Persepsi Penonton Mengenai Tayangan Reality Show “86†Di Net Tv

Putra Hadiuna, Rosita Anggraini

Abstract


Abstraction. This study aims to determine the audience's perception of the program "86" on NET TV. The theory used in this research is perception and Individual Diffrences theory. The research approach is quantitative with a survey method. The population is 150 people of the Old Payments aged over 40 years. The research sample consisted of 81 people who were obtained non-randomly using purposive sampling technique. The results showed that the distribution of viewers' perceptions about reality show "86" on NET TV was mostly in the attention dimension. The distribution of perceptions based on the characteristics of respondents is more on the female gender, based on the age of the most respondents are over 45 years old, based on the highest education level of high school education, based on the most occupations of private employees, and based on the most expenditure on respondents with expenses of more than one million rupiah to two million rupiah per month. When viewed from the result of the crosstab interpretation and perceptual factors, this show has a positive perception according to the audience, especially among residents who are respondents in this study.

Keywords: Television programs, reality shows, Individual Differences theory, Perception.

Abstraksi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi penonton mengenai program “86†di NET TV. Teori yang digunakan dalam adalah persepsi dan teori Individual Diffrences. Pendekatan penelitian adalah kuantitatif dengan metode survei. Populasi adalah warga Kebayaran Lama yang berusia di atas 40 tahun berjumlah 150 orang. Sampel penelitian berjumlah 81 orang yang diperoleh secara non-random menggunakan teknik purposive sampling. Hasil penelitian menunjukkan bahwa sebaran persepsi penonton mengenai tayangan realityshow ‘86’ di NET TV terbanyak pada dimensi atensi. Sebaran persepsi berdasarkan karakteristik responden adalah lebih banyak pada jenis kelamin perempuan, berdasarkan usia terbanyak responden berumur di atas 45 tahun, berdasarkan tingkat pendidikan terbanyak pendidikan SMA, berdasarkan pekerjaan terbanyak karyawan swasta, dan berdasarkan pengeluaran terbanyak pada responden dengan pengeluaran lebih dari satu juta lima ratus ribu  sampai dua juta rupiah per bulan. Jika dilihat dari hasil interpretasi crosstab dan faktor-faktor persepsi, tayangan ini memiliki persepsi yang positif menurut pemirsanya terutama pada warga yang menjadi responden dalam penelitian ini.

Kata Kunci: Program Televisi, Reality Show, Individual Differences, Persepsi


Keywords


Program Televisi, Reality Show, Individual Differences, Persepsi

Full Text:

PDF

References


Ardiyanto, H., & Fajaruddin, S. (2019). Tinjauan atas artikel penelitian dan pengembangan pendidikan di Jurnal Keolahragaan. Jurnal Keolahragaan. https://doi.org/10.21831/jk.v7i1.26394

Kriyantono, R. (2014). Teknik Praktis Riset. In Kencana Prenada Media Grup.

Mandagi, E. E. (2016). Persepsi Tayangan Sinetron Anak Jalanan Di RCTI Oleh Masyarakat Di Lingkungan 11 Kelurahan Malalayang Kecamatan Malalayang Kota Manado. E-Journal Acta Diurna.

Morissan. (2014). Morissan: Media Sosial dan Partisipasi Sosial. Jurnal Visi Komunikasi .

Morissan. (2019). The influence of regulator on television content in post-authoritarian Indonesia. Jurnal Komunikasi: Malaysian Journal of Communication. https://doi.org/10.17576/JKMJC-2019-3504-14

Morissan, . (2010). Psikilogi Komunikasi. In Ghalia Indonesia.

Morissan, M. (2017). The Influence of Politicians on Television Content in Post-Authoritarian Indonesia. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik. https://doi.org/10.22146/jsp.27205

Morrisan. (2016). Tingkat Partisipasi Politik dan Sosial Generasi Muda. Visi Komunikasi.

Mulyana, D., & Rakhmat, J. (2010). Komunikasi antarbudaya. In Penantar Komunikasi antarbudaya.

Subagyo, J. (2004). Metode Penelitian Dalam Teori Dan Praktek. In Rineka Cipta.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.Bandung:Alfabeta. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D.Bandung:Alfabeta. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. In METODE PENELITIAN ILMIAH.

Santoso Aris. (2016). Persepsi Mahasiswa Terhadap Program Talkshow Mata Najwa Di Metro TV (Pada Mahasiswa Lpm Pabelan Ums periode 18 November 2015-15 Maret 2016) . Electronic Theses and Dissertations.

Walgito, B. (2010). Pengantar Psikologi Sosial. Andi Ofset.

Winardi, A. (2016). Artikel Skripsi Universitas Nusantara PGRI Kediri ANALISIS PENERAPAN METODE. Ekonomi Akuntansi.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v7i1.27232

Flag Counter   Â