Studi Deskriptif Mengenai Iklim Organiasi pada Karyawan di Perusahaan Industri Bulu Mata CV. “X” Garut

Regina Anadya Puspita, Temi Damayanti

Abstract


Abstract. CV.”X” Garut  one of the eyelash industry company in Garut, West Java which developed from home industry. The central problem of CV. “X” Garut is the employees shows undiscipline attitude and employees shows performance not according to standard that impact the increasement in items rejection. The Mangerial of the company have tried to make supoortive work environment for the employees. But the employees has different view so they have negative perception to their work environment. This research aims to get an overview of the organizational climate of the employee in CV.”X” Garut. The research method used was descriptive study with 70 respondents based on non-random sampling techniques. The data collection uses a measuring instrument based on theory of Litwin and Stringer’s Organizational Climate consist of 50 items.  The Questionnare Validation uses Rank Spearman and for the reliability uses Alpha-Cronbach that produces high validity value ( 0,897). The results of this research showed that more employees have negative perception of organizational climate in CV.”X” Garut. As for the most negative perceived aspect by the employees  is the reward aspect, and the most positive perceived aspect is the risk aspect. For the next research hopefully can measure organizational climate with other varibles such as work motivation.

Keywords: Oragnizational Climate, Eyelash Industry Company

 

Abstrak. CV.”X” Garut merupakan salah satu perusahaan bulu mata di kota Garut, jawa Barat yang berkembang dari skala kecil yaitu home industry. Permasalahan yang terjadi adalah karyawan yang menunjukkan sikap kurang disiplin dan kinerja tidak sesuai dengan standar sehingga terjadi peningkatan barang reject. Perusahaan sudah berusaha untuk membentuk lingkungan kerja yang dapat mendukung karyawan dengan menanamkan nilai kekeluargaan. Namun karyawan memiliki pandangan berbeda dimana karyawan memiliki persepsi negatif terhadap lingkungan kerjanya. Penelitian ini ditujukan untuk memperoleh gambaran iklim organisasi pada Karyawan perusahaan industri bulu mata CV. “X” Garut. Responden dalam penelitian ini berjumlah 70 orang karyawan di CV. “X” Garut. Alat ukur digunakan oleh peneliti berdasarkan Organizational Climate Questionnare (LSOCQ) dari Litwin dan Stringer (1968) yang berupa kuesioner dengan 50 item. Validasi kuesioner menggunakan Rank Spearman dan reliabilitas menggunakan Alpha-Cronbach dengan nilai reliabilitas yang tinggi yaitu 0,897. Berdasarkan hasil penelitian, disimpulkan bahwa lebih banyak karyawan yang memiliki perpsepsi negative  terhadap iklim organisasi yang terbentuk di perusahaan. Adapun aspek iklim organisasi CV.”X” Garut yang paling banyak dipersepsikan negatif yaitu aspek penghargaan, sedangkan aspek yang paling banyak dipersepsikan positif  dalam iklim organisasi CV.”X” Garut yaitu aspek  resiko. Bagi penelitian selanjutnya diharapkan dapat mengukur iklim organisasi dengan varibel lain seperti motivasi kerja.

 

Kata Kunci: Iklim Organisasi, Perusahaan Industri Bulu Mata


Keywords


Iklim Organisasi, Perusahaan Industri Bulu Mata

Full Text:

PDF

References


Heyart, Beth Ann. (2011). The role of organizational climate and culture in service encounters. Michigan. Beth Heyart.

Luthans. Fred (2011). Organizational Behavior An Evidence – Based Approach. New York. The McGraw-Hill Companies.

Nduka, Obiekwe (2016). Employee Motivation And Performance.

Jr. Jhon R. Schermerhorn., Hunt. James G., Osborn. Richard N., & Blen-Mary Uhl. (2010). Organizational Behavior. America. John Wiley & Sons, Inc.

Oanh, Ho Thi Kieu. (2016). Employee’s Motivation. Vietnam. Helsinki Metropolia University of Applied Sciences.

Robbins Stephen P., & Judge Timothy A. (2013). Organizational Behavior. America. Library Of Congress Cataloging-in-Publication Data

Yoo, Sun Joo., Hao Huang, Wen., & Lee, Da Ye. (2012). The impact of employee’s perception of organizational climate on their technology acceptance toward e-learning in South Korea. South Korea. Knowledge Management & E-Learning. Pasar dengan Iklan yang Efektif (Strategi, Program dan Teknik Pengukuran). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Z Carr, Jennifer & M Schmidt, Aaron & Ford, J & P DeShon, Richard. (2003). Climate Pereceptions Matter : A Meta-Analytic Path Analysis Relating Molar Climate, Cognitive and Affective States, and Individual Level Work Outcomes. The Journal of applied Psychology.




Flag Counter