Evaluasi Kinerja Ban Dump Truck pada Kegiatan Penambangan Batu Andesit

Muhamad Jaka Dwi Kurnia, Dono Guntoro, Zaenal Zaenal

Abstract


Abstract. Mining activities consist of excavation, loading and transportation. The activities are interconnected with each other, so it takes a good synergy of these activities in order to achieve production targets. Each transport activity requires a mechanical device as a means to facilitate transportation activities. Among them mechanical tools dump truck as a means of transporting mining materials. One of the important components of dump trucks in transportation activities is the tires. Tires are one of the important components, because the tires are in direct contact with the road surface. Tires are also a complex mixture of more than 200 types of raw materials. The main function of the tire is to hold the weight of a vehicle and the charge tangent to the ground surface, controlling the course of the vehicle and continue the power from the engine. In the performance evaluation activity of dump truck tire, the main work indicator or better known as key performance indicator (KPI), which is used to measure the performance of tires is Ton Kilometer Per Hour (TKPH), Tread Utilization Rate (TUR), Lifetime and Road Transport Conditions. The actual TKPH value of DT 27 on the production material transport is 148.1 and on the overburden material transport is 217.9. Then the actual TKPH value of DT 28 on the production material transport is 146.1 and on the overburden material transport is 230.6. For percentage values The actual tire site usage rate (TUR) is 57%, Bridgestone brand tire is 38%, Apollo brand tire is 52% and Dunlop brand tire is 43. Actual lifetime for MRF brand is 291 hours, Bridgestone brand tire is 234 hours, Apollo brand tire is 429 hours, and Dunlop's tire is 180 hours. The condition of the haul road was not in accordance with the standard set for the optimal work of the dump truck in general, due to the lack of maintenance activities that influenced the tire performance.

Keywords: Tires, Dump Trucks, TKPH, TUR, Lifetime

Abstrak. Kegiatan penambangan terdiri dari tahapan penggalian, pemuatan dan pengangkutan. Adapun kegiatan-kegiatan tersebut saling berhubungan satu sama lain, sehingga dibutuhkan sinergi yang baik dari kegiatan-kegiatan tersebut agar tercapainya target produksi. Setiap kegiatan pengangkutan memerlukan alat mekanis sebagai sarana dalam memudahkan kegiatan pengangkutan. Diantaranya alat mekanis dump truck sebagai alat pengangkutan material penambangan. Salah satu komponen penting dump truck pada kegiatan pengangkutan adalah ban. Ban adalah salah satu komponen yang penting, karena ban bersentuhan langsung dengan permukaan jalan. Ban juga merupakan produk campuran yang rumit/kompleks lebih dari 200 jenis bahan baku. Fungsi utama dari ban adalah untuk menahan berat suatu kendaraan dan muatan yang bersinggungan dengan permukaan tanah, mengendalikan jalannya kendaraan dan meneruskan tenaga dari mesin. Dalam kegiatan evaluasi kinerja ban dump truck, indikator kerja utama atau yang lebih dikenal dengan key performance indicator (KPI), yang digunakan untuk mengukur performa ban adalah Ton Kilometer Per Hour (TKPH), Tread Utilization Rate (TUR), Lifetime dan Kondisi Jalan Angkut.  Nilai TKPH aktual DT 27 pada pengangkutan material produksi adalah 148,1 dan pada pengangkutan material overburden adalah 217,9. Lalu nilai TKPH aktual DT 28 pada pengangkutan material produksi adalah 146,1 dan pada pengangkutan material overburden adalah 230,6. Untuk nilai persentase Tingkat penggunaan tapak ban aktual (TUR) ban merk MRF adalah 57%, ban merk Bridgestone adalah 38%, ban merk Apollo adalah 52% dan ban merk Dunlop adalah 43. Umur pakai ban (Lifetime) aktual untuk merk MRF adalah sebesar 291 jam, ban merk Bridgestone adalah sebesar 234 jam, ban merk Apollo adalah sebesar 429 jam, dan ban merk Dunlop adalah sebesar 180 jam. Kondisi jalan angkut dil lokasi penelitian tidak sesuai dengan standar yang ditetapkan untuk kerja optimal alat angkut dump truck secara umum, karena kurangnya kegiatan maintenance sehingga berpengaruh juga pada kinerja ban yang tidak maksimal.

Kata Kunci: Ban, Dump Truck, TKPH, TUR, Lifetime


Keywords


Ban, Dump Truck, TKPH, TUR, Lifetime

Full Text:

PDF

References


Anonimuous (A), 2009, Komatsu Specifications and Application Handbook 28th Edition.

Badan Pusat Statistik Kabupaten Bogor, 2014. Informasi Publik Sosial dan Kependudukan Kabupaten Bogor, https://bogorkab.bps.go.id/. Bogor.

Bieniawski, Z,T, 1989, Engineering Rock Mass Classification: a complete manual for engineers and geologist in mining, civil, and petroleum engineering, Simultaneously, Canada.

BMKG Kabupaten Bogor, 2015. Curah Hujan Bulanan, http://bogor.jabar.bmkg.go.id/. Bogor.

Bridgestone Corporation, 2006, Data Book Off-The-Road Tires. Japan.

Department of The Interior. US, 1993, Bureau Of Mines Publications And Articles, U.S. Bureau of Mines, Washington.

Murprasetyo, Widyanto, 2009, Evaluasi Kinerja Ban Pada Sistem Pengangkutan Tambang Di PT XYZ, Undergraduate Theses, http://digilib.itb.ac.id/files/disk1/685/jbptitbpp-gdl-widyantomu-34241-4-2009ta3.pdf.

Murprasetyo, Widyanto, Dkk. 2010, Analisis Kerusakan Ban Truk di Tambang Batubara, JTM Vol. XVII No.3/2010 ITB. Bandung.

Projosumarto, Partanto. 1996. Pemindahan Tanah Mekanis. Jurusan Teknik Pertambangan Institut Teknologi Bandung, Bandung.

PT Hino Sales Indonesia, 2017, Spesifikasi FM 260 JM dan FM 260 JD, Jakarta Timur.

Pulunggono dan Martodjojo, S., 1994, Perubahan Tektonik Paleogene – Neogene Merupakan Peristiwa Tektonik Terpenting di Jawa, Proceeding Geologi dan Geotektonik Pulau Jawa, Percetakan NAFIRI, Yogya.

Setyawan, Dadang, Dkk, 2012, Pengaruh Beban Muatan Truk Dan Operation TKPH Terhadap Umur Ban 33.00-51 Belshina FT-116 AM2, Skripsi Jurusan Teknik Mesin Universitas Mercu Buana, Bekasi.

Sugiyono, 2010, Statistika Untuk Penelitian, Alfabeta, Bandung .

Susetyo, Budi, 2012, Statistika Untuk Analisis Data Penelitian, PT Refika Aditama, Bandung.

Turkandi, T, Sidarto, Agustiyanto, D.A, dan Hadiwidjoyo Purbo, M.M, 1992, Peta Geologi Regional Lembar Jakarta dan Kepulauan Seribu, Pusat Penelitian dan Pengembangan Geologi.

Zaenal, dkk, 2007, Tambang Terbuka, Jurusan Teknik Pertambangan Fakultas Teknik Universitas Islam Bandung, Bandung.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/pertambangan.v0i0.9522

Flag Counter    Â