Hubungan Self Esteem dengan Interaksi Parasosial pada Nijikon di Komunitas “Xâ€

Nurul Hanifah, Suhana Suhana

Abstract


Abstract. Nijikon is a person who is interested or obsessed with two dimensions in the form of character and considers the character he likes as his lover and is called "waifu". Nearly 50% of active members of the "X" Community are nijikon who are in the early adult development period. One of the tasks of early adult development is to establish romantic relationships with romantic partners. But the nijikon in the "X" Community feel they have many shortcomings, are not attractive, and are unable to interact like other people, this indicates the low self esteem they have. Nijikon who has difficulty interacting with the opposite sex chooses to interact with his waifu. The behavior shown in the form of spending hours in a day watching his waifu, feeling an attachment to waifu, imagining his waifu at his side, even imagining sexual activity with his waifu is an indication of parasocial interactions. One of the things that can influence parasocial interactions is an assessment of oneself or called self esteem. Therefore, the purpose of this study is to find out whether there is a relationship between self esteem and parasocial interactions on the nijikon in "X" Community. The method used in this study is correlational using quantitative analysis in the form of spearmann correlation. As for the data collection researcher used the Rosenberg Self Esteem Scale questionnaire (Rosenberg, 1965) and the Celebrity Attitude Scale questionnaire (McCutcheon, 2003). The results showed a correlation between self esteem and parasocial interaction of -0.451 with a significance level of 0.02. This means that there is a significant close relationship between self esteem and parasocial interactions on nijikon in the "X" Community.

Keywords: self esteem, parasocial interaction, early adulthood.

Abstrak. Nijikon adalah orang yang tertarik atau terobsesi dengan dua dimensional berupa karakter dan menganggap karakter yang disukainya sebagai kekasihnya dan disebut “waifuâ€. Hampir 50% anggota aktif Komunitas “X†merupakan nijikon yang ada di masa perkembangan dewasa awal. Salah satu tugas perkembangan dewasa awal ialah menjalin romantic relationship dengan romantic partner. Namun para nijikon di Komunitas “X†merasa memiliki banyak kekurangan, kurang menarik, serta tidak mampu berinteraksi seperti orang lain, hal tersebut mengindikasikan rendahnya self esteem yang dimiliki. Nijikon yang kesulitan berinteraksi dengan lawan jenis memilih berinteraksi dengan waifunya. Perilaku yang ditunjukkan berupa menghabiskan waktu berjam-jam dalam sehari untuk menonton waifunya, merasakan adanya keterikatan dengan waifu, membayangkan waifunya ada di sisinya, bahkan membayangkan melakukan kegiatan seksual dengan waifunya merupakan indikasi interaksi parasosial.  Salah satu hal yang dapat mempengaruhi interaksi parasosial adalah penilaian tentang diri sendiri atau yang disebut self esteem. Oleh karena itu, tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui ada tidaknya hubungan antara self esteem dengan interaksi parasosial nijikon di Komunitas “Xâ€. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah korelasional dengan menggunakan analisis kuantitatif yang berupa korelasi spearmann. Adapun dalam pengambilan data peneliti menggunakan kuesioner Rosenberg Self Esteem Scale (Rosenberg, 1965) serta kuesioner Celebrity Attitude Scale (McCutcheon, 2003). Hasil penelitian menunjukkan korelasi antara self esteem dan interaksi parasosial sebesar -0,451 dengan taraf signifikansi 0,02. Artinya terdapat hubungan cukup erat yang signifikan antara self esteem dengan interaksi parasosial pada nijikon di Komunitas “Xâ€.

Kata Kunci: self esteem, interaksi parasosial, dewasa awal.

Keywords


Self Esteem, Interaksi Parasosial, Dewasa Awal

Full Text:

PDF

References


Andennisa, Raden Ranti P. (2014). Hubungan Antara Self-Esteem dengan Parasocial Interaction Pada Penggemar K-Pop: Studi Korelasional Pada Peserta Gathering Got7 Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Galbraith, P. W. (2010). MOE: Exploring Virtual Potential in Post-Millenia Japan, Electronic Journal of Contemporary Japanese Studies 5, diakses pada 17 Oktober 2017.

Ghufron, M.N. & Risnawita, S.R. (2011). Teori-teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-ruz Media Group.

Giles, D.C., & Maltby, J. (2004). The Role of Media Figures in Adolescent Development: Relations Between Autonomy, Attachment, And Interest in Celebrities. Journal of Personality and Individual Differences, 36(2), 813- 822, diakses 3 Juni 2018

Hoffner, C. A. (2002). Attachment to Media Characters. Dalam Scehement, J.R (Eds.), Encyclopedia of Communication and Information. New York : Macmilian Reference, diakses 3 Juni 2018.

McCutcheon, L. (2002). Conceptualization and Measurement of Parasocial and Celebrity Worship. British Journal of Psychology vol 93, hal. 67-87

Papalia, D.E., Old, S.W., & Feldman, R.D. (2008). Human development (terjemahan). Jakarta: Kencana.

Rosenberg, M. (1965). Society and the Adolescent Self-Image. Princeton: Princeton University Press.

Rosenberg, M., Schooler, C., Schoenbach, C., & Rosenberg, F. (1995). Global Self Esteem and Specific Self Esteem: Different Concepts, Different Outcomes. American Sociobiological Review, 60, 141-156, diakses 2 Juni 2018.

Santrock, J. W. (2007). Life-Span Development: Perkembangan Masa-Hidup (13th ed.). Jakarta: Erlangga.

Sekarsari, M. (2009). Hubungan Antara Loneliness dengan Perilaku Parasosial pada Perempuan Dewasa Awal. Jakarta: Universitas Indonesia: Dipublikasikan.

Sugiyono. (2008). Metodologi Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.14155

Flag Counter    Â