Strategi Public Relations Dalam Membangun Citra Positif SMA 3 PGRI Jakarta Selatan

Rima Sahara, Daniel Nawolo Baskoro

Abstract


Abstract. The quality of education for students can be improved through well-planned programs. building a good education requires careful planning, so that every school can have programs that can improve the quality of education of its students and create a positive image. Efforts to build a positive image are the task and goal of public relations activities. In the concern, the bad image of a school will have an impact on school leaders and teachers and their staff so that it is necessary to make efforts to improve the image of the school to be positive or good. So, the purpose of this study is to influence how the public relations strategy of SMA 3 PGRI South Jakarta in building an image and knowing the obstacles in building a positive image. The research was conducted at SMA 3 PGRI South Jakarta in September 2020 to find out the public relations strategy in building a positive image. Qualitative descriptive research method. Primary data were obtained through interviews with 3 informants and secondary data were obtained through literature studies. The study shows that school public relations activities are carried out by administrators and teachers. They play a role in disseminating information and making efforts to maintain the good name of the school as well as public relations activities carried out, namely maintaining communication with internal and external parties of the school, special events, competitions, student achievement, collaborating with universities and the government, and doing Corporate Social Responsibility.

Keywords: Public Relations, Strategy, Public Relations Strategy, Image.

Abstrak. Kualitas pendidikan pada murid bisa ditingkatkan melalui program-program dengan perencanaan yang matang. membangun suatu pendidikan yang baik diperlukan perencanaan yang matang, sehingga setiap sekolah dapat memiliki program-program yang bisa meningkatkan kualitas pendidikan muridnya dan terciptanya citra yang posistif. Upaya membangun citra positif adalah tugas  dan tujuan dari kegiatan PR. Di dalam keprihatinan citra buruk sebuah sekolah akan berdampak pada pimpinan sekolah dan para guru beserta jajarannya sehingga perlu untuk mengupayakan dalam memperbaiki citra sekolah menjadi positif atau baik. Maka, tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan bagaimana strategi public relations SMA 3 PGRI Jakarta Selatan dalam membangun citra dan mengetahui hambatan dalam membangun citra positif. Penelitian dilakukan pada SMA 3 PGRI Jakarta Selatan pada bulan September 2020 untuk mengetahui strategi public relations dalam membangun citra positive. Metode penelitian deskriptif kualitatif. Data primer diperoleh melalui wawancara terhadap 3 narasumber dan data sekunder diperoleh melalui studi literatur. Penelitian menunjukan Kegiatan public relations sekolah di laksanakan oleh tata usaha dan guru. Mereka melakukan peran dalam menyebarluaskan informasi dan melakukan upaya-upaya menjaga nama baik sekolah selain itu juga kegiatan public relations yang dilakukan yaitu menjaga komunikasi dengan pihak internal dan eksternal sekolah, special event, lomba, prestasi siswa, menjalin kerja sama dengan perguruan tinggi dan pemerintah, dan melakukan Corporate Social Responsibility. 

Kata Kunci: Public Relations, Strategi, Strategi Public Relations, Citra.


Keywords


Public Relations, Strategi, Strategi Public Relations, Citra.

Full Text:

PDF

References


Ardianto (2004). Public Relations Suatu Pendekatan Praktis. Bandung: Pustaka Bani Quraisy.

Artis, (2011). STRATEGI KOMUNIKASI PUBLIC RELATIONS. Jurnal Sosial Budaya, 08.

Content, Q., Of, A., Publications, A., Molleda, J., Laskin, A. V, Relations, P., Hall, W., & From, N. (2005). GLOBAL , INTERNATIONAL , COMPARATIVE AND R EGIONAL PUBLIC RELATIONS KNOWLEDGE FROM 1990 TO 2005 : Published by the Institute for Public Relations. Comparative and General Pharmacology, November.

Effendy, O. (2009). Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Lena, S. (2001). Membangun Citra Positif Organisasi Melalui Public Relations. Membangun Citra Positif Organisasi Melalui Public Relations.

M.Cutlip, S., & Glen M.Broom, S. A. (2009). Effective PR. Effective PR. Kencana Prenada Media Group.

Machmud, M. (2004). Hubungan Masyarakat dan Konsep Kepribadian. Malang: UMM Press.

Nova, F. (2011). Crisis Public Relations: Bagaimana Strategi PR Menghadapi Krisis, Membangun Citra dan Reputasi Perusahaan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Nova, Firsan. (2011). Crisis Public Relations: Bagaimana Strategi PR Menghadapi Krisis, Membangun Citra dan Reputasi Perusahaan. Raja Grafindo Persada.

Rahardjo, M. (2010). Triangulasi dalam Penelitian Kualitatif.

Ridha, W. (2014). Strategi Public Relations Dalam Membangun Citra Perusahaan Pada Excellent Islamic School ( Exiss ) a Ba Ta.

Ruslan, R. (2008). Manajemen Public Relations & Media Komunikasi. Jakarta : PT Rajagrafindo Persada.

Setiawan, A. J. P. dan H. M. (2019). Strategi Public Relations Dalam Membangun Citra Positif (Studi Empiris Pada Pondok Pesantren Modern Darul Amanah Sukorejo Kabupaten Kendal). Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Soemirat, Soleh & Ardianto, E. (2011). Dasar-Dasar Public Relations. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Wahyuningsih. (2013). TUGAS DAN FUNGSI PUBLIC RELATION DALAM ORGANISASI.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v7i1.27250

Flag Counter   Â