Hubungan Antara Infografis Media Sosial Instagram @Tirtoid Tentang Wabah Virus Corona Tahun 2020 Dengan Kepuasan Mahasiswa

Aldinno Francisco Terinathe, Nila Nurlimah

Abstract


Abstract. Infographics develop as a visual phenomenon, as a form of model information presented in the form of images. Infographics are used to make it easier for readers to understand the narrative of a story and to understand the process of a published scientific research. Images on infographics play an important role because infographics are information media that explain the content of information using images. Therefore, information from infographics is easier to understand than information that is limited to writing. In its development, infographics also reconstruct an event or event in addition to the role of infographics pursuing the aesthetic norms of mass media appearance. The importance of an infographic as a form of visual news in mass and electronic media, so its role can be parallel with news that is verbal in nature. This paper focuses more on the role of illustration in infographics. One of the electronic media that presents information with infographics is the @tirtoid Instagram account. Tirtoid is an online media registered with the Indonesian Press Council. Even so, nowadays news readers are also very critical in choosing news sites until they finally get to the satisfaction of reading the news. Therefore, this study aims to determine whether or not there is a relationship between Instagram @tirtoid infographics, which is one of the online media that presents news with infographics, and student satisfaction. The research method chosen to achieve this goal is to use quantitative methods with a correlational approach. The data in this study were obtained by distributing questionnaires to students of the Faculty of Communication Sciences, Bandung Islamic University, class of 2018. The results of this study indicate that infographics with satisfaction have a positive and significant relationship. Aspects of the infographic variable also show a positive and significant relationship with student satisfaction in reading news on the @tirtoid Instagram account. From these results, the researcher gave suggestions to the @tirtoid Instagram account to always maintain and continue to develop the image that is owned by better understanding the characteristics of the reader so that reading satisfaction is always created.

Keywords: Infographics, Visual Aspects, Content Aspects, Correlation, Information Aspects.

Abstrak. Infografis berkembang sebagai salah satu fenomena visual, sebagai bentuk model informasi yang disajikan dalam bentuk gambar. Infografis digunakan agar dapat mempermudah pembaca memahami narasi sebuah berita maupun memhami proses sebuah penelitian ilmiah yang dipublikasikan. Gambar pada infografis sangat berperan penting karena infografis adalah media informasi yang menjelaskan isi dari informasi dengan menggunakan gambar. Oleh karena itu, informasi dari infografis lebih mudah dipahami daripada informasi yang sebatas tulisan. Dalam perkembangannya infografis juga merekonstruksi sebuah kejadian atau peristiwa di samping peran infografis yang mengejar kaidah estetika perwajahan media massa. Pentingnya sebuah infografis yang sebagai bentuk berita visual tersebut dalam media massa maupun elektronik, maka perannya bisa sejajar dengan berita yang sifatnya verbal. Tulisan ini lebih terfokus pada peran ilustrasi dalam infografis. Salah satu media elektronik yang menyajikan informasi nya dengan infografis yaitu akun instagram @tirtoid. Tirtoid merupakan media online yang terdaftar di Dewan Pers Indonesia. Meskipun begitu, akan tetapi saat ini para pembaca berita juga sangat kritis dalam memilih situs berita hingga akhirnya sampai pada kepuasan membaca berita tersebut. Oleh karena itu, penelitian ini memiliki tujuan untuk mengetahui ada atau tidaknya hubungan antara Infografis Instagram @tirtoid yang merupakan salah satu media online yang menyajikan berita nya dengan infografis, dengan kepuasan mahasiswa. Metode penelitian yang dipilih untuk mencapai tujuan tersebut adalah menggunakan metode kuantitatif dengan pendekatan korelasional. Data dalam penelitian ini di dapatkan dengan cara menyebarkan kuesioner kepada mahasiswa Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Islam Bandung angkatan 2018. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa infografis dengan kepuasan memiliki hubungan yang positif dan signifikan. Aspek dari variabel infografis juga menunjukkan hubungan yang positif dan signifikan dengan kepuasan mahasiswa dalam membaca berita di akun Instagram @tirtoid. Dari hasil tersebut peneliti memberikan saran kepada akun Instagram @tirtoid untuk senantiasa menjaga dan terus mengembangkan citra yang telah dimiliki dengan cara lebih memahami karakteristik pembaca agar selalu tercipta kepuasan membaca.

Kata kunci: Infografis, Aspek Visual, Aspek Konten, Korelasional, Aspek Informasi.


Keywords


Infografis, Aspek Visual, Aspek Konten, Korelasional, Aspek Informasi.

Full Text:

PDF

References


Ardianto, E.L 2004. Komunikasi Massa : Suatu Pengantar. Bandung: Simbiosa Rekatama Media

Laughey, D. 2007. Themes in media theory. New York: Open University Press

Nasrullah, Rulli. 2016. Media Sosia. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Rakhmat, Jalaludin. 2005. Psikologi Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

R. Sneh. 2009. The Anatomy of An Infographics: 5 steps to create a powerful visual. Spyre studios

Severin, Werner J dan James W. Tankard. 2001. Teori Komunikasi. Jakarta: Kencana Pernada Media Group

Siswoyo. Dkk. 2007. Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press

Sudarsono. 1993. Kamus Filsafat dan Psikologi. Jakarta: Rineka Cipta

Plamgreen, Phil, Wenner, Lawrence A and Rosengreen, Karl Eric. 1985. Media Gratification Research Currebt Persevenctive. Baverly Hill London New Delhi: Sage Publication

Yusuf, Syamsu. 2012. Psikologi perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Dur, B. U. 2014. Data visualization and Infographics in the Visual Communication Design Education at the Age of Information. Journal of Arts and Humanities – JAH, vol. 3, iss. 5., May, 39-50.

Kim, T., & DiSalvo, C. 2010. Speculative Visualization: A new Rhetoric for Communicating Public Concerns. Design Research Society International conference Design & complexity. Montreal: DRS Conference Proceedings.

Hartaji, Damar A. 2012. Motivasi Berprestasi Pada Mahasiswa yang Berkuliah dengan Jurusan pilihan orangtua. Skripsi Strata Satu, Fakultas Psikologi Universitas Gunadarma.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v7i1.26557

Flag Counter   Â