Gambaran Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Angkatan 2010 di Fakultas Ilmu Komunikasi Unisba

Ingka Pratiwi, Sulisworo Kusdiyati

Abstract


Abstract. The research is done based on the phenomenon that occurs in the Faculty of Science Communication in Bandung Islamic University. Many College Students of 2010 who have not passed and signed the thesis than one semesters. The purpose of the research is to obtain an over view of the academic procrastination and the factors that influence in completing the thesis in the faculty of Science Communication. The research used descriptive research desaign. Theory used in this research is the theoritical concepts of Ferrari. Number of subject sampled consist of 24 students. Data collection using a quessionnaire that was made by researcher who refers to the theories Ferrari. The result showed 24 students, about 19 college students showed higher academic procrastination, have a low environmental conditions, supervision and peer influences that reinforce the academic procrastination behavior. While as many as 5 college students showed low academic procrastination, have aphysical condition that is not, easily tired, not afraid of failure, not to worry abaout what to do and have confidence then positive peer influences, and also have a parenting style democracy. The majority of students included in in the category of avoidance procrastination where college students avoid to do the thesis, when the students having difficulty. 

 

Abstrak. Penelitian ini dilakukan berdasarkan fenomena yang terjadi di Fakultas Ilmu Komunikasi Unisba, dimana banyak mahasiswa angkatan 2010 yang belum lulus dan mengontrak skripsi lebih dari satu semester.Tujuan dari penelitian ini adalah memperoleh gambaran mengenai prokrastinasi akademik dan faktor-faktor yang mempengaruhi dalam menyelesaikan skripsi di Fakultas Ilmu Komunikasi. Penelitian ini menggunakan rancangan penelitian studi deskriptif. Teori yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan konsep teori dari Ferrari. Jumlah subyek yang dijadikan sampel dalam penelitian ini berjumlah 24 mahasiswa. Pengumpulan data menggunakan kuesioner yang dibuat sendiri oleh peneliti yang mengacu pada teori Ferrari. Hasil penelitian menunjukkan dari 24 mahasiswa,  sebanyak 19 mahasiswa menunjukkan prokrastinasi akademik tinggi memiliki kondisi lingkungan yang rendah pengawasan dan pengaruh teman sebaya yang memperkuat terjadinya perilaku prokrastinasi akademik. Sedangkan, sebanyak 5 mahasiswa menunjukkan prokrastinasi akademik rendah memiliki kondisi fisik yang tidak mudah merasa kelelahan, tidak takut gagal, tidak cemas terhadap apa yang dilakukan dan memiliki kepercayaan diri serta memiliki kondisi lingkungan yang penuh pengawasan dan pengaruh teman sebaya yang positif dan memiliki pola asuh demokrasi. Mayoritas mahasiswa termasuk dalam kategori avoidance procrastination, dimana mahasiswa menghindari untuk tidak mengerjakan skripsi ketika mengalami kesulitan.


Keywords


Academic Procrastination, Factor-Factor Academic Procrastination, College Student

References


Ancok, Djamaludin. 1995. Teknik Penyusunan Skala Pengukuran. Yogyakarta. Pusat Penelitian Kependudukan Gajah Mada.

Arikunto Suharsimi. 2003. Manajemen Penelitian. Yogyakarta. Pustaka Pelajar.

Aziz Abdul, Rahardjo Pambudi. 2013. Faktor-faktor Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Yang Menyusun Skripsi. Purwokerto. Psyche Idea.

Brownlow, S & Reasinger, R.D. 2002. Putting Off Until Tomorrow What Is Better Done Today : Academic Procrastination As A Function Of Motivation Toward College Work. Journal of social behaviour and personality, 15.

Candra Ujang, Eddy Mungin, Ninik Setyowani. 2014. Faktor-faktor Prokrastinasi Akademik.Vol. 3, No. 3 Conservation University.Semarang.

Chu, angela Hsin Chun; Jin Nam Choi. 2005. Rethinking Procrastination: Possitive Effects Of “Active†Procrastination Behaviour on Attitudes and Performance. The Journal of social Psychology; Jun 2005; 145,3;Proquest Psychology Journals.

Ferrari, J.R. Johnson, J.L. & Mc Cown, W.G. 1995. Procrastination and Task Avoidance : Theory, Research, and Treatment. New York: Plenum Press.

Freeman, E.K., Cox-Fuenzalida L,E & Stoltenberg I. 2011. Extraversion and Arousal Procrastination: Waiting for the Kicks. Curr Psycchol, 30, 375-382.

Gunawinata, V. A. R., Nanik, & Hari K.L. 2008. Perfeksionisme, Prokrastinasi Akademik, dan Penyelsaian Skripsi Mahasiswa. Indonesian Psychological Jornal, Vol. 23, No. 3. Surabaya: Universitas Surabaya

Ghufron, M.Nur & Rini. 2010. Teori-Teori Psikologi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Knauss, William. 2010. End Procrastination Now!. United States: McGrawHill.

Mastuti, Endah. 2009. Memahami Perilaku Prokrastinasi Akademik Berdasar Tingkat Self Regulation Learning.Surabaya. Himpunan Psikologi Indonesia.

Musslifah. 2014. Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa. Surakarta Vol. 3, No. 2. Talenta Psikologi.

Noor, Hasanuddin. 2009. PSIKOMETRI: Aplikasi Dalam Penyusunan Instrumen Pnegukuran Perilaku. Bandung. Fakultas Psikologi UNISBA.

Rumiani. 2006. Prokrastinasi Akademik Ditinjau Dari Motivasi Berprestasi dan Stress Mahasiswa. Semarang Vol. 31, No. 2. Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro.

Subino. 1987. Konstruksi Tes dan Analisis. Jakarta. Departemen P dan K.

Schouwenberg, H.C., & Lay, C.H. 1995. Trait Procrastination And The Big Five factors Of Personality. Personality and Differences.

Solomon.L.J, & Rothblurn,E.D. 1984. Academic Procrastination: frequency and cognitive behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology.

Sudjana. 2002. Metoda Statistika. Bandung. Tarsito.

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif, kuantitatif, dan R & D. Bandung. CV. Alvabeta.

Tondok, M.S.Ristyadi and Aniva K. 2008. Prokrastinasi akademik dan niat membeli skripsi. Surabaya Vol. 24, No. 1. Anima




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.5957

Flag Counter    Â