Hubungan antara Terpaan "Pesan Postingan Instagram" dengan Kesadaran Self Love

Rivan Ferzal, Yenni Yuniati

Abstract


Abstract. The internet makes mankind feel efficiency, especially in communicating. There are also social media in the form of applications that can be accessed by all internet users. Social media itself is actually a means of communication both one-way and two-way, so that users no longer need to send letters physically if they are obstructed by long distances. Instagram has become a social media that is able to attract audiences to use it, especially its increasingly sophisticated features. Actress Tara Basro herself uses Instagram to share positive messages about how we should love ourselves even though there are many standards from the public regarding physical beauty. The controversy about her post was also widely discussed and reported in the media, which of these problems made researchers interested in researching the relationship between "Instagram Post Message" and Self-Love Awareness of Psychology Students of the Islamic University of Bandung 2017, with it it can be questioned whether the post message affect the self-love awareness of Unisba Psychology students 2017. The population in this study were 147 students of Psychology Unisba 2017. So by determining the sample using the Slovin formula, it was found that 60 respondents had seen Tara Basro's post about self love. The results showed that: (1) the dimensions of attention to Tara Basro's Instagram post messages affect awareness of self love (2) the dimensions of needs in Tara Basro's Instagram post messages affect awareness of self love (3) the satisfaction dimensions of Tara Basro's Instagram post messages have an effect on awareness of self love (4) the dimensions of visualization on Tara Basro's Instagram post messages affect self-love awareness (5) and there is a strong relationship between Tara Basro's Instagram post messages on awareness of self love.

Keywords: Messages, Instagram Posts, Awareness, Self Love

Abstrak. Internet membuat umat manusia merasakan efisiensi terutama dalam berkomunikasi. Muncul pula media sosial berbentuk aplikasi yang dapat diakses oleh semua pengguna internet. Media sosial  sendiri sejatinya menjadi sarana komunikasi baik satu arah mau pun dua arah, sehingga penggunanya tak perlu lagi mengirim surat secara fisik jika terhalang oleh jarak yang jauh. Instagram menjadi sebuah media sosial yang mampu menarik minat khalayak untuk menggunakannya terlebih fitur-fiturnya yang kian canggih. Aktris Tara Basro sendiri memanfaatkan Instagram untuk membagikan pesan-pesan positif perihal bagaimana kita seharusnya mencintai diri sendiri walaupun banyak standarisasi dari publik mengenai keelokan fisik. Kontroversi tentang postingannya pun banyak diperbincangkan dan diberitakan di media-media, yang mana permasalahan tersebut membuat peneliti tertarik untuk meneliti perihal Hubungan Terpaan “Pesan Postingan Instagram†dengan Kesadaran Self Love Mahasiswi Psikologi Universitas Islam Bandung 2017, dengan hal itu dapat dipertanyakan apakah pesan postingan tersebut mempengaruhi kesadaran self love mahasiswi Psikologi Unisba 2017. Populasi dalam penelitian ini adalah mahasiswi Psikologi Unisba 2017 yang berjumlah 147 orang. Maka dengan penentuan sampel menggunakan rumus slovin didapat 60 orang responden yang telah melihat postingan Tara Basro tentang self love tersebut. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) pada dimensi perhatian pesan postingan Instagram Tara Basro berpengaruh pada kesadaran self love (2) dimensi kebutuhan pada pesan postingan Instagram Tara Basro berpengaruh pada kesadaran self love (3) dimensi pemuasan pada pesan postingan Instagram Tara Basro berpengaruh pada kesadaran self love (4) dimensi visualisasi pada pesan postingan Instagram Tara Basro berpengaruh pada kesadaran self love (5) serta terdapat hubungan kuat antara pesan postingan Instagram Tara Basro terhadap kesadaran self love.

Kata Kunci: Pesan, Postingan Instagram, Kesadaran, Self Love

Keywords


Pesan, Postingan Instagram, Kesadaran, Self Love

Full Text:

PDF

References


Alo, Liliweri. 2011. Komunikasi Antar Personal. Jakarta: Remaja Rosdakarya.

Cangara, Hafied. 2004. Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Effendy, Onong Uchjana. 1993. Dinamika Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Hendrick, Gay. 1982. Learning How To Love Yourself. Prentince Hall. New Jersey.

Cangara, Hafied. 2004. Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Rakhmat, Jalaludin. 2018. Psikologi Komunikasi (Edisi Revisi). Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Afabeta.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v7i1.26408

Flag Counter   Â