Pengaruh Self-Regulated Learning terhadap Student Engagement pada Mahasiswa Ilmu Komunikasi

Vania Azalia, Yuli Aslamawati

Abstract


Abstract. Student engagement in the learning process is an important indicator of student learning success. Engagement in learning can be influenced by several factors, one of which is self-regulation. There are still many students who are not engaged in the learning process because they do not have planning and strategies in the learning process, meanwhile there are also student who have succeeded in planning so that they are actively involved in the learning process. This study aims to determine how much influence self-regulated earning has on student engagement in communication science students in city of Bandung. The method used is quantitative with 336 college students of communication in the city of Bandung. Data collection used the MSLQ measuring instrument of self-regulated learning which contained 58 items with a reliability of 0.916 and USEI for student engagement wihich contained 14 items with reliability of 0.882, both of which were calculated by Cronbach’s Alpha. The analysis technique used is simple linear regression. The result showed that there was a significant effect in a positive direction with the explanation that self-regulated learning contributed a significant effect of 0.431 or 43,1% on student engagement in college student of communication in the city of Bandung.

Keywords: self-regulated learning, student engagement, college students of communication

Abstrak. Keterlibatan mahasiswa dalam proses belajar menjadi indikator penting dalam keberhasilan belajar mahasiswa. Keterlibatan dalam belajar dapat dipengaruhi oleh beberapa faktor, salah satunya adalah regulasi diri. Namun masih banyak mahasiswa yang tidak terlibat dalam proses pembelajaran dikarenakan tidak memiliki perencanaan dan strategi dalam proses belajarnya, sementara itu ada pula mahasiswa yang berhasil melakukan perencanaan sehingga terlibat aktif dalam proses belajarnya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa besar pengaruh self-regulated learning terhadap student engagement pada mahasiswa ilmu komunikasi di Kota Bandung. Metode yang digunakan adalah kuantitatif dengan jumlah responden sebanyak 336 mahasiswa ilmu komunikasi di Kota Bandung. Pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan alat ukur MSLQ untuk self-regulated learning berisi 58 item dengan reliabilitas sebesar 0,916 dan USEI untuk student engagement yang berisi 14 item dengan reliabilitas sebesar 0,882 yang keduanya dihitung dengan Alpha Cronbach. Teknik analisis yang digunakan adalah regresi linier sederhana. Hasil penelitian menunjukkan terdapat pengaruh yang signifikan dengan arah positif dengan penjelasan bahwa self-regulated learning menyumbang pengaruh yang signifikan sebesar 0,431 atau 43,1% terhadap student engagement pada mahasiswa ilmu komunikasi di Kota Bandung.

Kata kunci: self-regulated learning, student engagement, mahasiswa ilmu komunikasi

 


Keywords


self-regulated learning, student engagement, mahasiswa ilmu komunikasi

Full Text:

PDF

References


Aslamawati, Y. et al., 2015. Hubungan college engagement dengan prestasi akademik mahasiswa muslim di bandung. Psympathic

Cho, Moon-Heum et al., 2017. The effect of self-regulated learning on college students perceptions of community of inquiry and affective outcomes in online learning. The Internet and Higher Education 34 (2017) 10-17

Fasikhah, S.S., & Fatimah, S. 2013. Self-regulated learning (SRL) dalam meningkatkan prestasi akademik pada mahasiswa. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan. 145-155

Fredricks et al., 2004. School engagement: potential of the concept, state of the evidence. Educational Research.

Rufaida, A. A. et al., 2017. Hubungan efikasi diri akademik dengan student engagement pada mahasiswa fsm undip yang bekerja paruh waktu. Jurnal Empati Vol 6. No. 4 (2017): Oktober 2017.

Schunk, H. D. 2005. Self-regulated learning: the educational legacy of paul r. pintrich. Educational Pychologist.

Setiani, S. 2020. Hubungan antara self-regulated learning dengan student engagement pada mahasiswa yang aktif berorganisasi dan bekerja paruh waktu. Skripsi.

Ulum et al. 2017. Kontribusi motivasi berprestasi, IPK dan student engagement pada kompetensi mahasiswa akuntansi. Journal of Economic Education.

Undang-Undang Republik Indonesia: Pendidikan Tinggi (2012) UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA (kemenkeu.go.id)




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.28322

Flag Counter    Â