Upaya Guru dalam Mengenalkan Sains pada Pembelajaran Anak Usia Dini di PAUD Gugus 1 dan 2 Bandung Kulon

Nadia Tsani Azhari, Masnipal Marhun, Nurul Afrianti

Abstract


Abstrack : The purpose of this study is to obtain an overview of the teacher's efforts in introducing science to early childhood learning in early childhood education Clusters 1 & 2 Bandung Kulon which include the concept of teacher’s understanding, planning, strategy, material, assessment and problems encountered in introducing science to early childhood learning. The method used in this study is a descriptive method that is to obtain an overview of the teacher's efforts in introducing science to the learning of the children in early childhood education, so that the research studied will be described as from the results of the questionnaires and the observations of the field as they are without giving any treatment. Subjects in this study are teachers and principals who are in early childhood education Clusters 1 and 2 Bandung Kulon. Data collection techniques using questionnaires, interviews and observations. The results of data collection were analyzed using qualitative descriptive. The results of the study illustrate that the teacher's efforts related to concepts, planning, strategies, materials, assessments and problems faced in introducing science to early childhood learning in early childhood education Clusters 1 and 2 of Bandung Kulon show; 1) the teacher's understanding of the concept of science that has been applied in early childhood learning is in accordance with the concept of early childhood science learning that should be; 2) the effort that the teachers do in planning the introduction of science in early childhood learning; 3) the efforts that teachers do in making strategies for introducing science to early childhood learning; 4) the material used in the introduction of science in early childhood learning varies; 5) the teacher's efforts in assessing the introduction of science to early childhood learning; and 6) there are problems and efforts that teachers do in solving problems in the introduction of science in early childhood learning. Research implications for science learning are the efforts of teachers in the introduction of science to early childhood learning are influenced by the qualification of teacher’s education, training and seminars on learning science and experiences that teachers get during teaching.

 

Keywords: Early childhood, introduction to science, teacher.

Abstrak : Tujuan dalam penelitian ini untuk memperoleh gambaran tentang upaya guru dalam mengenalkan sains pada pembelajaran anak usia dini di PAUD Gugus 1& 2 Bandung Kulon yang meliputi konsep pemahaman guru, perencanaan, strategi, materi, penilaian dan masalah yang dihadapi dalam mengenalkan sains pada pembelajaran anak usia dini. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif yaitu untuk memperoleh gambaran tentang upaya guru dalam mengenalkan sains pada pembelajaran anak PAUD, Sehingga  penelitian yang diteliti akan di deskripsikan sebagaimana dari hasil kuesioner dan pengamatan peneliti dilapangan apa adanya tanpa memberikan treatment apapun. Subjek dalam penelitian ini yaitu guru dan kepala sekolah yang berada di PAUD Gugus 1 dan 2 Bandung Kulon. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner, wawancara dan observasi. Hasil dari pengumpulan data dianalisis secara deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menggambarkan bahwa upaya guru terkait konsep, perencanaan, strategi, materi, penilaian dan permasalahan yang di hadapi dalam mengenalkan sains pada pembelajaran anak usia dini di PAUD Gugus 1 dan 2 Bandung Kulon menunjukan; 1) pemahaman guru tentang konsep sains yang selama ini di terapkan dalam pembelajaran anak usia dini sudah sesuai dengan konsep pembelajaran sains anak usia dini yang seharusnya; 2) adanya upaya yang guru lakukan dalam membuat perencanaan pengenalan sains pada pembelajaran anak usia dini; 3) adanya upaya yang guru lakukan dalam membuat strategi pengenalan sains pada pembelajaran anak usia dini; 4) materi yang digunakan dalam pengenalan sains pada pembelajaran anak usia dini bervariasi; 5) adanya upaya guru dalam melakukan penilaian pengenalan sains pada pembelajaran anak usia dini; dan 6) terdapat permasalahan dan upaya yang guru lakukan dalam menyelesaikan masalah pada pengenalan sains dalam pembelajaran anak usia dini. Implikasi penelitian terhadap pembelajaran sains adalah upaya guru dalam pengenalan sains pada pembelajaran anak usia dini dipengaruhi oleh riwayat pendidikan guru, pelatihan dan seminar mengenai pembelajaran sains serta pengalaman-pengalaman yang guru dapatkan selama mengajar.

 

Kata kunci : Anak usia dini, pengenalan sains, guru.

Keywords


Anak usia dini, pengenalan sains, guru

Full Text:

PDF

References


Mursid. (2016). Pengembangan Pembelajaran PAUD. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Nugraha Ali.(2008). Pengembangan Pembelajaran Sains pada Anak Usia Dini. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Permendikbud 137. (2014). Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Sujiono, Yuliani Nurani. 2009. Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini, Jakarta: Indeks




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.12473

Flag Counter      Â