Hubungan Antara Parental Involvement dengan Student Engagement pada Siswa SD
Abstract
Abstract. Elementary school education is the education of students which takes place at the age of 7 to 13 years held by education units as educators at the elementary level. Most elementary school age children (7-13 years) their lives are still dependent on their parents, because of this the involvement / participation of parents in academic activities of children becomes so important for the development of children in school. Regardless of the condition of parents who have low socio-economic background but it does not prevent parents from wanting to be involved and participate in their children's educational activities, have good communication with children, always ask the child's development to the teacher at school, and encourage children to get achievements good at school will bring positive children's attitudes towards educational activities by behaving politely towards teachers and peers at school, having enthusiasm for learning, and being able to absorb lessons well in class. This study aims to determine the closeness of the relationship between Parental Involvement and Student Engagement in elementary school students in Bojongloa Kaler District, Bandung City. The study sample consisted of 360 elementary students (grades 4,5,6) in Bojongloa District of Kaler. This study uses a measure of parental involvement made by Dyah Retno with reference to the theories of Hoover, Dempsey & Sandler (1995; 1997; 2012) and Student Engagement (Fredericks et all, 2003). The design used in this study is a quantitative approach with correlation design to test the relationship and closeness of the two variables. This study uses Spearman rank statistical analysis techniques. The correlation results show a correlation coefficient of 0.842 and a significance of 0.000 which indicates a close relationship between parental involvement and student engagement.
Keyword: Elementary Student, Parental Involvement, Student Engagement
Abstrak. Pendidikan sekolah dasar adalah pendidikan siswa yang berlangsung pada usia 7 sampai dengan 13 tahun yang digelar oleh satuan pendidikan sebagai pendidikat pada tingkat dasar. Sebagian besar anak usia sekolah dasar ( 7 – 13 tahun ) hidupnya masih bergantung dengan orangtuanya, dikarenakan hal tersebut keterlibatan/partisipasi orang tua dalam kegiatan akademik anak menjadi begitu penting bagi perkembangan anak disekolah. Terlepas dari kondisi orang tua yang mempunyai latar belakang sosio – ekonomi rendah namun tidak menghalangi orang tua untuk mau terlibat dan berpartisipasi dalam kegiatan pendidikan anaknya, mempunyai komunikasi yang terjalin baik dengan anak, selalu menanyakan perkembangan anak kepada guru disekolah, dan mendorong anak untuk mendapatkan prestasi yang baik disekolah akan memunculkan sikap positif anak terhadap kegiatan pendidikannya dengan berperilaku sopan terhadap guru dan teman sebaya disekolah, mempunyai semangat untuk belajar, dan mampu meyerap pelajaran dengan baik di kelas. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keeratan hubungan antara Parental Involvement dengan Student Engagement pada siswa SD di Kecamatan Bojongloa Kaler Kota Bandung. Sampel penelitian terdiri dari 360 siswa SD (kelas 4,5,6) di Kecamatan Bojongloa Kaler. Penelitian ini menggunakan alat ukur keterlibatan orang tua yang dibuat oleh Dyah Retno dengan mengacu pada teori Hoover, Dempsey & Sandler (1995 ; 1997 ; 2012) dan Student Engagement (Fredericks et all, 2003). Desain yang digunakan dalam penelitian ini yaitu pendekatan kuantitatif dengan desain korelasi untuk menguji adanya hubungan dan keeratan dari kedua variabel. Penelitian ini menggunakan teknik analisis statistika rank spearman. Hasil korelasi menunjukkan koefisien korelasi 0.842 dan signifikansi 0.000 yang menunjukkan terdapat hubungan yang erat antara parental involvement dengan student engagement.
Kata Kunci: Parental Involvement, Siswa SD, Student Engagement
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Brown, P. & Banicky, l. 2002. Parent Involvement. Place: Education Policy Brief, university of Delaware.
Cholifah, T. N., Sudana Degeng, I. N., & Utaya, S. (2016). Pengaruh Latar Belakang Tingkat Pendidikan Orangtua Dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Kelas Iv Sdn Kecamatan Sananwetan Kota Blitar. Jurnal Pendidikan – Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(3), 486–491. https://doi.org/10.17977/jp.v1i3.6177
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59–109. https://doi.org/10.3102/00346543074001059
Hoover, Damsey & Sandler .(1995). Parental involvement in children‘s education: Why does it’s make a difference?. Teachers College Record. 97(2), hlm.311-331
DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v6i2.23603
  Â