Pengelolaan Program Pesantren Mahasiswa dalam Menghasilkan Generasi Da'i di Daarut Tauhid Bandung

Rizaldi Syabani, Sobar Al-Ghazal, Khambali Khambali

Abstract


Abstract. The virtual Student Islamic Boarding School program is a program presented by Daarut Tauhid intended for students in Indonesia, this program is given the responsibility to be managed by the Daarut Tauhid Mosque Prosperity Council (DKM). This research is about the management carried out by managers under the auspices of DKM. This study uses a qualitative approach and uses descriptive qualitative methods with data collection techniques in the form of interviews and documentation studies. This research activity was carried out by collecting data directly in the field. The purpose of this study was to find out the management which includes planning, implementation, and supervision of the Virtual Student Islamic Boarding School Program in Daarut Tauhid. From this research, several conclusions were obtained, namely: (a) the planning carried out by the managers to run the Virtual Student Islamic Boarding School Program was carried out for 2-3 months by holding meetings to discuss the determination of several components needed when carrying out the Student Islamic Boarding School program activities. Vitual is in accordance with the vision, mission and motto of the Student Boarding School Program. (b) The process of implementing the Virtual Student Islamic Boarding School Program is carried out for approximately five months, with details of six days a week. During that time, the students were given basic materials related to religion, as well as linguistics. The students were formed to have good and strong morals by carrying out mutaba'ah yaumiyah in the hope that the character of the students was formed. (c) Supervision carried out in this Virtual Student Islamic Boarding School Program is scheduled regularly to discuss all forms of errors or deficiencies in activities. The manager issues a questionnaire to be used as an evaluation material for the Virtual Student Boarding School.

Keywords: Management, Program, Da'i.

Abstrak. Program Pesantren Mahasiswa virtual merupakan program yang dihadirkan oleh Daarut Tauhid diperuntukan para mahasiswa yang ada di Indonesia, program ini diberi tanggung jawab untuk dikelola oleh Dewan Kemakmuran Masjid Daarut Tauhid (DKM). Penelitian ini mengenai pengelolaan yang dilakukan oleh para pengelola yang berada di bawah naungan DKM. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif serta menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan teknik pengumpulan data berupa wawancara dan studi dokumentasi. Kegiatan penelitian ini dilakukan dengan cara mengumpulkan data secara langsung ke lapangan. Tujuan penelitian ini adalah agar mengetahui pengelolaan yang meliputi perencanaan, pelaksanaan, dan pengawasan Program Pesantren Mahasiswa Virtual di Daarut Tauhid. Dari penelitian ini, diperoleh beberapa simpulan yaitu: (a) perencanaan yang dilakukan oleh para pengelola untuk menjalankan Program Pesantren Mahasiswa Virtual ini dilakukan selama 2 – 3 bulan dengan mengadakan pertemuan yang membahas terkait dengan penetapan beberapa komponen yang diperlukan ketika akan melaksanakan kegiatan Program Pesantren Mahasiswa Vitual sesuai dengan visi, misi dan moto Program Pesanten Mahasiswa. (b) Proses pelaksanaan Program Pesantren Mahasiswa Virtual ini dilakukan selama kurang lebih lima bulan, dengan rincian enam hari dalam satu minggu. Para santri selama itu diberikan materi – materi dasar terkait ilmu agama, serta ilmu bahasa. Para santripun dibentuk untuk berakhlak baik dan kuat dengan menjalankan mutaba’ah yaumiyah dengan harapan karakter santri terbentuk. (c) Pengawasan yang dilakukan di Program Pesantren Mahasiswa Virtual ini diagendakan secara rutin untuk membahas segala bentuk kekeliruan atau kekurangan dalam kegiatan. Pengelola mengeluarkan angket untuk menjadi bahan evaluasi Program Pesanten Mahasiswa Virtual.

Kata Kunci: Pengelolaan, Program, Da’i.


Keywords


Pengelolaan, Program, Da’i.

Full Text:

PDF

References


Kurniadi, Didin dan Macheli, Imam. Manajemen Pendidikan: Konsep & Prinsip Pengelolaan Pendidikan. Jogjakarta: Ar- Ruzz Media, 2014.

Lestari, Dian Putri. Pengelolaan Pembelajaran Berbasis Full Day School Di Sma Negeri 3 Palembang. Skirpsi, Universitas Islam Negri : Palembang. 2018.

Maujud, F. (2018). Implementasi Fungsi-Fungsi Manajemen dalam Lembaga Pendidikan Islam (Studi Kasus Pengelolaan Madrasah Ibtidaiyah Islahul Muta’allim Pagutan). Jurnal Penelitian Keislaman, 14(1), 31–51. https://doi.org/10.20414/jpk.v14i1.490

Risdiana, A. (2014). Tranformasi Peran Da’i Dalam Menjawab Peluang Dan Tantanggan. Jurnal Dakwah, XV(2), 433–451. http://ejournal.uin-suka.ac.id/dakwah/jurnaldakwah/article/view/315

Thamrin, H.M. Perencanaan Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: Deeppublisher, 2014.

Aedi, Nur. Dasar – Dasar Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Gosyen Publishing, 2016.

Mardan, M. Islam untuk Disiplin Ilmu. Makassar: Alauddin University. Press 2011.




DOI: http://dx.doi.org/10.29313/.v0i0.30455