Motif Menonton Terhadap Kepuasan Menonton Program Laptop Si Unyil di Trans 7

Prayoga Aditya, Suhendra Atmaja

Abstract


Abstract. This research was motivated by the unyil laptop program which is known to the Indonesian public as an educational children's program. Some of most programs have a more significant entertainment value, but in this type of educational program, it is more concerned with the educational value intended for the audience of the program. In just a short time, television stations can broadcast various kinds of broadcast programs widely and simultaneously to reach a wide area and have an unlimited number of viewers. Of the various types of television programs that exist, television has undergone many developments since its inception where various types of programs have been found which have become increasingly widespread, but there are television programs that are able to survive the many existing programs and can still compete until now, namely Unyil's laptop program. This program has also won several awards, one of which is the top program in the genre of children edutaiment. In an effort to meet the current and future needs of consumers, a research is needed to find out about the motives that are the basis for consumers to watch the program. The design used in this research is an explanative type using a quantitative approach. Samples in this study were visitors to AEON Mall, mothers and children of East Jakarta, as many as 96 respondents. The data collection technique used in this study was convenience sampling. The scale used in this research questionnaire is the Likert scale. Data processing techniques in this study using the SPSS program. In this study, using correlation testing and discrepancy analysis techniques. The conclusion in this study based on the indicators used in this study shows that audience viewing satisfaction between GS (gratification sought) and GO (gratification obtained) meets the needs of the audience. So this research shows that the respondents are satisfied with the laptop program of the unyil in trans 7.

Keywords: motivation, satisfaction, inequality, social media.

Abstrak. Penelitian ini dilatar belakangi oleh program laptop si unyil yang dikenal masyarakat indonesia sebagai sebuah program anak-anak yang mengedukasi. Beberapa dari kebanyakan program memiliki nilai hiburan yang lebih signifikan, namun pada jenis program edukasi lebih mementingkan kepada nilai pendidikan yang di peruntukan kepada penonton program tersebut.. Terdapat program televisi yang mampu bertahan dari banyaknya program-progam yang ada dan tetap dapat bersaing hingga saat ini yaitu program laptop si unyil. Program ini juga telah meraih beberapa penghargaan salah satunya yaitu top program genre children edutaiment. Dalam upaya untuk mempenuhi kebutuhan konsumen saat ini maupunn dimasa yang akan datang maka di butuhkan nya sebuah riset untuk mengetahui tentang motif yang menjadi dasar konsumen untuk menonton program tersebut. Desain yang digunakan dalam penelitian ini berjenis eksplanatif dengan menggunakan pendekatan kuantitatif. Sample dalam penelitian ini yaitu pengunjung AEON Mall ibu-ibu dan anak-anak jakarta timur yaitu sebanyak 96 orang responden. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini yaitu menggunakan convenience sampling. Skala yang di gunakan dalam kuesioner penelitian ini yaitu skala likert. Teknik pengolahan data dalam penelitian ini menggunakan program SPSS. Dalam penelitian ini menggunakan teknik uji korelasi dan analisis kesenjangan (discrepancy). Kesimpulan dalam penelitian ini berdasarkan indikator-indikator yang dipakai dalam penelitian ini menunjukan kepuasan menonton khalayak antara GS (gratification sought) dengan GO (gratification obtained) memenuhi kebutuhan khalayak. Maka penelitian ini menunjukan bahwa responden merasa puas dengan program laptop si unyil di trans 7.

Kata kunci : Motif, Kepuasan, Kesenjangan, Media Sosial.

 


Keywords


Motif, Kepuasan, Kesenjangan, Media Sosial.

Full Text:

PDF

References


Blumer, H. and E. K. (1974). The Use of Mass Communication.

hasan. (2006). Metodologi Penelitian. 13–23.

Kaban, S. C. B., Gelgel, N. M. R. A., & Pradipta, A. D. (2018). Motif Dan Kepuasan Menonton Video Blog Di Kalangan Anak Muda Kota Denpasar. E-Jurnal Medium, 1(2), 1–8. https://ojs.unud.ac.id/index.php/komunikasi/article/view/40083

Kriyanto. (2006). Teknik Praktis Riset Komunikasi.

McQuail. (2011). Teori Komunikasi Massa. 1–42.

Morissan. (2008). Manajemen Media Penyiaran: Strategi Mengelola Radio & Televisi. Manajemen Media Penyiaran: Strategi Mengelola Radio & Televisi, 446.

Morissan. (2013). Teori komunikasi : individu hingga massa. 53(9), 1689–1699.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. 32–45.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v7i1.27216

Flag Counter   Â