Kajian Penataan Reklame di Koridor Jalan Cihampelas Kota Bandung

Ricky Hidayat, Ernadi Syaodih

Abstract


Abstract. Billboard advertising is one of the components that build a city which has a major influence on the beauty of the city. Therefore the billboard advertising installation should be organized and planned to create the comfortable spatial environment. Due to the advertisement media can be the one of an element that makes the beauty of city if it well organized. The purpose of the research are: Unravel the potential and problems of billboards advertising in Cihampelas road corridor; Improving the quality of billboard organizing in corridor Cihampelas; and creating the free-visual-pollution in Cihampelas corridor and has an aesthetics city design as the trade and service area. The analysis used in the research is a content analysis which is the qualitative technic that examines the solution formula based on the existing conditions with the criteria that suitable with the study of billboard arrangement’s elements in Cihampelas street in Bandung.To reduce the complexity level of outdoor advertising typesand sign, and to clarify the impact of the sign placement on the surrounding environment, the outdoor advertising and sign are classified into several groups which based on the consideration of the visual character possessed, the impact on the environment character, and based on the functions and needs.


Abstrak. Media reklame merupakan salah satu komponen pembentuk kota yang memiliki pengaruh besar terhadap keindahan kawasan.Dengan demikian penyelenggaraan reklame harus diatur dan direncanakan untuk mewujudkan tata ruang yang memperhatikan kenyamanan lingkungan. Karena reklame bisa menjadi salah satu elemen  yang dapat mempercantik wajah kawasan/kota apabila ditata dengan baik.Tujuan Penyusunan Kajian Penataan Reklame di Koridor Jalan Cihampelas Kota Bandung antara lain: Mengurai potensi dan permasalahan reklame di Koridor Jalan Cihampelas; Meningkatkan kualitas tata reklame di Koridor Cihampelas; dan Membuat Koridor Jalan Cihampelas menjadi koridor jalan yang bebas polusi visual dan mempunyai estetika kota sebagai kawasan perdagangan dan jasa.Analisis yang di gunakan dalam penelitian ini merupakan analisis konten yang merupakan teknik kualitatif dimana dilakukan perumusan solusi berdasarkan kondisi eksisting dengan kriteria - kriteria sesuai dengan elemen - elemen Kajian penataan reklame di koridor Jalan Cihampelas Kota Bandung.Untuk mengurangi tingkat kekomplekan jenis media reklame luar ruang dan sign dan untuk memperjelas dampak dari penempatan sign terhadap lingkungan di sekitarnya, media reklame luar ruang dan sign digolongkan menjadi beberapa kelompok, yang didasari oleh pertimbangan pada karakter visual yang dimiliki, dampak terhadap karakter lingkungan, dan berdasarkan pada fungsi dan kebutuhan.


Keywords


Reklame, Cihampelas, Bandung



DOI: http://dx.doi.org/10.29313/pwk.v0i0.5928

Flag Counter   Â