Hubungan Tipe Kepribadian dengan Adiksi Smartphone pada Mahasiswa di Unisba

Esih Carnengsih, Sulisworo Kusdiyati

Abstract


Abstract. Technological developments are increasingly developing in work life, education, and in everyday life. One result of technology that is growing rapidly is a smartphone. The development of increasingly sophisticated technology, such as smartphone, makes smartphone important for students. Smartphone have a positive impact and a negative impact on students. The sophistication and convenience of smartphone makes students dependent, ignoring the environment, so that smartphone users seem to have their own world. In addiction, the reasons students use smartphone show their needs according to their individual personalities, which in this study uses the big five personality, namely, exstraversion, agreeableness, openness, conscientiousness, and neuroticism. There are high addiction students at Unisba, and there is also low addiction. The purpose of this study is to obtain empirical data about the relationship of personality types with smartohone addiction. The method used is quantitative and correlation research design with 322 students as the subject. The analysis technique used is the Spearman Rank Correlation Test. Collecting data in this study using the Big Five Inventory questionnaire (Mc Crae in John & Srivastava, 1999) and smartphone addiction (Kim, et al. 2014). The results showed that there is a positive relationship, namely if you have a neuroticism personality of (r = 0.250), then smartphone addiction is high in students at UNISBA, and a negative relationship is if you have extraversion personality characteristics (r = -0.313), agreebleness (r =- 0,264), conscientiousness (r = -0,369), openess (r = -0,344), so smartphone addiction is low among students at Unisba. There is a relationship between five personalities but the level of the relationship is weak.

Keywords— Smartphone Addiction, Personality Type, Student

Perkembangan teknologi semakin berkembang dalam kehidupan pekerjaan, pendidikan, maupun dalam kehidupan sehari-hari. Salah satu hasil teknologi yang sedang berkembang pesat adalah smartphone. Perkembangan teknologi yang semakin canggih seperti smartphone, membuat smartphone menjadi penting bagi kalangan mahasiswa. Smartphone memberikan dampak positif dan dampak negatif bagi mahasiswa. Kecanggihan dan kemudahan yang dimiliki smartphone membuat mahasiswa ketergantungan, menjadi mengabaikan lingkungan, sehingga pengguna smartphone seakan memiliki dunia sendiri. Selain itu alasan – alasan mahasiswa menggunakan smartphone menunjukan kebutuhan sesuai dengan kepribadian masing – masing, dimana dalam penelitian ini menggunakan big five personality yaitu, exstraversion, agreeableness, openness, conscientiousness, dan neuroticism. Pada mahasiswa di unisba terdapat mahasiswa adiksi tinggi, kecenderungan, dan terdapat juga adiksi rendah. Tujuan Penelitian ini ialah memperoleh data empiris mengenai hubungan tipe kepribadian dengan adiksi smartohone. Metode yang digunakan adalah kuantitatif dan desain penelitian korelasi dengan jumlah subjek 322 mahasiswa. Teknik analisis yang digunakan adalah Uji Korelasi Rank Spearman. Pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan kuisioner Big Five Inventory (Mc Crae dalam John & Srivastava, 1999) dan adiksi smartphone ( Kim, dkk 2014). Hasil penelitian menunjukan bahwa ada hubungan positif yaitu jika memiliki kepribadian neuroticism sebesar (r=0,250), maka adiksi smartphone menjadi tinggi pada mahasiswa di unisba, dan hubungan negatif yaitu jika memiliki karakteristik kepribadian extraversion (r=-0,313), agreebleness (r= -0,264), conscientiousness (r=-0,369), openess (r=-0,344), maka adiksi smartphone menjadi rendah pada mahasiswa di unisba. Terdapat hubungan pada lima kepribadian namun tingkat hubungannya lemah.

Kata Kunci : Addiction Smartphone,  Tipe Kepribadian, Mahasiswa


Keywords


Addiction Smartphone, Tipe Kepribadian, Mahasiswa

Full Text:

PDF

References


Azwar, S. (2017). Metode Penelitian Psikologi Edisi II. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Azwar, Saifuddin. (2008). Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

A.Trinanda. (2018). Hubungan Antara Big Five Personality dan Smartphone Addiction pada Mahasiswa. Dalam halamanwebhttps://dspace.uii.ac.id/bitstream/handle/123456789/11034/skripsi%20Trinanda%20AB%2014320130%20fix%20bismillah.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Chiu, Shao-I. (2014). The relationship between life stress and smartphone addiction on taiwanese university student: A meditation model of learning self efficacy and social efficacy. Computers in Human Behavior ,34, 49-57. doi: 10.1016/j.chb.2014.01.024.

Costa, Paul T Dan Mc Crae, Robert. (2006). Personality In Adulthood A Five-Factor Theory Perspective Second Edition. New York, London : The Guilford Press.

F.F Finikmi. (2019). Diambil dalam artikel https://www.hipwee.com/opini/pengaruh-smartphone-di-kalangan mahasiswa/. Di publish 2 November 2017.

Kim, D., Lee, Y., Lee, J., Nam, J. E. K., & Chung, Y. (2014). Development of korean smartphone addiction proneness scale for youth. PloS One, 9(5), 1-8.

Kwon, M., Lee, J. Y., Won, W. Y., Park, J. W., Min, J. A., Hahn, C., ... Kim, D. J. (2013). The smartphone addiction scale: Development and validation of a short version for adolescents. PloS One, 8(12), 1-7.

Karuniawan, A & Cahyanti, I.Y. (2013). Hubungan antara academic stress dengan smartphone addiction pada mahasiswa pengguna smartphone. Jurnal Psikologi Klinis dan Kesehatan Mental. 2(1), 16-21.

Yuwanto. L. (2012). Development of mobile phone addict scale. Anima Indonesian Psychological Journal, 27 (4), 211-222.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v6i2.24390

Flag Counter