Studi Deskriptif Pengasuhan Ibu Yang Memiliki Anak Autis Di Rumah Hasanah Bandung

Azmi Sholihatun Kurniawan, Endang Supraptiningsih, Stephani Raihana Hamdan

Abstract


Abstract. Autism spectrum disorder is a condition characterized by obstacles in social skills, repetitive behavior and communication. On the basis of characteristics that autistic children have, it is necessary to have special handling in individual programs and education for them and appropriate care by parents of children with autism. Rumah Hasanah Bandung is a specialist school of autistic children who prioritizes the teaching of independence. Teaching given at the school must be supported by the treatment of the mother to the child at home, so please note how the mother care of children with autism at home. This study aims to determine the care of mothers who have children with autism in Rumah Hasanah Bandung. According to Skinner (2005) Parenting consists of three themes involving Warmth and Caring for Child Development, Parent's Willingness in Caring for Her Child and Support for Self (Skinner, 2005). This research uses a quantitative approach (descriptive method). Data collection was performed on 10 mothers who had autistic children at Rumah Hasanah Bandung, using questionnaires compiled based on Parenting theory (Skinner, 2005). The results obtained are 1) from the theme of Warmth and Concern for Child Development, as many as 90% of mothers show the dimensions of Warm and 10% Mother shows Rejection dimension, 2) from the theme of Parent Willingness in Caring Children, as much as 40% Mother shows Structure dimensions and 60 % Mother showed the dimensions of Chaos, 3) and from the theme of Self-Support Support, as many as 40% of mothers showed the dimensions of Autonomy support and 60% of mothers showed the dimensions of Coercion in their care. This shows, in the care of most mothers who have children with autism in Hasanah House Bandung has shown warmth and concern for children, but still less consistent and less support for children to be independent. From these results, mothers who have children with autism in Rumah Hasanah Bandung expected to improve control and consistency in parenting and providing support for children to learn independently.

Keywords: Autism, Parenting, Parenting, Mother, Autistic Child

Abstrak. Autism spectrum disorder adalah kondisi yang dicirikan adanya hambatan dalam keterampilan sosial, perilaku berulang dan komunikasi. Atas dasar karakteristik yang dimiliki anak autis tersebut, maka perlu adanya penanganan yang khusus dalam program individual dan pendidikan untuk mereka serta pengasuhan yang tepat oleh orang tua anak autis. Rumah Hasanah Bandung adalah sekolah khusus anak autis yang mengutamakan pengajaran kemandirian. Pengajaran yang diberikan disekolah tentu harus didukung dengan perlakuan ibu kepada anak dirumah,sehingga perlu diketahui bagaimana pengasuhan ibu pada anak autis dirumah. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengasuhan ibu yang memiliki anak autis di Rumah Hasanah Bandung. Menurut Skinner (2005) Pengasuhan terdiri dari tiga tema melibatkan Kehangatan dan Kepedulian Terhadap Perkembangan Anak, Kesediaan Orang Tua dalam Mengasuh Anaknya dan Adanya Dukungan Untuk Mandiri (Skinner,2005). Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif (metode deskriptif). Pengumpulan data dilakukan terhadap 10 orang ibu yang memiliki anak autis di Rumah Hasanah Bandung, menggunakan kuisioner yang disusun berdasarkan teori Pengasuhan (Skinner,2005). Hasil yang diperoleh adalah 1) dari tema Kehangatan dan Kepedulian Terhadap Perkembangn Anak, sebanyak 90% Ibu menunjukan dimensi Warm dan 10% Ibu menunjukan dimensi Rejection, 2) dari tema Kesediaan Orang Tua dalam Mengasuh Anak, sebanyak 40% Ibu menunjukan dimensi Structure dan 60% Ibu menunjukan dimensi Chaos, 3) dan dari tema Adanya Dukungan Untuk Mandiri, sebanyak 40% ibu menunjukan dimensi Autonomy support dan 60% ibu menunjukan dimensi Coercion dalam pengasuhannya. Hal tersebut menunjukan, dalam pengasuhannya sebagian besar ibu yang memiliki anak autis di Rumah Hasanah Bandung sudah menunjukan kehangatan dan kepedulian terhadap anak, namun masih kurang konsisten dan kurang mendukung anak untuk mandiri. Dari hasil tersebut, ibu yang memiliki anak autis di Rumah Hasanah Bandung diharapkan dapat meningkatkan kontrol dan konsistensi dalam mengasuh anak serta memberikan dukungan kepada anak untuk belajar mandiri.

