Hubungan Positive Emotion dengan Online Impulsive Buying pada Mahasiswa Universitas Islam Bandung

Gina Fitriah Azhari, Eni N Nugrahawati, Dinda Dwarawati

Abstract


Abstract. The development of purchasing through online media has increased up to 8 times compared to previous years. Easy, fast and safer payment methods trigger people to have online impulsive buying behavior, namely making purchases without prior consideration and planning, ignoring all consequences resulting in negative impacts, such as pocket money that runs out prematurely. Students who are attached to technological advances, support them to have Impulsive Buying online behavior. Impulsive buying can be triggered from various factors, one of which is positive emotion. This study aims to determine the closeness of the relationship between positive emotion and online impulsive buying. This research was conducted at the Islamic University of Bandung with 386 students as subjects. Data collection in this study uses the Positive Emotion scale adapted by Oktavianingsih (2019) and the Impulsive Buying scale adapted by Herrabadi (2003) for online purchases which are then analyzed using Rank Spearman with the SPSS 23 program. The results of the Rank Spearman correlation analysis show that there is a relationship which is very weak between positive emotion and online impulsive buying to students at the Islamic University of Bandung.

Keywords : positive emotion, online impulsive buying, college student.

Abstrak. Perkembangan pembelian melalui media online mengalami peningkatan hingga 8 kali lipat jika dibandingkan tahun-tahun sebelumnya. Metode pembayaran yang mudah, cepat dan lebih aman memicu perilaku online impulsive buying, yaitu melakukan pembelian tanpa pertimbangan dan perencanaan terlebih dahulu, mengabaikan segala konsekuensi sehingga dapat menimbulkan dampak negatif, seperti uang jajan yang habis sebelum waktunya. Mahasiswa yang lekat dengan kemajuan teknologi, mendukungnya untuk memunculkan perilaku online impulsive buying. Impulsive buying dapat dipicu oleh berbagai faktor, salah satunya ialah positive emotion. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keeratan hubungan antara positive emotion dengan online impulsive buying. Penelitian ini dilakukan di Universitas Islam Bandung dengan subyek sebanyak 386 mahasiswa. Pengumpulan data menggunakan skala Positive Emotion yang diadaptasi oleh Oktavianingsih (2019) dan skala Impulsive Buying yang diadaptasi oleh Herrabadi (2003) terhadap pembelian online yang selanjutnya dianalisis menggunakan Rank Spearman dengan program SPSS 23. Hasil analisis korelasi Rank Spearman menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang lemah antara positive emotion dengan online impulsive buying pada mahasiswa di Universitas Islam Bandung.

Kata Kunci : positive emotion, online impulsive buying,  mahasiswa.


Keywords


positive emotion, online impulsive buying, mahasiswa.

Full Text:

PDF

References


Akmal, S. Z., & Nurwianti, F. (2009). Kekuatan Karakter dan Kebahagiaan Pada Suku Minang. Junal Psikologi. Volume. 3, Nomor. 1.

Beatty, S. E., Ferrell, E.M, Youn, S., & Faber, R.J. (2000). Impulsive Fashion Apparel Consumption: The Role Of Hedonism, Fashion Involvement Anda Emotional Gratification In Fashion Apparel Impulsive Buying Behaviour In A Developing Country. Mediterranean Journal Of Social Sciences MCSER Publishing, Rome-Italy. 5 (8).

Darma, L.A. (2014). Analisa Pengaruh Hedonic Shopping Value terhadap Impulse Buying Dengan Shopping Life Style dan Positive Emotion sebagai Variabel Intervening Pada Mall Ciputra World Surabaya. Jurnal Manajemen Pemasaran. 8 (2), 80-89.

Djamal, N. N., & Yulianti. (2013). Gambaran Minat dan Pilihan Karir Orang Sunda. Psympathic, Jurnal Ilmiah Psikologi. Vol. 5, No. 1.

Fredrickson, B. L. (1998) What Good Are Positive Emotion?. National Institutes Health Public Access. University of Michigan. Vol. 2, No. 3, 300-319. doi:10.1037/1089-2680.2.3.300.

¬¬_______. (2001). The Role Of Positive Emotion In Positive Psychology. American Psychological Association. University of Michigan. Vol. 56, No. 3, (218-226)

Henrietta, P. (2012). Impulsive Buying Pada Dewasa Awal Di Yogyakarta. Jurnal Psikologi. Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro. Vol. 11, No. 2.

Herabadi, A. G. (2003). Buying Impulses : A Study on Impulsive Consumption. Unpublished doctoral dissertation, University of Nijmegen.

Kapojos, S. M., & Wijaya, H. (2018). Mengenal Budaya Suku Bugis. Jurnal Lembaga STAKN Kupang. Volume. 6, No. 2.

Khalisa, F., Oriza I. K., & Nurwianti, F. (2010). Hubungan Kekuatan Karakter dan Kebahagiaan Pada Suku Betawi. Depok : Fakultas Psikologi Universitas Indonesia. Volume 1, No. 2.

Kharis, I. F. (2011). Studi mengenai Impulse Buying Dalam Penjualan Online (Studi Kaus di Lingkungan Universitas Diponegoro Semarang). Skripsi. Univeritas Dipenogoro. Semarang.

Kismono, G. (2011). Bisnis Pengantar. Yogyakarta: BPFE.

Nasilah, A., & Marettih, A. K. (2015). Integrasi Diri Sebagai Konsep Sehat Mental Orang Melayu Riau. Jurnal Psikologi. Volume. 11, Nomor 1.

Ningrum, E.C., & Matulessy, A. (2018). Self Image dan Impulsive Buying Terhadap Produk Fashion pada Dewasa Awal. Jurnal Psikologi. Surabaya : Fakultas : Psikologi Universitas 17 Agustus 1945. Vo. 1, No.1.

Nurdian, G. (2019). E-commerce Indonesia di tahun 2019. https://grahanurdian.com/e-commerce-indonesia-di-tahun-2019/. Diakses 11 Juli 2020.

Oktavianingsih, S. (2019). Hubungan Antara Emosi Positif dengan Impulsive Buying Terhadap Produk Pakaian Pada Remaja Putri. Yogyakarta : Fakultas Psikologi Universitas Mercu Buana.

Rachmawati, V. (2009). Hubungan Antara Hedonic Shopping Value, Positive Emotion, Dan Perilaku Impulsive Buying Pada Konsumen Ritel. Majalah Ekonomi. 19(2).

Santrock, J.W. (2012). Life-Span Development Perkembangan Masa-Hidup Jilid 2. Penerbit : Erlangga.

Solomon, M.R., & Rabolt, N. (2009). Consumer Behaviour In Fashion, 2nd. Edition. USA : Prentice Hall.

Verplanken, B., & Herabadi, A. (2001). Individual Differences In Impulse Buying Tendency: Feeling And No Thinking. European Journal of Personality, 15, S71-1.

Yuliani, R. (2013). Emosi Negatif Siswa Kelas XI SMAN 1 Sungai Limau. Jurnal Ilmiah Konseling. Vol. 2, No. 1, (151-155).




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v6i2.24424

Flag Counter