Opini Siswa Mengenai Tayangan Kartun Spongebob Squarepants

Adrian Firas Setiadi, A Sigit Pramono Hadi

Abstract


Abstract. This study aims to find out and understand students' opinions about the Spongebob Squarepants cartoon program because the Spongebob Squarepants cartoon program has been reprimanded for presenting a fighting scene which is considered to have a negative impact on the audience, especially children. The content is deemed inappropriate for display because it can lead to children's opinions so that there is a misperception. The research method used is quantitative research methods with descriptive research. The population taken by the researcher was 7th grade students of SMPN 3 Bogor 2020/2021. The sampling technique used is probability sampling with a sample size of 65 people. The research was analyzed quantitatively using SPSS software. The results of the research findings showed that students' opinions about the Spongebob Squarepants cartoon show were positive. This is shown in the dimension of trust, respondents have a positive opinion on the Spongebob Squarepants cartoon show with the item "I realize the importance of seeing the good side of the Spongebob Squarepants cartoon (such as about friendship)" as the strongest, then in the value dimension the respondent has an opinion that is quite positive on the Spongebob Squarepants cartoon show with the item "I judge the blur in the scene Sandy" the squirrel "wearing a bikini should be done" as the strongest, and finally on the expectation dimension, respondents have a positive or even very positive opinion with the item "I hope to take the good things from the cartoon Spongebob Squarepants "as the most powerful.

Keywords: Broadcasting, Spongebob Squarepants, Opinion.

Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan memahami opini siswa mengenai tayangan kartun Spongebob Squarepants karena program kartun Spongebob Squarepants pernah ditegur karena dinilai menyajikan adegan berkelahi yang dinilai dapat berdampak buruk bagi penonton, terutama anak-anak. Konten tersebut dirasa tidak pantas ditayangkan karena dapat menggiring opini anak-anak sehingga terjadi salah persepsi. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian kuantitatif dengan penelitian deskriptif. Populasi yang diambil oleh peneliti adalah Siswa/Siswi kelas VII SMPN 3 Bogor 2020/2021. Teknik sampling yang di gunakan adalah probability sampling dengan jumlah sampel sebanyak 65 orang. Penlitian dianalisis secara kuantitatif menggunakan software SPSS. Hasil temuan penelitian menunjukan opini siswa mengenai tayangan kartun Spongebob Squarepants adalah positif. Hal ini ditunjukkan pada dimensi kepercayaan, responden memiliki opini yang positif terhadap tayangan kartun Spongebob Squarepants dengan item “Saya menyadari pentingnya untuk melihat sisi baik dari kartun Spongebob Squarepants (seperti tentang persahabatan)†sebagai yang paling kuat, lalu pada dimensi nilai responden memiliki opini yang cukup positif terhadap tayangan kartun Spongebob Squarepants dengan item “Saya menilai blur pada adegan Sandy "si tupai" memakai bikini sudah seharusnya dilakukan†sebagai yang paling kuat, dan terakhir pada dimensi pengharapan responden memiliki opini yang positif atau bahkan hampir sangat positif dengan item “Saya berharap dapat mengambil hal baik dari kartun Spongebob Squarepants†sebagai yang paling kuat. 

Kata Kunci: Penyiaran, Spongebob Squarepants, Opini.


Keywords


Penyiaran, Spongebob Squarepants, Opini.

Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, O. (1993). Dasar-dasar Public Relations. Bandung: Alumni.

Askurifai, B. (2009). Videografi Operasi Kamera dan Teknik Pengambilan Gambar. Widya Pajajaran.

Asshiddiqie, J., & Syafa’at, M. A. (2012). Teori Hans Kelsen Tentang Hukum, Konstitusi.

Druckman, J. N. (2001). On the limits of framing effects: Who can frame? Journal of Politics. https://doi.org/10.1111/0022-3816.00100

Effendy, O. U. (2003). Hubungan Masyarakat suatu studi komunikologis (Public Relations a communicative study) (Tjun Surjaman (ed.)). Remaja Rosdakarya.

Hadi, S. P. (2020). Analisis Dampak Gaya Komunikasi Juru Bicara KPK Terhadap Persepsi Publik. Inter Komunika: Jurnal Komunikasi, 5(1), 1–13.

J.C.T Simorangkir, Rudy T. Erwin, dan J. T. P. (2006). Kamus Hukum. Sinar Grafika.

Mulyana, D, & Rakhmat, J. (2010). Komunikasi antarbudaya. In Penantar Komunikasi antarbudaya.

Mulyana, Deddy. (2015). Ilmu Komunikasi: Suatu Pengantar. Biomass Chem Eng.

Mustika, T. (2019). PENGARUH TERPAAN MEDIA TERHADAP REPUTASI LEMBAGA PEMERINTAH. Inter Script: Journal of Creative Communication. https://doi.org/10.33376/is.v1i1.350

Rice, J. L. (2009). SpongeBob SquarePants: Pop culture tsunami or more? Journal of Popular Culture. https://doi.org/10.1111/j.1540-5931.2009.00724.x

Rivers, William L.; Mathews, C. (1994). Etika Media Massa dan Kecenderungan untuk melanggarnya. PT. Gramedia Pustaka Utama.

Sudjadi, F. A., Pantow, J. T., & Koagouw, F. V. I. . (2014). PERANAN TELEVISI DALAM PEMBENTUKAN OPINI PADA MASYARAKAT LINGKUNGAN I KELURAHAN TOSURAYA SELATAN KECAMATAN RATAHAN ( Studi tentang Opini Masyarakat terhadap calon Presiden Joko Widodo ) Oleh : Farieda Angellya Sudjadi Julia T Pantow Ferry V . I . A Koagou. III(3). https://media.neliti.com/media/publications/92603-ID-peranan-televisi-dalam-pembentukan-opini.pdf

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Bisnis. Pendekatan Kuantitatif, kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Penelitian Kuantitatif. Pemaparan Metodenpenelitian Kuantitatif.

Suharsimi, A. (2013). Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktik (Edisi Revisi). Jakarta: Rineka Cipta. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Sunarjo, D. S. (1997). Opini Publik. Yogyakarta: Liberty Offset.

Widoawati, D. (2012). Efek Media Massa Terhadap Khalayak. Jurnal Adzikra. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v7i1.27191

Flag Counter   Â