Pengaruh Mindful Parenting Terhadap Stres Pengasuhan Ibu Rumah Tangga Dalam Pendampingan Pendidikan Jarak Jauh

Azzahra Safira Sekar Putri, Makmuroh Sri Rahayu, Andhita Nurul Khasanah

Abstract


Abstract. Distance Learning (PJJ) became a problem faced by mothers during the Covid-19 pandemic especially in parenting. This is also felt by housewives in SD X Cianjur City who accompanied their children aged 6-8 years old. In addition to having to accompany children to optimally study, because this age is a stage of transition from learning by playing to a more academic learning period, mothers also have regular domestic tasks that had to be done. These tasks causing mothers to be prone to stress. This parenting stress will be resolved if the mother can parenting mindfully. The purpose of this study is to obtain empirical data on the causality of mindful parenting on parenting stress in distance learning. This study had 78 participants, and the measuring instrument used to measure mindful parenting was a Mindfulness in Parenting Scale (MIPQ) with 0.937 reliability. As for measuring parenting stress, the researcher used the Parental Stress Scale (PSS) with 0.965 reliability. The researcher used a simple linear regression test statistical technique with a regression coefficient of -.628 and a determination coefficient of 68.2%. These results show that if the mother has low mindful parenting behavior, it will cause high parenting stress.

Keywords: Housewives, Mindful Parenting, Parenting stress.

Abstrak. Pendidikan Jarak Jauh (PJJ) menjadi masalah yang dihadapi oleh ibu dimasa pandemi Covid-19, terutama dalam mengasuh anak. Hal ini dirasakan oleh ibu rumah tangga di SD X kota Cianjur yang mendampingi anak usia 6-8 tahun. Selain harus mendampingi anaknya belajar secara penuh karena usia ini merupakan masa transisi dari masa belajar dengan bermain ke masa belajar yang lebih bersifat akademis, ia juga memiliki tugas-tugas domestik yang rutin dan harus dikerjakan, sehingga dapat menimbulkan stres pengasuhan. Stres pengasuhan ini akan teratasi bila ibu dapat mengasuh dengan mindful. Tujuan penelitian ini adalah untuk memperoleh data empiris mengenai pengaruh mindful parenting terhadap stres pengasuhan Ibu rumah tangga dalam pendampingan pendidikan jarak jauh. Pada penelitian ini memiliki partisipan sebanyak 78 orang, dan alat ukur yang digunakan untuk mengukur mindful parenting adalah alat ukur Mindfulness in Parenting Scale (MIPQ) dengan hasil reliabilitas 0.937. Sedangkan untuk mengukur stres pengasuhan adalah alat ukur Parental Stress Scale (PSS) dengan hasil reliabilitas 0.965. Peneliti menggunakan teknik statistik uji regresi linear sederhana dengan hasil nilai koefisien regresi sebesar -.628 dan koefisien determinasi sebesar 68.2%. Hasil ini menunjukkan bahwa apabila ibu memiliki perilaku mindful parenting yang rendah maka akan menyebabkan stres pengasuhan yang tinggi.

Kata Kunci: Ibu Rumah Tangga, Mindful Parenting, Stres Pengasuhan.

 


Keywords


Ibu Rumah Tangga, Mindful Parenting, Stres Pengasuhan.

Full Text:

PDF

References


Berry, J. O., & Jones, W. H. (1995). The Parental Stress Scale: Initial psychometric evidence. . Journal of Social and Personal Relationships, 12,, 463-472.

Bögels, S. M., Hellemans, J., van Deursen, S., Römer, M., & van der Meulen, R. (2014). Mindful parenting in mental health care: Effects on parental and child psychopathology, parental stress, parenting, coparenting, and marital functioning. Mindfulness, 5(5), 536–551. https://doi.org/10.1007/s12671-013-0209-7

Coon, T. (2007). The Effect of Parenting Stress on Chuldren's Cognitive Development: Examining The Variables of Sex and Race/Ethnic Origin. Columbia: University of Missouri.

Duncan, L. G., Coatsworth, J. D., & Greenberg, M. T. (2009). A Model of Mindful Parenting; Implications for Parent-Child relationships and Prevention Research. Clicinal Child Fam Psychol rev, 12:255–270. doi:10.1007/s10567-009-0046-3

Gani, I. A., & Kumalasari, D. (2019). Be Mindful, Less Stress: Studi Tentang Mindful parenting Dan Stres Pengasuhan Pada Ibu Dari Anak Usia Middle Childhood Di Jakarta. Jurnal Psikologi, 15(2), 98. https://doi.org/10.24014/jp.v15i2.7744

Hidangmayun, N. (2010). Parenting Stress of Normal Children and Mentally Challenged Children. Karnataka J. Agric

Hidayati, S. A., Rahayu, M. S., & Khasanah, A. N. (2019). Mindful Parenting pada Ibu yang Memiliki Anak Autis di Rumah Hasanah Bandung. Prosiding Psikologi UNISBA. Bandung

Kabat-Zinn, J. (2015). Mindfulness. Mindfulness, 6(6), 1481-1483. doi:10.1007/s12671-015-0456-x

McCaffrey, S., Reitman, D., & Black, R. (2017). Mindfulness In Parenting Questionnaire (MIPQ): Development and Validation of a Measure of Mindful parenting. Mindfulness, 8(1), 232–246. https://doi.org/10.1007/s12671-016-0596-7

Susilowati, E., & Azzasyofia, M. (2020). The Parents Stress Level in Facing Children Study From Home in the Early of Covid-19 Pandemic in Indonesia. International Journal of Science and Society, 2(3), 1–12. https://doi.org/10.200609/ijsoc.v2i3.117

Syaodih, E. (2015). Perkembangan anak usia dini (6-8 tahun). Pelatihan Pembelajaran Terpadu Yayasan Pendidikan Salman Al Farisi 2003, 1–22.

Utami, A. T., Khasanah, A. N., Mubarak, A., Sartika, S. (2020). Mindful Parenting: Study on Parents of Preschool Children. Proccedings of 2nd Social and Humaniora Research Symposium (SoRes 2019), Indonesia, 409, 380-382.

Widarsson, M., Engström, G., Rosenblad, A., Kerstis, B., Edlund, B., & Lundberg, P. (2012). Parental stress in early parenthood among mothers and fathers in Sweden. Scandinavian Journal of Caring Sciences. https://doi.org/10.1111/j.1471-

2012.01088.x




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.28484

Flag Counter    Â