Prokrastinasi Akademik pada Siswa SMP di Kota Bandung yang Mengalami Kecanduan Smartphone

Syifa Syafira, Sulisworo Kusdiyati

Abstract


Abstract. Smartphones are created with all the benefits, one of it is to facilitate communication. At school, smartphones are used as a means to access information that can help the learning process. Excessive use of smartphones can interfere with learning activities because it makes students unfocused, ignoring teacher explanations, delay the work on assignments given or can be said as procrastination. Academic procrastination is a behavioral tendency to postpone academic tasks or obligations. This study aims to obtain an overview of academic procrastination in middle school students in Bandung who are addicted to smartphones. The research method is a descriptive research method by taking data through a questionnaire measuring instrument on 354 students. The measuring instrument used is the Smartphone Addiction Proneness Scale (SAPS) from Kim (2014) to measure smartphone addiction and the standard measuring instrument Procrastination Assessment Scale for Students (PASS) from Solomon & Rothblum (1994) to measure academic procrastination. The results showed that students who are addicted to smartphones and showed a high level of academic procrastination were 251 students (71%). While students who are addicted to smartphones with low levels of academic procrastination are 103 students (29%).

Keywords: Smartphone Addiction, Academic Procrastination, Middle School Students

Abstrak. Smartphone diciptakan dengan segala manfaat, salah satunya untuk memudahkan komunikasi. Di sekolah, smartphone digunakan sebagai sarana untuk mengakses informasi yang dapat membantu proses pembelajaran. Penggunaan smartphone yang berlebihan dapat mengganggu kegiatan pembelajaran karena menjadikan siswa tidak fokus, mengabaikan penjelasan guru, hingga menunda pengerjaan tugas-tugas yang diberikan atau dapat dikatakan sebagai prokrastinasi. Prokrastinasi akademik merupakan suatu kecenderungan perilaku untuk menunda tugas atau kewajiban yang bersifat akademik. Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh gambaran prokrastinasi akademik pada siswa SMP di Kota Bandung yang mengalami kecanduan smartphone. Metode penelitian ini adalah metode penelitian deskriptif dengan pengambilan data melalui kuesioner alat ukur pada 354 siswa. Alat ukur yang digunakan adalah Smartphone Addiction Proneness Scale (SAPS) dari Kim (2014) untuk mengukur kecanduan smartphone dan alat ukur baku Procrastination Assessment Scale for Students (PASS) dari Solomon & Rothblum (1994) untuk mengukur prokrastinasi akademik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa yang kecanduan smartphone dan menunjukkan tingkat prokrastinasi akademik yang tinggi berjumlah 251 siswa (71%). Sedangkan siswa yang mengalami kecanduan smartphone dengan tingkat prokrastinasi akademik yang rendah berjumlah 103 siswa (29%).

Kata Kunci: Kecanduan Smartphone, Prokrastinasi Akademik, Siswa SMP

Keywords


Kecanduan Smartphone, Prokrastinasi Akademik, Siswa SMP

Full Text:

PDF

References


Chiu, S. I. (2014). The relationship between life stress and smartphone addiction on taiwanese university student: A mediation model of learning self-Efficacy and social self-Efficacy. Computers in Human Behavior. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.01.024

Ferrari, J. R., & Díaz-Morales, J. F. (2007). Procrastination: Different time orientations reflect different motives. Journal of Research in Personality. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2006.06.006

Harfiyanto, D., Utomo, C. B., & Budi, T. (2015). Pengguna Gadget Di Sma N 1 Semarang. Journal of Educational Social Studies.

Kim, D., Lee, Y., Lee, J., Nam, J. E. K., & Chung, Y. (2014). Development of Korean Smartphone Addiction Proneness Scale for youth. PLoS ONE, 9(5), 1–8. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0097920

Kwon, M., Won, W.-Y., Kim, D.-J., Gu, X., Choi, J.-H., Min, J.-A., … Hahn, C. (2013). Development and Validation of a Smartphone Addiction Scale (SAS). PLoS ONE, 8(2), e56936. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0056936

Onwuegbuzie, A. J. (2000). Academic Procrastinators and Perfectionistic Tendencies among Graduate Students. Journal of Social Behavior and Personality, 15(5), 103–109.

Pratiwi, I., & Kusdiyati, S. (2010). Gambaran Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Angkatan 2010 di Fakultas Ilmu Komunikasi Unisba, 77–83.

Solomon, Laura J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic Procrastination Frequency. Journal of Counseling Psychology.

Solomon, Linda J, & Rothblum, E. D. (1994). Procrastination Assessment Scale, PASS.pdf.

Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin. https://doi.org/10.1037/0033-2909.133.1.65

Sudrajat, A. (2012). Generasi Z dan Implikasinya terhadap Pendidikan. Retrieved March 6, 2019, from https://akhmadsudrajat.wordpress.com/2012/10/05/generasi-z-dan-implikasinya-terhadap-pendidikan/

Tanaya, D. (2017). Hubungan Smartphone Addiction Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Siswa / Siswi Pengguna Smartphone Di Sma N 105 Jakarta. Journal of Educational Social Studies. https://doi.org/10.1016/j.ceramint.2018.05.089




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.17694

Flag Counter    Â