Kata Kunci: Autis, Pengasuhan,Parenting, Ibu , Anak Autis


Keywords


Autis, Pengasuhan,Parenting, Ibu , Anak Autis

Full Text:

PDF

References


American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder Fifth Edition. United States of America : America Psychiatric Publishing

Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik.Jakarta : PT. Rineka Cipta.

Azwar, Saifuddin. (2004). Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Brower, Francine. (2007). 100 Ide Membimbing Anak autis. Bandung : Erlangga

Carothers, D.E.& Taylor, R.L. (2004). How teachers and parents can work together to teach daily living skills to children with autism.Journal Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 19, 102-104.

Cohen, S.B. and Bolton, P.(1994). Autism : the facts. Oxford University Press

Danuatmaja. 2003. Terapi Anak Autis Dirumah. Jakarta : Puspa Swara.

Estes, A., Munson, J., Dawson, G., Koehler, E., Zhou, Xhiao-Hua., Abott, R. (2009). Parenting stress and psychological functioning among mothers of preschool children with autism and developmental delay. Autism, 13 (4), 375-387.

Dewi, Erika Untari (2017) S.Kep,.Ns.,M.Kes,†Gambaran Pola Asuh Orang yang Memiliki Anak Autis Di SLB Negeri Gedanganâ€,http://ejournal.stikeswilliambooth.ac.id/index.php/S1Kep/article/view/25/24

Dunn, E. M., Burbine, T., Bowers, A. C., A. C., & Tanleff-Dunn, S. (2001). Moderators of Stress in Parent of Children With Autism. Journal of Community Mental Health. Vol. 37, 451-477

Hoeffman, R., Payakachat, N., Exel, J. V., Kuhlthau, K., Kovacs, E., Pyne, J., Tilford, J. M. (2014). Caring for a child with autism spectrum disorder and parents’ quality of life: Application of the carerQol. Journal of Austism Development Disorder.

Huzaemah. (2010). Kenali Autis Sejak Dini. Jakarta : Pustaka Obor

Noor, Hasanudin. (2009). Psikometri Aplikasi Penyusunan Instrumen Pengukuran Perilaku. Bandung : Jauhar Mandiri.

Kazdin, A. E. & Whitley, M. K. (2003). Treatment of Parental Stress to Enhance Therapeutic Change Among Children Referred for Agressive and Antisocial Behavior. Journal of Consulting and Clinical Psychology. Vol. 71, 504-515

Kosasih, E. (2012). Cara Bijak Memahami Anak Berkebutuhan Khusus. Bandung : Yrama Widya.

Kountur, Ronny. (2003). Metode Penelitian Untuk Penulisan Skripsi dan Tesis. Jakarta : CV Teruna Grafica

Kurniawan, A.S,Supraptiningsih, E.,Hamdan, S.R. (2018). Pengasuhan Pada Anak Autis : Telaah Pada Ibu Dengan Anak Autis . Prosiding Psikologi UNISBA Volume 2 (Agustus) : Bandung.

Larete J, Indah. (2016). Pola asuh pada anak gangguan spektrum autisme di sekolah autis, sekolah luar biasa dan tempat terapi anak berkebutuhan khusus di Kota Manado dan Tomohon. Jurnal e-Clinic (eCl), Volume 4, Nomor 2, Juli-Desember 2016

Pisula, E. (2011). Parenting stress in mothers and fathers of children with autism spectrum disorders, a comprehensive book on autism spectrum disorders, Dr.Mohammad-Reza Mohammadi (Ed.). Croatia: InTech.

Puspita, Dyah. (2004). Peran Keluarga Pada Penanganan Individu Autistic Spectrum Disorder. Jakarta : Yayasan Autis Indonesia Jakarta

Skinner, E., Johnson, S., Snyder, T. (2005). Six dimensions of parenting: A motivational model. Parenting Science And Practice Journal, 5 (2)

Smith, J. David. (2012). Konsep dan Penerapan Pembelajaran Sekolah Inklusif. Bandung : Nuansa

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Suryabrata, Sumadi. (2013). Metodologi Penelitian. Jakarta : Raja Grafindo Persada

Widihastuti, S. (2007). Pola pendidikan anak autis. Yogyakarta: Fajar Nugraha Autism Center.

Williams, C., Wright, B. (2007). How to live with autism and asperger syndrome. Jakarta : Dian Rakyat

Yatim, Faisal. (2002). Autisme Suatu Gangguan Jiwa Pada Anak-Anak. Jakarta: Pustaka Obor

Yuwono, Joko. (2009). Memahami Anak Autistik (Kajian Teoritik dan Empirik). Bandung:Alfabeta.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.11392

Flag Counter    Â