Pengaruh Prodiksus Life Skill Terhadap Self Efficacy Vokasional Siswa Kelas X SMA BPI 1 Bandung
Abstract
Abstract. Prodiksus life skill is a special education program that aims to equip students with a range of skills as a provision for life in service to the community outside intrakulikuler activities. In applying the skills needed conviction to be able to achieve the desired results. However, from the data obtained many students feel unsure in its ability to apply the material proprely. Based on this phenomenon, the problem in this research is formulated as follows: Is there any influence of Prodiksus Life Skill program on self efficacy vocational class X SMA BPI 1 Bandung ?. Researcher using Quasi Experiment. Selected populations in this study were students of class X SMA BPI 1 Bandung with the number of 108 people. This research data collection using a questionnaire measuring self-efficacy is based on the theory of Bandura (1997) . As many as 37 items that have been tested for validity and reliability with a value of 0943 reliability. Data analysis technique used in this study using Kruskal Wallis test. Results from this study is there the effect of Prodiksus Life Skill program on self efficacy class X SMA BPI 1 Bandung.
Â
Abstrak. Prodiksus life skill adalah program pendidikan khusus yang bertujuan untuk membekali siswa dengan berbagai keterampilan sebagai bekal hidup dalam pengabdiannya di masyarakat di luar kegiatan intrakulikuler. Dalam mengaplikasikan keterampilan dibutuhkan keyakinan untuk dapat mencapai hasil yang diinginkan. Namun dari data yang diperoleh banyak siswa merasa kurang yakin akan kemampuannya dapat mengaplikasikan materi program dengan baik. Berdasarkan fenomena tersebut, maka permasalahan dalam penelitian ini dirumuskan sebagai berikut: Apakah terdapat pengaruh pemberian program Prodiksus Life Skill terhadap self efficacy vokasional siswa kelas X SMA BPI 1 Bandung?. Peneliti menggunakan metode Quasi Experiment. Populasi yang dipilih dalam penelitian ini adalah siswa kelas X SMA BPI 1 Bandung dengan jumlah 108 orang. Pengumpulan data penelitian ini menggunakan alat ukur kuesioner self efficacy berdasarkan teori dari Bandura (1997) sebanyak 37 item yang telah diuji validitas dan reabilitas dengan nilai reabilitas sebesar 0.943. Adapun teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan uji Kruskal Wallis. Hasil dari penelitian ini adalah terdapat pengaruh pemberian program Prodiksus Life Skill terhadap self efficacy siswa kelas X SMA BPI 1 Bandung..
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Alwisol. (2009). Psikologi Kepribadian Edisi Revisi. Malang : UMM Press
Arikunto, Suharsimi. (2003). Manajemen Penelitian. Jakarta : PT. Rineka Cipta
Bandura, Albert. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: Freeman
Bandura, Albert. (1997). Self-Efficacy In Canging Societes. USA: Cambrige University Press
Depdikbud. (1991). Bimbingan Karir untuk SMA. Jakarta : Depdikbud
Herr, E.I & Cramer,S.H. (2004). Career Guidance and Counseling Through The Life Span, Systematic Approach. Boston : Little Brown
Hurlock, Elizabeth B. (1980). Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan sepenjang rentan kehidupan. Jakarta : Erlangga.
Kumar Singh, Yogesh. (2006). Fundamental of Research Methodology and Statistics. New Delhi : New Age International Publishers
Ormrod, Jeanne Ellis. (2008). Psikologi Pendidikan Membantu Siswa Tumbuh dan Berkembang. Jakarta : Erlangga.
Pintrich, P & Schunk, D. (1996). The Role of Expectancy and Self efficacy Beliefs, Motivation in Education: Theory, Research & Applications, Ch. 3. Englewood Cliffs. NJ: Prentice-Hall. http://www.des.emory.edu/mfp/PS.html
Reddan, Gregory. (2014). Improving Exercise Science students’ self efficacy in making positive career decisions. Retrieved from Griffith University.
Santrock, J. W. (2003). Adolescene: Perkembangan Remaja. Jakarta : Erlangga
Siregar, Syofian. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Dilengkapi dengan Perbandingan Perhitungan Manual & SPSS. Jakarta : Kencana
Walgito, Bimo. (2010). Bimbingan dan Konseling (studi & karir). Yogyakarta : Andi
Zimmerman, B. J. 2000. Self efficacy: An Essential Motive to Learn. Contemporary Educational Psychology 25, 82-91. http://www.itari.in/categories/ability_to_learn/self_efficacy_an_essential_motive_to_learn.pdf
DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.3844
  Â