research is multiple regression analysis. The results of this study are: 1) There is no financial effect among employees on the quality of local government reports. 2) there is an influence between government accounting standards on the quality of local government financial reports. 3) There is no influence between organizational commitment on the quality of local government financial reports. 4) Simultaneously contribute to employee competency, government accounting standards, and organizational commitment to the quality of local government financial reports.

Keywords: Employee Competency; Government Accounting Standards; Organizational Commitment, The Quality of Local Government Financial Reports.

Abstrak. Laporan keuangan pemerintah daerah merupakan salah satu wujud bentuk pertanggungjawaban dalam rangka pelaksanaan otonomi daerah dan operasional pemerintah daerah, hal tersebut menjadi tolak ukur kinerja untuk dapat dipertanggungjawabkan pada setiap akhir tahun anggaran. Beberapa hal yang menjadi fokus perhatian yaitu: Komitmen Top Level Management, Kompetensi Sumber Daya Manusia (aktor akuntansi), dan Kebijakan akuntansi yang memadai. Berdasarkan fenomena tersebut, maka dapat diidentifikasikan permasalahan sebagai berikut: 1) Bagaimana pengaruh Kompetensi Staf terhadap Kualitas Laporan Keuangan Pemerintah Daerah. 2) Bagaimana pengaruh Penerapan Standar Akuntansi Pemerintahan terhadap Kualitas Laporan Keuangan Pemerintah Daerah. 3) Bagaimana Pengaruh Komitmen Organisasi terhadap Kualitas Laporan Keuangan Pemerintah Daerah. 4) Apakah ada pengaruh Kompetensi Staf, Standar Akuntansi Pemerintahan, dan Komitmen Organisasi secara simultan terhadap Kualitas Laporan Keuangan Pemerintah Daerah. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif. Populasi yang yang digunakan dalam penelitian ini adalah karyawan atau staf yang bekerja di Badan Pengelola Keuangan dan Aset Daerah dan Sekretariat Daerah Kota Bandung. Dengan teknik pemilihan sampel yaitu non probability sampling dengan teknik purposive sampling. Dan teknik pengumpulan data dengan menyebar kuisioner. Adapun teknik analisis yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis regresi berganda. Hasil dari penelitian ini adalah: 1) Tidak terdapat pengaruh antara kompetensi staf terhadap kualitas laporan keuangan pemerintah daerah. 2) Terdapat pengaruh antara standar akuntansi pemerintahan terhadap kualitas laporan keuangan pemerintah daerah. 3) Tidak terdapat pengaruh antara komitmen organisasi terhadap kualitas laporan keuangan pemerintah daerah. 4) Terdapat pengaruh secara simultan antara kompetensi staf, standar akuntansi pemerintahan, dan komitmen organisasi terhadap kualitas laporan keuangan pemerintah daerah.

Kata kunci: Kompetensi Staf; Standar Akuntansi Pemerintahan; Kualitas Laporan Keuangan.



Keywords


Kompetensi Staf; Standar Akuntansi Pemerintahan; Kualitas Laporan Keuangan.

Full Text:

PDF

References


Bastian, Indra. 2010. Akuntansi Sektor Publik: Suatu Pengantar. Jakarta: Erlangga.

Fadilah, S., Maemunah, M., Nurrahmawati, Lim, T.N., & Sundary, R.I.. 2019. Forensic Accounting: Fraud Detection Skills For External Auditors. Polish Journal Management Studies, Vol. 20, No. 1, 2019.

Fadilah, Sri, Rini Lestari, Mohd. Hadafi Sahdan, & Ahmad Zamil Abdul Khalid. 2020. Internal Audit Effectiveness: A Case Of Indonesia. Talent Development & Excellence, Vol. 12, No. 2s, 2020.

Fadilah, S., Nunung Nurhayati, Affandi Iss, Magnaz Lestira Oktaroza. 2014. Pengaruh Informasi Akuntansi, Akuntabilitas, dan Transparansi Pelaporan Keuangan Terhadap Tingkat Penerimaan Dana Zakat Pada Badan Amil Zakat (BAZ) di Jawa Barat. Prosiding SNaPP, Vol. 4, No. 1, 2014.

Ifrania, naila, Sri Fadilah, Nurhayati. 2016. The Influence of The Application of Fair Value and Accrual Basis on The Quality of Local Government Financial Statements (A study on Government of Region IV West Java), Prosiding Akuntansi, Vol. 2, No. 1, 2016.

Palan, R.. 2003. Competency Management – A Practitioner’s Guide. Kuala Lumpur: Suma.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 71 Tahun 2010 Tentang Standar Akuntansi Pemerintahan. Jakarta: Salemba Empat.

Suwanda, Dadang. 2013. Strategi mendapatkan Opini WTP Laporan Keuangan Pemda. Jakarta: PPM.

Syarif, Darman & Ria Mardiana Yusuf. 2018. Komitmen Organisasi: Definisi, Dipengaruhi dan Mempengaruhi. Makassar: Penerbit Nas Media Pustaka.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v6i2.24323

Flag Counter    Â