Pengaruh Metode Pembelajaran terhadap Flow ( Studi pada Pesantren Mahasiswa Baru Unisba Angkatan 2015 )

Silmi Millatina, Dewi Rosiana

Abstract


Abstract. At the boarding school program, there are 3 different learning methods are lectures, discussions, small group and large group discussions as well as the method of execution exam on the last day of boarding. In the lecture, the participants many were not paying attention to what is being said by the lecturer, so no student involvement in it, in small group discussions and large groups, the students can get involved in activities / tasks given, so that the flow can be seen. Based on this phenomenon, the problem in this research is formulated as follows: 1) Is there any effect on the flow of learning methods in participants Unisba boarding school freshman class in 2015? 2) learning method which is more effective to influence the participants boarding Unisba freshman class of 2015?. Researchers used a quasi experimental method with quantitative approach. The population in this study is that participants Unisba boarding new students as much as 219 people and the sample is a sample of the population. Data collection techniques used in this study was a questionnaire, and observation. Data analysis technique that is Friedman Test. The results of this research are: 1) There is the influence of the learning method to flow on the participant schools freshmen class of 2015. 2) There are differences in the level of Flow on teaching methods lectures, discussions, small group and large group discussion on the participant schools freshmen class of 2015. 3) the average score of flow rate on a large group discussion teaching methods higher than the average score on the flow rate of learning methods lectures, small group discussions and learning methods exam. 4) Methods large group discussion teaching method is the most effective in influencing the rate of flow, especially in its aspects.

 

Abstrak. Pada program pesantren terdapat 3 metode pembelajaran yang berbeda yaitu ceramah, diskusi kelompok kecil dan diskusi kelompok besar serta metode ujian di hari terakhir pelaksanaan pesantren. Pada metode ceramah, para peserta banyakyang tidak memperhatikan apa yang sedang dibicarakan oleh dosen, sehingga tidak ada keterlibatan mahasiswa di dalamnya, pada diskusi kelompok kecil dan kelompok besar, para mahasiswa dapat terlibat pada kegiatan / tugas yang diberikan, sehingga flow dapat terlihat. Berdasarkan fenomena tersebut, maka permasalahan dalam penelitian ini dirumuskan sebagai berikut: 1) Apakah terdapat pengaruh metode pembelajaran terhadap flow pada peserta pesantren mahasiswa baru Unisba angkatan 2015? 2) Metode pembelajaran mana yang lebih efektif mempengaruhi peserta pesantren mahasiswa baru Unisba angkatan 2015? ?. Peneliti menggunakan metode quasi experimen dengan pendekatan kuantitatif. Populasi  pada penelitian ini ialah peserta pesantren mahasiswa baru Unisba sebanyak 219 orang dan sampel yang digunakan adalah sampel populasi. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuesioner, dan observasi. Adapun teknik analisis data yang adalah Friedman Test. Hasil dari penelitian ini adalah: 1) Terdapat pengaruh metode pembelajaran terhadap flow pada peserta pesantren mahasiswa baru angkatan 2015. 2) Terdapat perbedaan tingkat Flow pada metode pembelajaran ceramah, diskusi kelompok kecil dan diskusi kelompok besar pada peserta pesantren mahasiswa baru angkatan 2015. 3) Skor rata-rata Tingkat Flow pada metode pembelajaran diskusi kelompok besar lebih tinggi dibandingkan skor rata-rata tingkat flow pada metode pembelajaran ceramah, diskusi kelompok kecil dan metode pembelajaran ujian. 4) Metode pembelajaran diskusi kelompok besar adalah metode yang paling efektif dalam mempengaruhi tingkat flow terutama dalam aspek-aspeknya.


Keywords


Flow, learning methods, participants boarding new students

References


Arikunto, Suharsimi (2010). Metode Peneltian. Jakarta : Rineka Cipta.

Abdurrahman Ginting, Esensi Praktis Belajar dan Pembelajaran (Bandung: Humaniora, 2008), 42.

Abu Ahmadi – Joko Tri Prastya, Strategi Belajar Mengajar (Bandung: CV Pustaka Setia, 2005), 52.

Bastable, Susan, B. (2002).Perawat Sebagai Pendidik: Prinsip Pengajaran.

Csikszentmihalyi, Mihalyi. (2014). Applications of Flow in Human Development and Education: The Collected Works of Mihaly Csikszentmihalyi. Springer Science+Business Media Dordrecht.

Csikszentmihalyi, Mihalyi. (2014). Flow and the Foundation of Positive Psychology.

Springer Science+Business Media Dordrecht.

David J. Shernoff, Mihaly Csikszentmihalyi, Barbara Schneider, Elisa Steele

Shernoff. Student Engagement in High School Classrooms from the Perspective of Flow Theory, School Psychology Quarterly, Vol. 18,No. 2, 2003, pp. 158–176.

Djamarah.(2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rhineka Cipta.

Engeser,Stefan & Falko Rheinberg. (2008). Flow, performance and moderators of challenge-skill balance. Springer Science+Business Media, LLC.

Engeser , Stefan.(2012). Advances in Flow Research. Institute of Psychology University of Trier, Germany : Springer Science+Business Media.

David J. Shernoff & Mihalyi Csikszentmihalyi.(2014). Flow in school, chapter 11,134.Springer Science+Business Media Dordrecht.

Joel M. Hektner,Jennifer A. Schmidt,Mihaly Csikszentmihalyi.(2007). Experience Sampling Method : Measuring the Quality of Everyday Life.Sage Publications, Inc.

Kaplan, Robert M. & Dennis P. Saccuzzo. 2005. Phsycological Testing principles, Application, and Issues. California: Brooks/Cole Publishing Company, Pacific Grove.

Noor, Hasanuddin. (2012). Psikometri: Aplikasi dalam Penyusunan Instrumen Pengukuran Perilaku. Bandung : Fak.Psikologi-UNISBA.

Novita, Eka (2015) Pengaruh Metode Pembelajaran Terhadap Flow Akademik pada mahasiswa psikologi Unisba yang mengambil mata kuliah Psikologi Pendidikan 2 kelas C

Pupuh Fathurrohman & M. Sobry Sutikno, Strategi Belajar Mengajar melalui Penanaman Konsep Umum dan Islami (Bandung: Rafika Aditama, 2007), 56.

Shernoff, David J. (2013).Optimal Learning Environments to Promote Student Engagement. Media New York : Springer Science+Business.

Tahar Yusuf & Saiful Anwar, Metodologi Pengajaran Agama dan Bahasa Arab (Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 1997), 7-10.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.3842

Flag Counter    Â