Studi Deskriptif Mengenai Character Strength pada Siswa Kelas XII SMAIT Miftahul Khoir Bandung

Syara Rahiela Anwar, Susandari Susandari

Abstract


Abstract. SMAIT Miftahul Khoir is a private schools with integrated islamic curriculum. Characteristics of the students enteringthe school were slacker, dependent, not obeying the school rules and often running away in the leasson times. Through intergrated islamic curriculum and school programs carrying out in each semester, the students are more spiritual and creative. Character strength is a characters which directs individuals to the virtue, or positive traits which is reflected in the thoughts, feeling, and behaviour (Park, Peterson & Seligman, 2004). The purpose of this research is to gain empirical data about Strength  Character profile and signature strength (unique strength) ofthe 3rdgrade students of  Miftahul Khoir Intergrated Islamic High School. The method of this research is descriptive,using a standard psychological instrument of Values In Action Youth (VIA-Youth). The result issignature strength ofthe students. Those areOpen mindedness, Creativity, Integrity, Leadership, and Spirituality.


Abstrak. SMAIT (Sekolah Menengah Islam Terpadu) Miftahul Khoir termasuk sekolah swasta yang menggunakan kurikulum islam terpadu. Melalui kurikulum islam terpadu dan program sekolah yang secara kontinum dilaksanakan pada setiap semesternya, siswa lebih memiliki karakter spritualitas dan kreativitas. Character Strength merupakan karakter baik yang mengarahkan individu pada pencapaian kebajikan (virtue), atau trait positif yang terefleksi dalam pikiran, perasaan, dan tingkah laku (Park, Peterson & Seligman, 2004). Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memperoleh data empirik mengenai profil Character Strength dan data Signature Strength (kekuatan khas) yang dimiliki oleh siswa kelas XII SMAIT Miftahul Khoir Bandung. Metode penelitian ini merupakan penelitian yang bersifat deskriptif dengan menggunakan alat ukur skala psikologi yang telah baku dari Values in Action Youth (VIA-Youth). Hasil dari penelitian ini menggambarkan terdapat lima kekuatan karakter khas yang dimiliki oleh seluruh siswa SMAIT Miftahul Khoir Bandung. Kekuatan karakter yang khas adalah Open mindedness, Creativity, Integrity, Leadership, dan Spirituality.


Keywords


Character strength, Teen, Intergrated islamic school

References


Arikunto, S. (2009). Manajemen Penelitian. Jakarta : Rineka Cipta.

Park, N. (2009). Building Strength Of Character: Keys To Positive Youth Development. Michigan : University Of Michigan, Ann Arbor.

Peterson, C & Seligman, M.E.P. (2004). Character Strength and virtues: A handbook and classification. New York : Oxford University Press, Inc.

Sugiyono. (2001). Cara mudah menyusun: Skripsi, tesis, dan disertasi. Bandung: Alfabeta

Suryabrata, S. (2006). Metodologi Penelitian. Jakarta : PT RAJA GRAFINDO PERSADA.

Sumber Internet:

http://smaitmiftahulkhoir.sch.id/ (Diakses tanggal 5 November 2015)




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.6025

Flag Counter    Â