Studi Keterlibatan Orang Tua dan Pengukurannya pada Orang Tua Anak Berkebutuhan Khusus

Iza Fatia Nur'aeni, Stephani Raihana Hamdan

Abstract


Abstract. Parental involvement is defined as the things that is done by parent to take part in their child’s life. Which includes helping children to develop positive behaviors, determining rules and discipline for children, and helping children in learning (Grolnick, 1994 in Scapptico, 2009); Bloom, 1984 in Georgiou, 2007). In daily life, parental involvement of the child with the special needs is physically and emotionally required to be greater (Westwood, in Rusdian, 2012). This study aims to find out and get an overview of the involvement of parents who have special needs in Bandung. The theory used in this study is The Parental Involvement Theory from Fantuzzo et al. (2000). This study uses literature study method or also called literature study. The results were obtained by studying the scientific books and the journals as the main reference sources.

Keywords : Child with the special needs, Parent, Parental involvement.

Abstrak. Keterlibatan Orang Tua didefinisikan sebagai hal-hal yang dilakukan orang tua untuk ambil bagian dalam kehidupan anak mereka, yakni termasuk dalam membantu anak untuk mengembangkan perilaku positif, menentukan peraturan dan disiplin bagi anak, dan membantu anak dalam belajar (Grolnick, 1994); Bloom, 1984 dalam Georgiou, 2007). Dalam aktivitas sehari-hari keterlibatan orang tua secara fisik dan emosional dari ABK dituntut lebih besar (Westwood, dalam Rusdian, 2012 ). Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan mendapatkan gambaran mengenai keterlibatan ibu yang memiliki ABK di Kota Bandung. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah Teori Keterlibatan Orang Tua dari Fantuzzo et al. (2000). Penelitian ini menggunakan metode studi literatur atau disebut juga studi pustaka. Hasil penelitian didapatkan dengan melihat buku dan jurnal ilmiah sebagai sumber referensi utama.

Kata Kunci : ABK, Keterlibatan Orang Tua, Orang tua.


Keywords


ABK, Keterlibatan Orang Tua, Orang tua. Child with the special needs, Parent, Parental involvement.

Full Text:

PDF

References


Bennett, A. (2012). Parental Involvement in Early Intervention Programs for Children with Autism. Clinical Research.

Castro, D. C., Bryant, D. M., Peisner-Feinberg, E. S., & Skinner, M. L. (2004). Parent involvement in Head Start programs: The role of parent, teacher and classroom characteristics. Early Childhood Research Quarterly, 19(3), 413-430.

Deputi bidang tumbuh kembang anak. (2019). Menemukenali dan menstimulasi anak penyandang disabilitas. Jakarta.

Fantuzzo, J., Tighe, E., & Childs, S. (2000). Family Involvement Questionnaire: A multivariate assessment of family participation in early childhood education. Journal of educational psychology, 92(2), 367.

Georgiou, S.N. (2007). Parent involvement beyond demographics. International Journal About Parents in Education, 1(0). 59-62.

Grolnick, W. S., & Slowiaczek, M. L. (1994). Parents' involvement in children's schooling: A multidimensional conceptualization and motivational model. Child development, 65(1), 237-252.

Heller, T., Hsieh, K., & Rowitz, L. (1997). Maternal and paternal caregiving of persons with mental retardation across the lifespan. Family relations, 407-415.

Lutz, H. R., Patterson, B. J., & Klein, J. (2012). Coping with autism: A journey toward adaptation. Journal of pediatric nursing, 27(3), 206-213.

Lutfiatin, Marissa P., & Hamdan, Stephani R. (2019). Parental Involvement Bagi Orang Tua dengan Anak Slow Learner. Vol 5, No 2, Prosiding Psikologi.

McNeal Jr, R. B. (2001). Differential effects of parental involvement on cognitive and behavioral outcomes by socioeconomic status. The Journal of Socio-Economics, 30(2), 171-179.

Pancawati, R. (2013). Penerimaan Diri dan Dukungan Orangtua Terhadap Anak Autis. Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik. Universitas Mulawarman

Perempuan, K. P. (2013). Panduan penanganan anak berkebutuhan khusus bagi pendamping (orang tua, keluarga dan masyarakat). Deputi Bidang Perlindungan Anak Republik Indonesia, Jakarta.

Rusdian, C. (2012). Hubungan antara psychological well-being dan keterlibatan orang tua dalam pendidikan anak disabilitas intelektual usia kanak-kanak (4-11 tahun). Universitas Indonesia

Sa, D. Z. (2017). Peranan Parental Engagement Pada Perkembangan Moral Anak Omah Bocah An- Naafi’ Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v6i2.24328

Flag Counter