Keterlibatan Siswa pada Siswa dengan Nilai dibawah KKM di SMAN 1 Baleendah Kabupaten Bandung

Riska Widianingsih, Sulisworo Kusdiyati

Abstract


Abstract. SMAN 1 Baleendah is one of the accredited A-rated school located at Jl. RAA Wiranatakusumah No. 30 Kab. Bandung. Based on the data obtained at SMAN 1 Baleendah, there are some students who have low achievement, violating school rules, skipping school hours, and not participating in extracurricular activities, students feel annoyed with teachers who like to give the task, bored when in class classmates are picky in friends, and students are lazy to learn. The purpose and objective of this research is to get empirical data about student engagement illustration with factors related to student of SMAN 1 Baleendah. This research is a descriptive research. The population in this research is 56 students of class XI and XII which is recomended by BK teacher. Data collection using measuring instrument of student engagement scale constructed by researcher based on student engagement theory from Fredricks. Data obtained in the form of ordinal data, with data processing using the calculation Percentage (%). Based on the results of data processing, then obtained the result that as many as 31 students (55,4%) have low student engagement, and 25 students (44,6%) have high student engagement. For the factors most associated with low student engagement is the factor of teachers and classmates. As for the factors most associated with high student engagement is the factor of teachers.

Keywords : Student engagement, Teachers, Classmates, SMA

 

Abstrak. SMAN 1 Baleendah merupakan salah satu SMA Negeri favorit berstatus terakreditasi A yang terletak di Jl. RAA Wiranatakusumah No. 30 Kab. Bandung. Berdasarkan data yang diperoleh di SMAN 1 Baleendah, terdapat beberapa siswa yang memiliki prestasi rendah, melanggar peraturan sekolah, membolos pada jam pelajaran tertentu, dan tidak berpartisipasi dalam kegiatan ekstrakurikuler, siswa merasa kesal terhadap guru yang suka memberikan tugas,bosan ketika berada di kelas karena teman sekelas memilih-milih dalam berteman, dan siswa malas belajar. Maksud dan tujuan penelitian ini adalah untuk mendapatkan data empiris mengenai gambaran student engagement dengan faktor yang terkait pada siswa SMAN 1 Baleendah. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif. Populasi dalam penelitian ini adalah 56 siswa kelas XI dan XII yang direkomdasikan oleh guru BK. Pengumpulan data menggunakan alat ukur berupa skala Keterlibatan siswa yang disusun oleh peneliti berdasarkan teori keterlibatan siswa dari Fredricks. Data yang diperoleh berupa data ordinal, dengan pengolahan data menggunakan perhitungan Persentase (%). Berdasarkan hasil pengolahan data, maka didapatkan hasil bahwa sebanyak 31 siswa (55,4%) memiliki keterlibatan siswa yang rendah, dan 25 siswa (44,6%) memiliki keterlibatan siswa yang tinggi. Untuk faktor yang terkait dengan keterlibatan siswa rendah adalah faktor guru dan teman sekelas. Adapun untuk faktor yang terkait dengan keterlibatan siswa tinggi adalah faktor guru.

Kata Kunci : Keterlibatan siswa, Guru, Teman Sekelas, SMA


Keywords


Keterlibatan siswa, Guru, Teman Sekelas, SMA

Full Text:

PDF

References


Anonim. UU No. 20 Tahun 2003. PDF. Diakses dari : www.kemenag.go.id pada tanggal 17 Mei 2016.

Appleton, J L. Christenson, S L&Furlong, M J (2008) Student Engagement With School: Critical Coceptual and Methodological Issues of The Construct.Wiley Proudction

Christenson, Sandra L., Reschlu, Amy L., Wylie, Cathy. (2012). Handbook Of Research On Student Engagement. Springer Science Business Media.

Connell, James P, Wellborn, James G. (1990). Competence, Autonomy, and Relatedness : A Motivational Analysis of Self System Process. University of Rochester

Fredrick, A., Jennifer. (2004). Student Engagement: Potential of the Concept, State Of The Evidence, Vol 74, No. 1, PP 59-109.




Flag Counter